Nie chce podwyżek, nie bierze zwolnień. To najcenniejszy pracownik

Najcenniejszy pracownik na rynku to ten, który pracuje po godzinach za darmo, nie chce podwyżek, nie bierze urlopów, ani zwolnień lekarskich, pracuje w oparciu o umowę śmieciową.

Nie chce podwyżek, nie bierze zwolnień. To najcenniejszy pracownik

Niedawno Narodowy Bank Polski przeprowadził Badanie Ankietowe Rynku Pracy. Wynika z niego m.in., że na to, jakiej pracy szukamy i jakie mamy oczekiwania płacowe, mają wpływ dzieci. Jeśli w rodzinie jest małe dziecko, to kobiety rzadziej szukają pracy, za to oczekiwania płacowe mężczyzn wzrastają. Pracownicy z dziećmi częściej też – i to skutecznie - proszą pracodawców o podwyżkę.

Matki małych dzieci, według badań NBP, chciałyby zarabiać średnio 1487 zł netto. Ojcowie zaś 1960 zł netto. Ale specjaliści mówią, że te dane dotyczą raczej rodziców przebywających od dawna na bezrobociu. Oczekiwania płacowe pracowników etatowych są dużo wyższe.

- Pracownicy, którym urodziło się dziecko, częściej idą do szefa po podwyżkę niż np. pracownicy, którzy wychowują już kilkuletnie dzieci. Pracodawcy często podwyższają im płace, bo dociera do nich argumentacja o wyższych kosztach życia pracownika. Uważają też, że pracownik, któremu powiększyła się rodzina jest bardziej stabilny, pewny, nie będzie chciał zmieniać pracy, przeprowadzać się. Tę tendencję widać szczególnie wśród pracowników na stanowiskach kierowniczych w dużych firmach. Pracownik – singel, chociaż ceniony, postrzegany jest trochę jak niebieski ptak. Szefowie często zwlekają z tym, by dać mu etat czy podwyżkę, bo przecież nie ma rodziny więc nie potrzebują – uważa Tomasz Berłoć, doradca personalny z Green Job.

Wszystko zależy od branży i firmy, twierdzi Jarosław Neuman, psycholog społeczny.
- W dużej korporacji np. prawniczej, w której liczą się tradycyjne wartości i są one znakiem rozpoznawczym firmy, rzeczywiście szef może patrzeć na posiadanie rodziny. Z kolei w wyluzowanej agencji reklamowej, może dobrze powodzić się singlom. A w osiedlowym warzywniaku, kasjerka dostanie podwyżkę dopiero wtedy, gdy zaharuje się niemal na śmierć. Tak naprawdę nie ma na ten temat jednoznacznych badań. Wiele zależy od kondycji finansowej firmy. Ale rzeczywiście pracownicy z rodzinami postrzegani są jako wiarygodni pracownicy, którym można powierzyć odpowiedzialne zadania – mówi Jarosław Neuman.

Małgorzata Janos, księgowa z Gdańska twierdzi, że te tezy są przesadzone. W kryzysie, gdy szaleje bezrobocie, a firmy stoją na krawędzi upadku, szefowie liczą każdy grosz. A matka spodziewająca się dziecka, to jednak koszt dla pracodawcy.

- Najlepiej, gdyby pracownik był dyspozycyjny w stu procentach, pracował po kilkanaście godzin dziennie bez brania nadgodzin i najlepiej w oparciu o umowę cywilno-prawną, nigdy nie prosił o podwyżkę, nie chodził na zwolnienia, nie posiadał dzieci, które mogą zachorować i był ślepo zaangażowany w pracę. To dziś najcenniejszy pracownik na rynku – twierdzi Małgorzata Janos, ma małą firmę świadczącą usługi księgowe.

Według badań NBP, co piąta osoba bezrobotna, w której rodzinie są inni bezrobotni uważa, że nie ma na rynku pracy. Większe jest też u tych osób zainteresowanie wyjazdem za granicę w celu zarobkowym – 5 proc. chciałoby wyjechać.

AK/WP.PL

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (2)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.