Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut

W lutym tego roku do Polski trafiło z zagranicy 64 235 używanych aut o masie do 3,5 tony - wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na przestrzeni roku jest to spadek o 9,9 proc. "Brak samochodów jest coraz bardziej widoczny na rynku wtórnym. W lutym liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była najniższa od 7 lat" - komentuje Samar.

Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut
Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut
Źródło zdjęć: © Getty Images | Christopher Furlong, Getty Images
oprac. TOS

Jak podaje Samar, zdecydowana większość z 64,2 tys. zarejestrowanych aut - dokładnie 58 209 sztuk - stanowiły samochody osobowe (90,6 proc.), a pozostałą część - samochody dostawcze (6 026 szt.)

Sprowadzamy ponaddziesięcioletnie auta

"Łączny import po dwóch miesiącach wynosi łącznie 125 297 szt. i jest niższy od ubiegłorocznego o 8,4 proc. Zarówno wynik miesięczny, jak i skumulowany są najniższymi od 2015 roku" - skomentowali eksperci instytutu.

Samar poinformował także, że średni wiek samochodów sprowadzonych w tym roku wynosi 12 lat i 5 miesięcy. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek jest o blisko rok wyższy (wyniósł 13 lat i 3 miesiące). Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią jedną trzecią rejestracji aut z takimi silnikami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

WIDEO

Polskie firmy pomagają uchodźcom. Chcą wsparcia od rządu

"W danych dotyczących importu widać wciąż powolne, ale systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w najnowszych danych dotyczących importu aut osobowych stanowią 41,6 proc. Trend 12-miesięczny utrzymuje się na poziomie 42,0 proc. i jest najniższy od kwietnia 2018 roku" - stwierdzili eksperci Samar.

Z wyliczeń instytutu wynika, że średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 5 miesięcy.

Nie tylko Niemcy

Samar podaje też, że w 2022 roku najczęściej importowano samochody z Niemiec – 59 644 szt. (jednak jest to spadek o 25,6 proc.), Francji – 16 292 szt. (wzrost o 15,1 proc.), Belgii – 9 398 szt. (wzrost o 9,4 proc.), Holandia – 7 530 szt. (wzrost o 30,8 proc.) i Austrii – 4 848 szt. (wzrost 41,6 proc.).

Dane Samaru dotyczące wieku aut są zbieżne z tymi, które opublikował w połowie lutego serwis Otomoto. Do Polski trafiają samochody średnio 12-letnie z dużym przebiegiem. Na takie po prostu nas stać. Ale jest też pozytywny trend: wzrost sprzedaży aut elektrycznych - komentował serwis. I ostrzegał: grozi nam niekontrolowany zalew używanych aut spalinowych, których kierowcy z Europy Zachodniej będą się masowo pozbywać.

Wybrane dla Ciebie