Na co chorują sprzedawcy? Oto główne schorzenia
Sieć Dino zdefiniowała zestaw chorób zawodowych, na które mogą być narażeni pracownicy sklepów. Wśród nich dominują przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego, czy odmrożenia.
Zespół cieśni nadgarstka to jedna z najczęściej występujących schorzeń związanych z pracą w sklepie - podaje serwis dlahandlu.pl. Jego najczęstszą przyczyną jest praca przy komputerze, ale także zajęcia wymagające wykonywania ciągłych i powtarzalnych ruchów nadgarstka.
Zespół cieśni nadgarstka jest wpisany do wykazu chorób zawodowych stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych - podano.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W co inwestuje Sebastian Kulczyk? Szczera rozmowa z prezesem KI Dawidem Jakubowiczem w Biznes Klasie
Choroby zawodowe kasjerów
Sieć zdefiniowała także pozostałe choroby zawodowe, na które mogą być narażeni pracownicy sklepów. Zaliczają się do nich: przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego wywołane sposobem wykonywania pracy (tj. zespół cieśni w obrębie nadgarstka i zespół rowka nerwu łokciowego), na które szczególnie narażeni są pracownicy biurowi i osoby pracujące na stanowiskach kasowych, a także choroby wywołane działaniem wysokich lub niskich temperatur otoczenia, na które narażeni mogą być pracownicy mroźni - zaznacza serwis.
W skrajnych przypadkach schorzenia te wymagają przeprowadzenia operacji, a następnie długiej rehabilitacji. Według ekspertów kluczem do przeciwdziałania chorobom zawodowym u kasjerów jest prawidłowa organizacja pracy. Osoby pracujące w handlu powinny mieć zapewnione przerwy, możliwość odpoczynku, a także regularne szkolenia z zakresu BHP.
Czym są choroby zawodowe?
Choroby zawodowe to choroby, które są spowodowane szkodliwymi czynnikami występującymi w miejscu pracy lub które są związane ze sposobem wykonywania danej pracy. Może to być np. praca w ciągłym hałasie, praca wyjątkowo obciążająca psychicznie i fizycznie czy praca ze szkodliwymi substancjami chemicznymi.
Proces związany z wykazaniem, że pracownik ma chorobę zawodową może rozpocząć on sam (nawet wobec byłego pracodawcy) lub lekarz, który przeprowadza badania profilaktyczne, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej albo pracodawca. Jeśli istnieją podejrzenia, że u pracownika występują objawy związane z chorobą zawodową, to pracodawca musi to zgłosić do:
- Powiatowego inspektora sanitarnego;
- Okręgowego inspektora pracy.
Cały proces rozpoczyna się od inspektora sanitarnego. Kieruje on pracownika na badania. Lekarz orzecznik stwierdza, że u pracownika występuje choroba zawodowa. Jeśli lekarz stwierdzi, że pracownik został dotknięty chorobą zawodową, to pracodawca musi:
- ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej;
- usunąć wszystkie czynniki, które były przyczyną choroby zawodowej;
- zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Co zrobić, gdy choroba zawodowa uniemożliwia dalszą pracę w tym zawodzie?
Jeśli u pracownika zostanie wykryta choroba zawodowa, to nie musi to od razu oznaczać zwolnienia z pracy. Wystarczy, że pracownik zostanie przeniesiony na inne stanowisko, zgodnie z zaleceniami lekarza. Niezdolność do pracy spowodowana chorobą zawodową może się także równać wypowiedzeniem umowy o pracę z przyczyn dotyczących stanu zdrowia pracownika. W przypadku doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu pracownik może starać się o jednorazowe odszkodowanie oraz rentę.
Jeśli lekarz stwierdzi, że pracownik utracił zdolność do pracy zarobkowej na danym stanowisku z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu, lekarz może przyznać ubezpieczonemu rentę z tytułu niezdolności do pracy. Jeśli choroba zawodowa zostanie potwierdzona, pracownikowi przysługuje wówczas szereg świadczeń, w tym zasiłek chorobowy.