MSP: Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej przejmują lodołamacze spółek SP
15 lodołamaczy, należących do spółek Skarbu Państwa, trafiło do Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej - poinformowało MSP. Zdaniem szefa MSP Andrzeja Czerwińskiego zwiększy to bezpieczeństwo przeciwpowodziowe kraju.
06.11.2015 15:25
"Osiem lodołamaczy Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Warszawie oraz siedem kolejnych, należących do Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego ODRA 3 w Szczecinie zostało przekazanych odpowiednim Regionalnym Zarządom Gospodarki Wodnej (RZGW). Obie spółki, przekazujące urządzenia, są nadzorowane przez Ministerstwo Skarbu Państwa" - podkreślił w piątkowym komunikacie resort skarbu.
Cytowany w komunikacie minister skarbu Andrzej Czerwiński ocenił, że "przekazanie lodołamaczy ze spółek Skarbu Państwa zwiększy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe kraju", bo - jak dodał - Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, które przejęły statki, bezpośrednio odpowiadają za realizację tego zadania.
Resort skarbu wyjaśnił, że przekazywanie lodołamaczy, realizowane przez MSP i Ministerstwo Środowiska, było prowadzone od 2013 r. Zostało zakończone w październiku br.
"Decyzja o przekazaniu lodołamaczy RZGW była podyktowana koniecznością zagwarantowania prowadzenia akcji lodołamania w sytuacjach zagrożenia powodziowego na głównych rzekach Polski. Mają to zapewnić instytucje państwowe, prawnie zobowiązane do wykonywania tych zadań, czyli RZGW, przy użyciu sprzętu będącego ich własnością" - podkreśliło MSP. Jak zaznaczył resort, było to postulowane m.in. przez instytucje, stowarzyszenia i zrzeszenia zajmujące się problematyką wodną. "Dotychczas w razie zagrożenia powodziowego RZGW musiały zlecać lodołamanie zewnętrznym spółkom - m.in. tym, które przekazują lodołamacze" - dodano.
MSP poinformowało ponadto, że RZGW po przejęciu lodołamaczy będą zlecały na rynku usługę dotyczącą ich obsługi. Ma ona obejmować m.in. zapewnienie załóg, bieżące utrzymanie sprzętu i okresowe remonty.
Lodołamacz to jednostka pływająca o specjalnej, wzmocnionej konstrukcji kadłuba, umożliwiającej łamanie pokrywy lodowej. Są one używane na zamarzających wodach żeglownych. Umożliwiają w ten sposób żeglugę w okresie zimowym.