Nawet celebryci nie płacą tyle za rowerki dla dzieci. Zamiast 88 zł ściągnęli jej z konta 14 tys. zł
Chwila nieuwagi kosztowała mieszkankę Częstochowy niemal całe oszczędności zebrane na koncie. Policjanci szukają oszustów i przestrzegają przed naciągaczami.
Jak informują policjanci, do komisariatu w Częstochowie zgłosiła się kobieta, która miała paść ofiarą internetowego oszustwa. Kobieta wyszukała w Internecie ofertę sprzedaży rowerka dziecięcego. Cena 88 zł wydała się jej atrakcyjna, dlatego postanowiła nawiązać kontakt ze sprzedawcą. I zaczęły się problemy.
Sprzedawca przysłał jej SMS-a z linkiem, który miał ją przekierować bezpośrednio na stronę banku, dzięki czemu miała w łatwy sposób zapłacić za towar. Kobieta zgodnie z instrukcją przelała 88 zł. Okazało się, że jeszcze tego samego dnia ktoś na to samo konto przelał z jej rachunku prawie wszystkie pieniądze. Mieszkanka Częstochowy w ten sposób straciła ponad 14 tys. zł.
Zobacz także: Cofnięty licznik. Jak rozpoznać rzeczywisty przebieg auta? Obalamy mity
Śledczy wyjaśniają tę sprawę, ustalają szczegóły i okoliczności wykonanej transakcji, które pozwolą dotrzeć do nieuczciwego sprzedawcy.
*Jak bezpiecznie kupować przez internet?
Przy okazji funkcjonariusze przestrzegają, by mimo powszechności internetowych transakcji, nie tracić czujności. Mają także porady dla kupujących:
- Korzystaj z usługi umożliwiającej sprawdzenie zawartości paczki w obecności kuriera, w przypadku niezgodności zawartości przesyłki z listem przewozowym możesz wycofać się z transakcji;
- Zawieraj transakcje za pośrednictwem znanych portali internetowych. Nie dokonuj zakupów poza aukcją. Znane portale do sumy określonej w regulaminie ubezpieczają zawierane za ich pośrednictwem transakcje;
- Przed przystąpieniem do licytacji zapoznaj się z regulaminem aukcji;
- Zwracaj uwagę na cenę towaru - zbyt niska może świadczyć o próbie oszustwa;
- Czytaj opinie o osobie, z którą chcesz zawrzeć transakcję - większa ilość pozytywnych wypowiedzi poprawia jego wiarygodność;
- Sprawdź jakich transakcji dokonywał wcześniej sprzedający - niektórzy oszuści zakładają fikcyjne konta i za ich pomocą przeprowadzają między sobą fikcyjne transakcje i wystawiają sobie pozytywne opinie;
- Poproś sprzedającego o podanie danych personalnych i numeru telefonu. Nawiąż ze sprzedającym kontakt telefoniczny;
- Płać za zakupiony towar po otrzymaniu przesyłki;
- W przypadku jakichkolwiek podejrzeń i wątpliwości nie dokonuj zakupów;
- Przy zakupie telefonu komórkowego zapytaj o ładowarkę i dowód zakupu - telefony kradzione sprzedawane są najczęściej bez ładowarki i "dokumentacji";
- Zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą - w przypadku oszustwa, pozwoli to policji szybko ująć sprawcę;
- Jeżeli mimo zachowania ostrożności, dostaniesz zamiast towaru puste pudełko, natychmiast powiadom policję. Wtedy zachowana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa;
- Uważaj na linki podawane w mailach czy SMS-ach, które mogą prowadzić do fałszywych stron banku. Zdarza się, że niewiele różnią się one od prawdziwych stron banków. Mają taką samą kolorystykę i taki sam układ. Od osoby, która na nie weszła, wymaga się jednak podania szczegółowych informacji: PIN-ów i kodów dostępów;
- Zabezpiecz przed wirusami swój komputer czy smartfon.