Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut

W lutym tego roku do Polski trafiło z zagranicy 64 235 używanych aut o masie do 3,5 tony - wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Na przestrzeni roku jest to spadek o 9,9 proc. "Brak samochodów jest coraz bardziej widoczny na rynku wtórnym. W lutym liczba sprowadzonych do Polski z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych była najniższa od 7 lat" - komentuje Samar.

Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut
Najniższy wynik od siedmiu lat. Polacy przyhamowali z importem używanych aut
Źródło zdjęć: © Getty Images | Christopher Furlong, Getty Images
oprac. TOS

07.03.2022 | aktual.: 07.03.2022 21:03

Jak podaje Samar, zdecydowana większość z 64,2 tys. zarejestrowanych aut - dokładnie 58 209 sztuk - stanowiły samochody osobowe (90,6 proc.), a pozostałą część - samochody dostawcze (6 026 szt.)

Sprowadzamy ponaddziesięcioletnie auta

"Łączny import po dwóch miesiącach wynosi łącznie 125 297 szt. i jest niższy od ubiegłorocznego o 8,4 proc. Zarówno wynik miesięczny, jak i skumulowany są najniższymi od 2015 roku" - skomentowali eksperci instytutu.

Samar poinformował także, że średni wiek samochodów sprowadzonych w tym roku wynosi 12 lat i 5 miesięcy. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek jest o blisko rok wyższy (wyniósł 13 lat i 3 miesiące). Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią jedną trzecią rejestracji aut z takimi silnikami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"W danych dotyczących importu widać wciąż powolne, ale systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w najnowszych danych dotyczących importu aut osobowych stanowią 41,6 proc. Trend 12-miesięczny utrzymuje się na poziomie 42,0 proc. i jest najniższy od kwietnia 2018 roku" - stwierdzili eksperci Samar.

Z wyliczeń instytutu wynika, że średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wynosi 11 lat i 5 miesięcy.

Nie tylko Niemcy

Samar podaje też, że w 2022 roku najczęściej importowano samochody z Niemiec – 59 644 szt. (jednak jest to spadek o 25,6 proc.), Francji – 16 292 szt. (wzrost o 15,1 proc.), Belgii – 9 398 szt. (wzrost o 9,4 proc.), Holandia – 7 530 szt. (wzrost o 30,8 proc.) i Austrii – 4 848 szt. (wzrost 41,6 proc.).

Dane Samaru dotyczące wieku aut są zbieżne z tymi, które opublikował w połowie lutego serwis Otomoto. Do Polski trafiają samochody średnio 12-letnie z dużym przebiegiem. Na takie po prostu nas stać. Ale jest też pozytywny trend: wzrost sprzedaży aut elektrycznych - komentował serwis. I ostrzegał: grozi nam niekontrolowany zalew używanych aut spalinowych, których kierowcy z Europy Zachodniej będą się masowo pozbywać.

Wybrane dla Ciebie