Nasz powszedni w niełasce

Piekarze szykują wielką ogólnopolską akcję promocyjną chleba. Już w listopadzie na opakowaniach pieczywa pojawi się logo z rysunkiem piramidy zdrowego żywienia z wyeksponowaną rolą chleba w codziennej diecie. Takie znaczki mają pojawić się na wyrobach co najmniej kilkuset piekarni.

03.11.2007 07:37

Jednocześnie do sklepów trafi nowy produkt - chleb z witaminami - który będzie reklamowany w telewizji. Zaś w walentynki ruszy promocja pieczywa z modnym kwasem omega 3 i sześcioma witaminami. Piekarze chcą w ten sposób zatrzymać spadek spożycia pieczywa w Polsce. Według najnowszych danych Instytutu Polskiego Pieczywa w tym roku po raz pierwszy w historii spadnie ono poniżej 70 kg na osobę, podczas gdy jeszcze 10 lat temu przeciętny Polak zjadał ponad 90 kg. Dla branży, w której działa dziś ok. 10 tys. firm, ta zniżkowa tendencja oznacza katastrofę.

_ Niemal co miesiąc upada po kilka, czasem kilkanaście piekarni _ - mówi Stanisław Butka, prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa RP. _ Od początku roku zamknęło się już 290 zakładów. _

Większość to małe, rodzinne firmy, które mają świetne produkty i stare tradycyjne receptury, ale nie radzą sobie z promocją i marketingiem. Dobijają ich też rosnące z miesiąca na miesiąc ceny mąki, energii, a także płace dla pracowników. Spadek spożycia chleba i tym samym kłopoty piekarzy wynikają głównie ze zmiany nawyków żywieniowych i stylu życia Polaków.

Jeszcze 10 lat temu chleb stanowił podstawę posiłków. Teraz zamiast kanapek na polskich stołach królują jogurty, owoce czy musli. Rosną pensje, więc ludzie mogą pozwolić sobie na urozmaicanie posiłków. Poza tym zwracają coraz większą uwagę na dietę: kupują produkty niskokaloryczne, beztłuszczowe. Zastępują chleb substytutami, takimi jak wafle ryżowe, płatki, pieczywo chrupkie lub chleb z pierwszego przemiału.

Piekarnie, które kilka lat temu wyczuły zmianę trendu, dziś nie mają kłopotów. Zamiast białego pieczywa z ulepszaczami, produkują chleb z otrębami, ziarnami zbóż, słonecznika czy z modnej ostatnio mąki orkiszowej. O zwijaniu interesu nie myśli %07Warszawska Spółdzielnia Piekarsko-Ciastkarska.

Firma co roku sprzedaje około 5-6 proc. więcej pieczywa, otwiera nowe punkty sprzedaży, zwiększa udziały w rynku i obroty. W ubiegłym roku wyniosły one 100 mln zł i były o 10 proc. wyższe niż w roku 2005. To efekt wprowadzania do oferty nowych zdrowych produktów, ale także znajomości zasad marketingu. Spółka przeprowadziła kampanię outdoorową pod hasłem "Jedz razowca", dzięki której sprzedaż tego pieczywa wzrosła. Teraz siłę reklamy będzie mogła sprawdzić cała branża.
Marta Biernacka
Dziennik Zachodni

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)