Najcenniejsze polskie marki
PZU, Pekao, Biedronka i nie tylko - polskie marki coraz śmielej poczynają sobie na rynku. W efekcie ich wartość zwiększa się z roku na rok.
Oto najcenniejsze polskie marki. Wyniki mogą cię zaskoczyć.
_ Ranking przygotował dziennik "Rzeczpospolita" wraz z ekspertami Acropolis Advisory Ranking. _
Najcenniejsze polskie marki
PZU, Pekao, Biedronka i nie tylko - polskie marki coraz śmielej poczynają sobie na rynku. W efekcie ich wartość zwiększa się z roku na rok.
Oto najcenniejsze polskie marki. Wyniki mogą cię zaskoczyć.
_ Ranking przygotował dziennik "Rzeczpospolita" wraz z ekspertami Acropolis Advisory Ranking. _
10. Play
*Właściciel: *P4
*Branża: *telekomunikacja
*Wartość marki (2011): *985,5 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+78 proc.
Miniony rok był bardzo udany dla marki Play. Jej wartość wzrosła aż o 78 proc., co pozwoliło na awans z 22 na 10 miejsce.
Swój udział miała w tym udana kampania testujsmartfona.pl z Kubą Wojewódzkim w roli głównej. Operator nie wyklucza, że wkrótce zobaczymy nowe reklamy z kontrowersyjnym celebrytą.
9. Mlekovita
*Właściciel: *SM Mlekovita
*Branża: *mleko i przetwory mleczne
*Wartość marki (2011): *1.058,8 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+6 proc.
Znana od czasów przedwojennych Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita awansowała o dwie pozycje - z 11. na 9. miejsce.
W najbliższym czasie może nastąpić wzrost wartości firmy. Spółka jest w trakcie łączenia się ze Spółdzielnią Mleczarską w Białej Podlaskiej. Zgodę wydał już UOKiK.
8. Bank Pekao
*Właściciel: *Bank Pekao
*Branża: *banki
*Wartość marki (2011): *1.101,2 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *-15 proc.
Polskie marki finansowe są największymi poszkodowanymi w tym roku. Utrata ich wartości spowodowana jest najbardziej przez spadki na giełdach i ciągłe obawy o kryzys finansowy. Sam WIG20 spadł od 31 grudnia 2010 roku o około 16,5 proc.
Taka fala negatywnych nastrojów przełożyła się na spadek wartości marki Bank Pekao aż o 15 proc. w porównaniu z rokiem 2010.
7. Plus
*Właściciel: *Polkomtel
*Branża: *telekomunikacja
*Wartość marki (2011): *1.198,1 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+10 proc.
Tam, gdzie najwięcej traciły instytucje finansowe, najwięcej zyskały marki telekomunikacyjne. Ostatnie 12 miesięcy były dla tej branży najlepsze od lat. Również dla Plusa, marki telefonii komórkowej, należącej do Polkomtela.
O tym, jak Plus poradzi sobie w kolejnych latach, wiele zależeć będzie od nowego właściciela Polkomtela. Kontrolę nad spółką przejął bowiem Zygmunt Solorz-Żak, jeden z najbogatszych Polaków. Głównym celem transakcji jest rozwijanie szybkiego szerokopasmowego dostępu do internetu czwartej generacji w technologii Long Term Evolution (LTE).
Na pozytywny wizerunek marki wpływa również obecność w roli sponsora ważnych imprez (festiwal Plus Camerimage) czy reprezentacji siatkarzy.
6. TVN
*Właściciel: *TVN
*Branża: *telewizja
*Wartość marki (2011): *1.330,6 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+1 proc.
TVN utrzymuje wysoką pozycję w zestawieniu, stale inwestując w nowe programy. Umacnia się w świadomości widzów, promując się poprzez bohaterów swoich seriali i programów rozrywkowych oraz jurorów swoich talent show.
W przyszłym roku na wartość marki może wpłynąć strategiczne partnerstwo w Polsce z Grupą Canal+. TVN i Canal+ stworzą wspólną platformę cyfrową DTH w ramach joint venture, z bazą abonentów ponad 2,5 mln osób.
5. Biedronka
*Właściciel: *Jeronimo Martins
*Branża: *sprzedaż detaliczna żywności
*Wartość marki (2011): *1.712 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+27 proc.
Kolejny rok z rzędu bardzo mocny wzrost wartości marki zanotowała Biedronka. Sieć konsekwentnie rozbudowuje swoją sieć placówek.
Właściciel marki, portugalskie Jeronimo Martins, zamierza wydać ok. 1,6 mld euro na rozwój sieci. Do 2015 roku sieć ma liczyć 3000 sklepów. Plan na lata 2012-14 zakłada także otwarcie 7 nowych centrów dystrybucji w Polsce.
Czy to właśnie ta marka w przyszłości zagrozi pozycji starych liderów?
4. Telekomunikacja Polska
*Właściciel: *Telekomunikacja Polska
*Branża: *telekomunikacja
*Wartość marki (2011): *1.810,7 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *bez zmian
Czwarte miejsce zajmuje operator telekomunikacyjny Telekomunikacja Polska. Ten rok był dla marki bardziej udany od poprzednich, w których traciła na wartości.
Duży wpływ na postrzeganie marki miała kampania z postaciami Rozum i Serce, bardzo pozytywnie odbierana przez odbiorców.
3. PZU
*Właściciel: *PZU
*Branża: *ubezpieczenia
*Wartość marki (2011): *2.352,3 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *-17 proc.
Polski Zakład Ubezpieczeń podzielił los polskich giełdowych marek finansowych, które ucierpiały najbardziej w ostatnich 12 miesiącach.
Aby poprawić wizerunek i wartość marki, firma pracuje nad odświeżeniem logo. Ma ono zostać zaprezentowane w pierwszym kwartale 2012 roku i oddawać bardziej nowoczesny charakter firmy, jaką stała się w ostatnich latach.
2. PKO Bank Polski
*Właściciel: *PKO Bank Polski
*Branża: *banki
*Wartość marki (2011): *3.748,4 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+3 proc.
Udane kampanie reklamowe, w których twarzą został Szymon Majewski, zapewniły marce PKO Bank Polski wzrost wartości o 3 proc. wobec 2010 roku. Ten największy bank na polskim rynku został uznany za instytucję finansową o najmocniejszej marce, i to pomimo problemów sektora finansowego i bankowego w Europie.
Bank postawił na unowocześnienie swojego wizerunku. Dzięki temu cały czas zbliża się do lidera.
1. Orlen
*Właściciel: *PKN Orlen
*Branża: *paliwa
*Wartość marki (2011): *3.819,4 mln zł
*Zmiana wobec 2010 roku: *+1 proc.
Bez zmian na miejscu pierwszym. Niezmiennie na szczycie rankingu - piąty rok z rzędu - znalazł się Orlen.
Czy doczekamy się zmiany na pozycji lidera? Zobaczymy za rok.