Na co chorują sprzedawcy? Oto główne schorzenia
Sieć Dino zdefiniowała zestaw chorób zawodowych, na które mogą być narażeni pracownicy sklepów. Wśród nich dominują przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego, czy odmrożenia.
02.04.2024 14:57
Zespół cieśni nadgarstka to jedna z najczęściej występujących schorzeń związanych z pracą w sklepie - podaje serwis dlahandlu.pl. Jego najczęstszą przyczyną jest praca przy komputerze, ale także zajęcia wymagające wykonywania ciągłych i powtarzalnych ruchów nadgarstka.
Zespół cieśni nadgarstka jest wpisany do wykazu chorób zawodowych stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych - podano.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie
Choroby zawodowe kasjerów
Sieć zdefiniowała także pozostałe choroby zawodowe, na które mogą być narażeni pracownicy sklepów. Zaliczają się do nich: przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego wywołane sposobem wykonywania pracy (tj. zespół cieśni w obrębie nadgarstka i zespół rowka nerwu łokciowego), na które szczególnie narażeni są pracownicy biurowi i osoby pracujące na stanowiskach kasowych, a także choroby wywołane działaniem wysokich lub niskich temperatur otoczenia, na które narażeni mogą być pracownicy mroźni - zaznacza serwis.
W skrajnych przypadkach schorzenia te wymagają przeprowadzenia operacji, a następnie długiej rehabilitacji. Według ekspertów kluczem do przeciwdziałania chorobom zawodowym u kasjerów jest prawidłowa organizacja pracy. Osoby pracujące w handlu powinny mieć zapewnione przerwy, możliwość odpoczynku, a także regularne szkolenia z zakresu BHP.
Czym są choroby zawodowe?
Choroby zawodowe to choroby, które są spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub które są związane ze sposobem wykonywania danej pracy. Może to być np. praca w ciągłym hałasie, praca wyjątkowo obciążająca psychicznie i fizycznie czy praca ze szkodliwymi substancjami chemicznymi.
Proces związany z wykazaniem, że pracownik ma chorobę zawodową może rozpocząć on sam (nawet wobec byłego pracodawcy) lub lekarz, który przeprowadza badania profilaktyczne, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej albo pracodawca. Jeśli istnieją podejrzenia, że u pracownika występują objawy związane z chorobą zawodową, to pracodawca musi to zgłosić do:
- Powiatowego inspektora sanitarnego;
- Okręgowego inspektora pracy.
Cały proces rozpoczyna się od inspektora sanitarnego. Kieruje on pracownika na badania. Lekarz orzecznik stwierdza, że u pracownika występuje choroba zawodowa. Jeśli lekarz stwierdzi, że pracownik został dotknięty chorobą zawodową, to pracodawca musi:
- ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej;
- usunąć wszystkie czynniki, które były przyczyną choroby zawodowej;
- zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Co zrobić, gdy choroba zawodowa uniemożliwia dalszą pracę w tym zawodzie?
Jeśli u pracownika zostanie wykryta choroba zawodowa, to nie musi to od razu oznaczać zwolnienia z pracy. Wystarczy, że pracownik zostanie przeniesiony na inne stanowisko, zgodnie z zaleceniami lekarza. Niezdolność do pracy spowodowana chorobą zawodową może się także równać wypowiedzeniem umowy o pracę z przyczyn dotyczących stanu zdrowia pracownika. W przypadku doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu pracownik może starać się o jednorazowe odszkodowanie oraz rentę.
Zobacz także
Jeśli lekarz stwierdzi, że pracownik utracił zdolność do pracy zarobkowej na danym stanowisku z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu, lekarz może przyznać ubezpieczonemu rentę z tytułu niezdolności do pracy. Jeśli choroba zawodowa zostanie potwierdzona, pracownikowi przysługuje wówczas szereg świadczeń, w tym zasiłek chorobowy.