Na Opolszczyźnie część gmin stawki opłat za wywóz śmieci ustali w styczniu

Część gmin na Opolszczyźnie, w oczekiwaniu na zapowiadane zmiany ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, zdecydowała, że ustali stawki opłat za wywóz śmieci w styczniu. Decyzję taką podjęły m.in. Opole, Krapkowice i Brzeg.

31.12.2012 | aktual.: 31.12.2012 12:05

W listopadzie władze Opola zapowiadały, że chcą naliczać opłatę śmieciową od metra kw. powierzchni. Według wyliczonej stawki miesięczna opłata za odpady segregowane miała wynieść 55 gr od 1 m kw., a za niesegregowane - 80 gr. Wzbudziło to jednak protesty mieszkańców i dyskusję w samej radzie miasta. Dlatego prezydent wycofał projekt uchwały śmieciowej z porządku sesji rady.

"Teraz czekamy na zapowiadane zmiany w ustawie, które mają uelastycznić sposób naliczania stawek" - powiedział PAP wiceprezydent miasta Opola Arkadiusz Wiśniewski. "Zależy nam na przykład na tym, by można było zapisać maksymalną stawkę przy metodach naliczania od osoby czy od powierzchni, tak by nie krzywdzić rodzin albo osób samotnych" - dodał.

Gminy miały czas do końca roku na ustalenie stawek i regulacji, według których ma się odbywać wywóz śmieci. Wiśniewski zapowiedział, że nową propozycję naliczania opłat za wywóz śmieci miasto przedstawi na początku stycznia. Dodał, że "nie zakłada", iż Opole nie zdąży z wprowadzeniem zmian do 1 lipca, czyli do czasu, gdy zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości gminy będą musiały zorganizować odbiór odpadów komunalnych.

Na styczeń przyjęcie uchwał związanych z ustaleniem opłat za wywóz śmieci przełożyły też Krapkowice i Brzeg.

W Brzegu zaproponowano, by stawka za wywóz śmieci wyniosła 19 zł od osoby za odpady segregowane. "Taka kwota wzięła się z kalkulacji. 19 zł od osoby pozwoliłoby nam pokryć koszty gospodarki odpadami, gdyby 100 procent mieszkańców rozliczało się za wywóz śmieci" - powiedział PAP burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński.

Według burmistrza stawka 19 zł na miesiąc od osoby dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych byłaby o 2 zł wyższa od dotychczasowej. Więcej przy takiej opłacie musieliby natomiast zapłacić za wywóz śmieci mieszkańcy bloków spółdzielczych; dotychczasowa stawka wynosiła tu 7 zł.

Opłatę za wywóz śmieci ustalił już natomiast Związek Międzygminny "Czysty Region", w skład którego wchodzi m.in. miasto Kędzierzyn-Koźle i 14 innych gmin (w tym Krapkowice, które wstrzymały się z uchwaleniem wysokości przyjętych przez związek opłat).

Jak poinformował przewodniczący zarządu związku "Czysty Region" Grzegorz Chudomięt, mieszkańcy terenu, który obejmuje związek - czyli ok. 200 tys. osób - od 1 lipca mają płacić 12,5 zł miesięcznie od osoby za odpady segregowane lub 20 zł od osoby za odpady niesegregowane. "Zależało nam na tym, by różnica między stawkami za segregowane i niesegregowane odpady była duża, a przez to motywująca" - wyjaśnił.

W Prudniku przyjęto stawki w wysokości 18 zł miesięcznie od mieszkańca za odpady niesegregowane i 10 zł na segregowane. W Nysie radni zadecydowali, że opłata za wywóz śmieci niesegregowanych wyniesie 22 złote miesięcznie od osoby, a za odpady z pochodzące z selektywnej zbiórki - 8 zł.

Rzecznik nyskiego magistratu Artur Pieczarka zaznaczył jednak, że nyscy samorządowcy też czekają na zapowiadane zmiany w ustawie. "Zwłaszcza na zapisy dotyczące możliwości różnicowania wysokości opłat np. w zależności od liczby osób w rodzinie" - powiedział PAP Pieczarka.

Dodał, że opłata za segregowane odpady w Nysie ma być jedną z najniższych województwie. "Gdyby się okazało, że taka stawka nie pokrywa kosztów, radni zapewne wrócą do rozmów o jej wysokości. Ale to będzie wiadomo po kilku miesiącach funkcjonowania opłat" - zaznaczył. Dodał, że wysokość ustalonej nowej stawki za odpady segregowane jest porównywalna z dotychczasowymi najniższymi stawkami.

Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci. W myśl nowych przepisów - które weszły w życie 1 stycznia 2012 r. - gmina staje się odpowiedzialna za gospodarkę odpadami na swoim terenie. W związku z tym ustala m.in. wysokość opłat za wywóz odpadów i w przetargu będzie wybierać podmiot świadczący usługi na całym jej terenie, a w przypadku większych gmin - na określonym obszarze.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)