MS: kampania mediacyjna (komunikat)
...
01.08.2012 | aktual.: 01.08.2012 15:08
01.08. Warszawa - MS informuje:
Już jutro (czwartek, 2 sierpnia 2012 r.) ruszy ostatni etap ogólnopolskiej, organizowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości, kampanii mediacyjnej.
Pierwsza odsłona kampanii miała miejsce w 2011 r.
Po reklamach telewizyjnych, audycjach radiowych i w biznesowych kanałach tematycznych, po rozdystrybuowaniu na terenie całego kraju ulotek, plakatów i publikacji mediacyjnych, tym razem koncentrujemy się na outdoorze, mediach elektronicznych i prasie.
Billboardy promujące mediację ukażą się w blisko 200 lokalizacjach w całym kraju. Na stacjach warszawskiego metra zaprezentowane będą metroboardy.
Billboardy w formie flash ukażą się przez dwa tygodnie na stronie Wirtualnej Polski www.wp.pl, a w dniach 6 i 20 sierpnia w tygodniku "Newsweek" na stronach redakcyjnych wydrukowane będą plakaty mediacji rodzinnej i gospodarczej.
Ministerstwo Sprawiedliwości od lat podejmuje szereg działań mających na celu promocję mediacji. Oto tylko niektóre z nich:
Ministerstwo Sprawiedliwości przykłada szczególną wagę do zagadnień ADR (alternatywne metody rozwiązywania konfliktów i sporów). Uznano, że podniesienie poziomu wiedzy o ADR, w szczególności mediacji, możliwe jest poprzez działania o dwojakim charakterze: poprzez kampanie społeczne o charakterze informacyjno - edukacyjnym oraz szkolenia z zakresu ADR.
Kampanie społeczne skierowane są do trzech grup odbiorców:
- społeczeństwa, jako ogółu - celem kampanii skierowanej do tej grupy beneficjentów jest upowszechnienie wiedzy społecznej o alternatywnych metodach rozwiązywania konfliktów i sporów, a przede wszystkim uświadomienie, że aby rozwiązać mój spór, nie muszę iść do sądu, mogę go rozwiązać poprzez rozmowę, kompromis, konsensus. Chodzi także o zmianę sposobu myślenia na temat rozwiązania sporu, zmiana stereotypu: "oko za oko, ząb za ząb". Ważne jest także wprowadzenie w miejsce sprawiedliwości karnej - sprawiedliwości naprawczej jako właściwej filozofii odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę czy uczynioną krzywdę, przejęcie przez sprawcę odpowiedzialności za czyn zabroniony i związane z tym działania naprawcze czy zadośćuczynieniowe. Istotą jest tu nabycie przez społeczeństwo przekonania, że nie tylko sąd rozstrzygnie nasz spór. Sąd powinien być ostatecznością.
- stron zaistniałego sporu lub konfliktu, a więc stron postępowania przygotowawczego lub sądowego. Celem jest uświadomienie, że mediacja pozwala na samodzielne wypracowanie rozwiązania sporu i że nie jest ono narzucone przez organ procesowy. Wypracowane samodzielnie rozwiązanie niewątpliwie satysfakcjonuje obie strony, są one bardziej skłonne wykonać porozumienie niż gdy mamy do czynienia z narzuconym rozstrzygnięciem. Powoduje to upodmiotowienie stron konfliktu, stają się one gospodarzami procesu, partnerami w rozmowie o sporze, a nie osobami pełniącymi ściśle określone, przeciwstawne role. Mediacja w przypadku niedojścia do porozumienia czy niezawarcia ugody może wyciszyć lub wygasić emocje, które często nie pozwalają stronom sporu na rzeczowe przedstawienie swoich racji i znalezienie rozwiązania. Kampania ma także na celu pokazanie zalet ADR, w tym szybkości postępowania, mniejszych jego kosztów, trwałości i skuteczności porozumienia, podmiotowości stron;
- grup zawodowych: sędziów, referendarzy, prokuratorów, mediatorów, funkcjonariuszy policji, kuratorów sądowych i korporacji prawniczych. Celem jest zwiększenie dostępności do sądów, zachęcenie do rozwiązywania konfliktów i sporów metodami ADR, z pomocą instytucji nieformalnych, pozasądowych - organizacji pozarządowych, co ma niewątpliwy wpływ na rozbudowę społeczeństwa obywatelskiego. Dzięki temu wymiar sprawiedliwości będzie mógł zająć się tylko tymi sporami, których nie udało się rozwiązać poza systemem wymiaru sprawiedliwości, przez inne upoważnione do tego podmioty. Rola prawników w procesie ADR powinna polegać na przewidywaniu możliwości wdrożenia w przyszłości już na etapie opracowywania lub opiniowania projektów umów bądź kontraktów, a następnie na zastępstwie prawnym w postępowaniu przed sądem polubownym lub pomoc w rozmowach w procedurze mediacyjnej.
Ministerstwo Sprawiedliwości prowadziło również kampanię społeczną w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu V "Dobre rządzenie" Programu Operacyjnego "Kapitał Ludzki" 2007-2013 - "Ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości". Pierwsze działania o charakterze informacyjno-edukacyjnym z zakresu ADR rozpoczęły się w październiku 2010r. i od tego czasu są one prowadzone pod ogólnym hasłem "Masz prawo do mediacji".
W ramach projektu Ministerstwo wydało informator o ADR zatytułowany: "Czy tylko sąd rozstrzygnie w sporze? mediacja i sądownictwo polubowne. "Zostałem pokrzywdzony przestępstwem i co dalej?", w nakładzie 500.000 egzemplarzy, w którym w przystępny sposób, w formie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, wyjaśnione są najważniejsze zasady oraz sposób prowadzenia różnych form mediacji. Taka formuła pozwala na szybkie i łatwe korzystanie z informatora nie tylko osobom, które posiadają już pewną wiedzę o mediacji i arbitrażu lub prawach pokrzywdzonego w procesie karnym, a chciałyby ją poszerzyć bądź usystematyzować, ale przede wszystkim osobom, które dotychczas nie posiadały żadnej wiedzy na ten temat, a chciałyby poznać problematykę i zalety ADR oraz uprawnienia procesowe. Informator skierowany jest zatem nie tylko do stron istniejących już konfliktów czy sporów, ale także do wszystkich, którzy sami bądź których bliscy znajdą się w sporze i będą poszukiwać sposobów rozwiązania sprawy. W wersji elektronicznej
jest on dostępny na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
Przekazano także do dystrybucji 375.000 ulotek informujących o mediacji oraz 3.000 plakatów. Ulotki dotyczą 6 rodzajów mediacji: mediacji karnej, mediacji nieletnich, mediacji rodzinnej, mediacji gospodarczej, mediacji cywilnej i mediacji transgranicznej. Odnośnie plakatów, dotyczą one dwóch rodzajów mediacji: mediacji gospodarczej i mediacji rodzinnej.
Również w zakresie mediacji rodzinnej i gospodarczej wyprodukowano spoty telewizyjne i radiowe (po 30 i 15 sek.). W pierwszym kwartale 2011 r. trwała ich emisja w głównych kanałach ogólnopolskich telewizji, a przez październik i listopad emitowane były po raz kolejny w trzech głównych, ogólnopolskich kanałach telewizyjnych.
Równolegle od listopada do grudnia 2011r. w telewizjach o profilu biznesowym (TVN CNBC oraz TV Biznes) emitowane były programy promujące mediację gospodarczą. Wzmocnieniem ww. działań stanowiły artykuły tematyczne w Gazecie Wyborczej oraz akcja audycji tematycznych w TOK FM, Roxy FM oraz Radiu Złote Przeboje wraz z emisją spotów radiowych w stacjach grupy RMF FM. Dzięki szerokiemu spektrum środków przekazu wiadomości dotyczące mediacji gospodarczej miały szansę dotrzeć do szerokiego grona zainteresowanych.
Wydrukowano i rozesłano 2 miliony broszur informacyjnych o mediacji, trzech nowych - opisujących mediacje w prawie karnym, cywilnym i rodzinnym oraz pięciu wznawianych - o mediacji w sprawach rodzinnych, gospodarczych, cywilnych, nieletnich i karnych. Dotarły one do każdego z sądów okręgowych, komend wojewódzkich Policji i ośrodków mediacyjnych. Można je także pobrać w wersji elektronicznej ze strony Ministerstwa.
W celu lepszej realizacji zadań dotyczących upowszechniania mediacji Ministerstwo Sprawiedliwości podejmuje stałą współpracę z innymi instytucjami i podmiotami, m.in. Społeczną Radą ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości (organ składający się z wybitnych praktyków i przedstawicieli świata nauki, Rada opiniuje wszystkie działania Ministerstwa Sprawiedliwości, a także kreuje kierunki, w jakich powinny iść dalsze działania Ministerstwa w tym zakresie), Rzecznikiem Praw Dziecka, Rzecznikiem Praw Obywatelskich, siecią koordynatorów ds. mediacji, organizacjami pozarządowymi reprezentującymi środowisko mediatorów, w tym Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych, Polskim Centrum Mediacji, Dolnośląskim Ośrodkiem Mediacji, Wydawnictwem Wolters Kluwer, innymi resortami i instytucjami.
Ministerstwo Sprawiedliwości organizuje również obchody Międzynarodowego Dnia Mediacji (MDM).
W lipcu 2010 r. Ministerstwo Sprawiedliwości utworzyło sieć Koordynatorów ds. mediacji. Funkcja ta została powierzona osobom posiadającym wiedzę z zakresu ADR, w szczególności mediacji oraz cieszącym się autorytetem wśród sędziów. Koordynatorzy mają być łącznikiem pomiędzy sędziami i mediatorami oraz pomiędzy sędziami i Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie popularyzacji i upowszechniania mediacji jako formy rozwiązywania sporów i konfliktów. Bardzo ważne jest wzajemne poznanie środowiska mediatorów z sędziami i zbudowanie zaufania do mediatorów, ich fachowości i kwalifikacji, co może zachęcić sędziów do korzystania z mediacji.
W październiku i listopadzie 2011 r. odbyły się szkolenia dla sędziów, mediatorów oraz pracowników punktów obsługi interesanta, a więc osób, które jako pierwsze mają kontakt ze stronami sporu, dotyczące mediacji i innych metod ADR. Szkolenia te miały na celu nie tylko przybliżyć problematykę alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów, ale przede wszystkim zachęcić do szerokiego korzystania z form ADR w bieżącej pracy.
Zadania z tego zakresu zostały także wpisane do strategii "Sprawne Państwo" oraz zaliczone do programu "Skuteczny wymiar sprawiedliwości - działania Ministerstwa Sprawiedliwości na 500 dni" ogłoszonego 9 sierpnia 2010 r.
Mamy nadzieję, że podejmowane przez nas działania zachęcą kolejne osoby do skorzystania z mediacji jako alternatywnej metody rozwiązywania konfliktów i sporów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/