Trwa ładowanie...
hr
12-07-2013 08:51

Nie krzycz na mnie - czyli jak wygląda idealny współpracownik

Z niektórymi dogadujesz się dobrze, z innymi nie. Od czego to zależy?

Nie krzycz na mnie - czyli jak wygląda idealny współpracownikŹródło: Thinkstock
d6grm5n
d6grm5n
Każdego dnie w pracy otoczony jesteś mnóstwem współpracowników. Z niektórymi dogadujesz się dobrze, z innymi nie. Od czego to zależy? Czy zawsze chodzi o cechy charakteru? A może konflikty i niedomówienia wynikają ze zbyt dużego spoufalania się ze sobą w firmie lub odwrotnie - z zachowywania zbyt dużego dystansu? Na te pytania odpowiada Patrycja Plaskiewicz z zespołu Architekci Kariery.

- Można zdefiniować idealnego współpracownika?

- Z całą pewnością, jeżeli ktoś by zadał pytanie 100 pracownikom danego przedsiębiorstwa, jaki ich zdaniem powinien być idealny współpracownik, uzyskałby 100 zupełnie różnych odpowiedzi. Jedni by woleli koleżeńskiego, towarzyskiego kolegę z którym zawsze można pogadać, inni takiego co pracuje cicho i w skupieniu, nie przeszkadzając innym, a jeszcze inni woleliby, żeby posiadał inicjatywę i naturalne zdolności przywódcze.

- Nie ma cech wspólnych?

- Bardzo istotna w tej kwestii jest rola w grupie każdego z członków zespołu. Firmy coraz częściej do realizacji projektów tworzą zespoły interdyscyplinarne, w których każdy członek specjalizuje się w innej dziedzinie. Idealny zespół składa się z naturalnego lidera, kompetentnego specjalisty, osoby kreatywnej z tysiącem pomysłów, trzeźwo myślącego, itd. Ważne jest również zróżnicowanie charakterów i typów osobowości. Jeżeli zespół składa się wyłącznie z energicznych, pozytywnie nastawionych i kreatywnych członków, którzy nie przykładają zbyt wielkiej wagi do szczegółów, to realizacja projektu może okazać się porażką. Podobnie jak w przypadku, gdy razem pracują wyłącznie osoby trzeźwo myślące, pracujące w określonych ramach i według sztywnych zasad.

d6grm5n

- Czyli dobry zespół to zróżnicowany zespół?

- „Człowiek nie jest idealny ale zespół może taki być” – oczywiście, tylko jeżeli łączy w sobie zróżnicowane, wzajemnie uzupełniające się talenty. Dlatego tak ważne z punktu widzenia menedżera jest dobranie zgranego zespołu, który będzie przynosił dobra efekty swojej pracy. Są jednak pewne cechy współpracownika, które z pewnością każdy ceni:

1. Zachowuje zasady równowagi praca-życie. Czyli nie opowiada całymi godzinami o szczegółach swojego życia prywatnego, nie załatwia ciągle swoich spraw w pracy. Z drugiej strony nie przesiaduje codziennie kilku dodatkowych godzin za biurkiem i nie wymaga od kolegów, że będą robić to samo.

d6grm5n

2. Nie przeszkadza innym w pracy. Nie prosi bez przerwy o pomoc, sam szuka rozwiązań problemu, nie zadaje często pytań nie związanych z pracą, potrafi sam pracować w skupieniu.

3. Potrafi być asertywny. Czyli szanować prawa innych uwzględniając też swoje, nawet jeżeli czasem oznacza to odmówienie pomocy w danym momencie. Przecież nikt nie lubi jak kolega obiecuje coś zrobić, a potem nie jest w stanie się z tego wywiązać.

4. Potrafi się skutecznie komunikować. Komunikacja w pracy jest niezwykle ważna. Od tego, czy jasno zakomunikujemy dany problem i upewnimy się, czy druga osoba go w taki sam sposób zrozumiała, może zależeć przyszłe uniknięcie konfliktów. Jak wynika z badań, najczęstszym powodem złej atmosfery w pracy jest właśnie nieefektywna komunikacja lub jej brak w ogóle.

d6grm5n

5. Nie podlizuje się szefowi. Nikt nie lubi osób, które przez ciągłe przysługi i nieraz sztuczną życzliwość ukierunkowaną jedynie w stronę przełożonego próbują uzyskać podwyżkę lub awans.

6. Jest koleżeński. Co to właściwie znaczy? Oznacza to to, że taka osoba pomoże koledze w potrzebie nawet wtedy, gdy ta pomoc przekracza jego obowiązki bez oczekiwania czegoś w zamian. Oczywiście nie można takiej postawy wykorzystywać i wypada odwdzięczyć się tym samym, przy kolejnej okazji.

7. Dba o porządek. Nie tylko ten na biurku i w kuchni ale również w swojej pracy. Bardzo ważna jest tutaj zdolność planowania i zarządzania swoim czasem.

d6grm5n

- Nie zawsze jednak łatwo jest stosować się do zasad aby uniknąć konfliktów.

- Z pewnością można wymienić jeszcze kilka atutów dobrego współpracownika, jednak te powyższe są najważniejsze. Dobre relacje z kolegami i dbanie o dobrą atmosferę w pracy (nawet, gdy terminy są napięte) to podstawa do odczuwania satysfakcji w naszym życiu zawodowym. Tam, gdzie jest dużo różnych osobowości, konflikty zawsze się zdarzają, jednak jeżeli w zespole występuje otwartość w komunikacji, można je rozwiązać w sposób pozytywny.

ml,MA,WP.PL

d6grm5n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6grm5n