Największy statek świata - w Gdańsku

Do Gdańska po raz pierwszy przypłynął największy statek świata. Kontenerowiec z serii Triple-E na stałe został włączony na trasę AE10 łączącą porty Europy i Azji. A to oznacza, że mierząca 400 metrów jednostka będzie cumowała przy nabrzeżu Deepwater Container Terminal Gdańsk co około 2 miesiące.

Obraz

/ 8Triple-E wpływa do Gdańska

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Do Gdańska po raz pierwszy przypłynął największy statek świata. Kontenerowiec z serii Triple-E na stałe został włączony na trasę AE10 łączącą porty Europy i Azji. A to oznacza, że mierząca 400 metrów jednostka będzie cumowała przy nabrzeżu Deepwater Container Terminal Gdańsk co około 2 miesiące.

/ 820 tys. kontenerów jeden za drugim to długość 110 km

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Gigantyczna jednostka to najnowocześniejszy tego typu statek na świecie. Powstał poprzez unowocześnienie największego do tej pory kontenerowca Maersk Emma. Nowa klasa statków nazwana Triple-E ma kadłub w kształcie litery U, a nie V jak jej poprzednicy. Dodatkowo zostały one wydłużone i poszerzone o około cztery metry. Dzięki temu ładowność statków klasy Triple-E wzrosła aż o około 2,5 tys. kontenerów.

/ 8Polacy najlepsi w Europie

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

- Geografii nie da się oszukać. Dzięki nam skraca się czas i koszt transportu kontenerów do i z Europy Środkowej i Wschodniej. Dotąd importerzy i eksporterzy korzystali głównie z portów w Hamburgu czy Rotterdamie - mówi prezes DCT Gdańsk Maciej Kwiatkowski.

Na dodatek pracownicy polskiego portu są jednymi z najlepszych na świecie. Pod względem szybkości wyładunku są na pierwszym miejscu w Europie.

/ 8Dziewiczy rejs Marsk Mc-Kinney Moller

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Dla kontenerowca, którego dokładna nazwa brzmi Maersk Mc-Kinney Moller, droga z Azji do Europy była rejsem dziewiczym. Zwodowano go 24 lutego tego roku, a do pracy został włączony na początku lipca. W Gdańsku z giganta mogącego przewieźć ponad 18 tys. 20-stopowych kontenerów (TEU) rozładowanych zostanie nieco ponad jedna trzecia załadunku. Jednocześnie w porcie załadowanych na statek zostanie ok. 4 tys. kontenerów, które popłyną do Azji.

/ 8Polski port bramą dla całej Europy Środkowej

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Jak mówią przedstawiciele DCT Gdańsk, większość ładowanych w ich porcie kontenerów, które Maersk Mc-Kinney Moller zabierze głównie do Chin, zawiera miedź od KGHM oraz polską żywność. Sporo towarów pochodzi też od naszych sąsiadów: Słowacji, Czech, Ukrainy czy Rosji.

/ 8Plan sześcioletni wykonany z nawiązką

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Gdański terminal DCT rozwija się niczym Gdynia w XX-leciu międzywojennym. Powstał w miejscu, gdzie nie było żadnej infrastruktury portowej, kosztem 190 mln euro. Obsługę statków rozpoczął w 2007 roku, a dziś kontroluje blisko 60 proc. całego ruchu kontenerowego w naszym kraju. Jednocześnie w Europie rywalizuje z Hamburgiem, Rotterdamem, Bremerhaven czy St. Petersburgiem.

/ 8W 2013 roku już ponad milion TEU

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

- Rzeczywiście są pewne analogie pomiędzy DCT i przedwojennym rozwojem Gdyni. Na razie jednak jesteśmy na początku drogi. Nasze możliwości przeładunkowe to 1,25 mln TEU rocznie. Już planujemy budowę II Terminala, który będzie gotowy do obsługi statków z serii Triple-E, ale pozwoli w przyszłości obsługiwać także jednostki jeszcze większe. Docelowo DCT Gdańsk będzie mógł wyładowywać i załadowywać 4 mln TEU rocznie - mówi WP.PL prezes portu Maciej Kwiatkowski.

/ 8Kiedyś zboże, dziś kontenery

Obraz
© WP.PL | Konrad Żelazowski

Według danych Ocean Shipping Consultants w 2011 roku zapotrzebowanie Europy Środkowej i Wschodniej na transport kontenerowy wyniosło 7,7 mln TEU. Do 2025 roku ma się niemal potroić i sięgnie już 22,4 mln TEU. Gros wymiany handlowej przejdzie właśnie przez gdański terminal, który jako jedyny w regionie może przyjąć największe kontenerowce świata.

- Port w Gdańsku w średniowieczu był jednym z największych portów w Europie. Dziś dzięki konteneryzacji jego pozycja powraca. Jesteśmy jedynym głębokowodnym portem na wschód od cieśnin duńskich - tłumaczą pracownicy portu.

Wybrane dla Ciebie
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało