MS: debata ws. ustawy o ustroju sądów powszechnych (komunikat)
...
28.07.2011 | aktual.: 28.07.2011 14:08
28.07. Warszawa - Ministerstwo sprawiedliwości informuje:
"Zaproponowana przez Rząd nowelizacja stanowi element działań podejmowanych w celu reformy wymiaru sprawiedliwości w kierunku bardziej elastycznego ukształtowania struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, racjonalnego wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości, a także istotnej modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych, jak również usprawnienia zarządzania sądami. Przedmiotem nowelizacji są ponadto niektóre przepisy regulujące status sędziego, w tym sędziego w stanie spoczynku" - mówił dzisiaj w Senacie Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.
To tam toczyła się dzisiaj dyskusja nad przygotowanym w Ministerstwie Sprawiedliwości projektem nowelizacji ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 1283).
Minister Krzysztof Kwiatkowski przypomniał, że zasadnicze kierunki reformy odpowiadają m.in. zaleceniom przyjętym przez Komitet Ministrów Rady Europy i nastawione są na podniesienie jakości działalności sądów, tak w wymiarze dotyczącym ich podstawowej działalności (orzecznictwa), jak i funkcjonalnym - poprzez optymalne rozlokowanie i zorganizowanie struktury organizacyjnej sądów powszechnych.
"Odpowiednio wysoki poziom orzecznictwa musi zostać zharmonizowany z optymalnie zorganizowaną i zarządzaną strukturą sądów" - mówił Minister Sprawiedliwości. "Efektywny wymiar sprawiedliwości oznacza łatwy dostęp do sądu, w którym uzyskać można w sposób najbardziej dogodny, w rozsądnym terminie, rzeczywiście skuteczną ochronę" - dodał.
Krzysztof Kwiatkowski przypomniał również zasadnicze elementy proponowanej nowelizacji, do których należą m.in.:
- Wprowadzenie do struktury sądownictwa tzw. menadżera sądowego:
Zgodnie z ustawą na dyrektorach sądów spoczywać będzie odpowiedzialność za zapewnienie i sprawne funkcjonowanie infrastruktury sądu oraz efektywne zarządzanie zasobami personelu pomocniczego, a więc odpowiedzialność za zapewnienie sędziom warunków umożliwiających sprawne wykonywanie przez nich pracy.
Prezes sądu pozostanie zwierzchnikiem kadry należącej do szeroko pojętego pionu orzeczniczego (sędziów, referendarzy sądowych i asystentów sędziów).
- Wprowadzenie systemu oceny pracy sędziego:
Podniesieniu jakości działalności sądów służyć ma również wprowadzenie systemu oceny pracy sędziego. Zaproponowany w ustawie system ma na celu powiązanie procedury oceniania pracy sędziów z osiąganiem przez sąd (jako całość) oczekiwanego poziomu jakości wykonywanych zadań, przede wszystkim w zakresie przebiegu postępowań. System ocen pracy stanowić będzie podstawę analizy potrzeb szkoleniowych oraz efektów odbywanych szkoleń.
- Nowelizacja dotychczasowych zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów:
Nowelizacja dotychczasowych zasad sprawowania przez Ministra Sprawiedliwości nadzoru nad działalnością administracyjną sądów ograniczyła nadzór Ministra Sprawiedliwości w zakresie "toku i sprawności postępowania".
- Wprowadzenie dwóch nowych organów samorządu sędziowskiego: zgromadzenie ogólne sędziów apelacji oraz zebranie sędziów danego sądu, zwiększenie udziału sędziów sądów rejonowych w zgromadzeniach ogólnych sędziów okręgu - do połowy liczby jego członków.
"Przewidziane w przygotowanej przez nas ustawie zmiany, w zakresie struktury organizacyjnej sądów zmierzają przede wszystkim w kierunku jej racjonalizacji" - tłumaczył Minister Krzysztof Kwiatkowski. "Warto dodatkowo podkreślić, że w ustawie przewidziano, że regulacje dotyczące utworzenia w sądach stanowiska dyrektora sądu wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r." - dodał.
Uchwalona 1 lipca 2012 r. przez Sejm ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw była przedmiotem posiedzeń senackich: Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Ustawodawczej.
Wskazane senackie komisje 21 lipca 2011 przedstawiły sprawozdania w przedmiocie regulacji zawartych w tej ustawie, w których zaproponowały poprawki.
"Poprawki te mają w większości charakter doprecyzowujący przepisy ustawy oraz legislacyjno-redakcyjny, a także usuwają wątpliwości konstytucyjne i zasługują na akceptację, z wyjątkiem dwóch poprawek" - powiedział w Senacie Minister Krzysztof Kwiatkowski.
Jako poprawki niezasługujące na poparcie Minister Sprawiedliwości wskazał: poprawki w art. 32b§1 zdanie pierwsze ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, odnoszącej się do wprowadzenia mechanizmu obligatoryjnego odwołania dyrektora sądu przez Ministra Sprawiedliwości w sytuacji negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego sędziów apelacji i jednoczesnego wniosku prezesa sądu apelacyjnego w tym zakresie, a także poprawki w art. 34 pkt 1 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, dotyczącej odjęcia zgromadzeniu ogólnemu sędziów apelacji kompetencji do oceniania kandydatów na stanowiska sędziów sądów okręgowych, działających na obszarze apelacji.
Senackie komisje pochyliły się również nad niezmiernie istotnym zagadnieniem, jakim jest konstytucyjność ustawy. Efektem jest kilka poprawek usuwających wątpliwości zgłaszane w tym zakresie podczas prac legislacyjnych, a tym samym stanowiących istotną wartość z punktu widzenia poprawności aktu normatywnego i jego systemowej spójności.
"Przyjmuję te poprawki z niezwykłą satysfakcją, albowiem są one świadectwem Państwa zaangażowania w proces legislacyjny, doświadczenia, wiedzy prawniczej oraz troski o jakość stanowionego prawa, których to walorów miałem zaszczyt doświadczać sam będąc senatorem i współpracując z Państwem w czasie, gdy przewodniczyłem senackiej Komisji Ustawodawczej" - zakończył Minister Krzysztof Kwiatkowski.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mick/