Nie krzycz na mnie - czyli jak wygląda idealny współpracownik

Z niektórymi dogadujesz się dobrze, z innymi nie. Od czego to zależy?

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock
Każdego dnie w pracy otoczony jesteś mnóstwem współpracowników. Z niektórymi dogadujesz się dobrze, z innymi nie. Od czego to zależy? Czy zawsze chodzi o cechy charakteru? A może konflikty i niedomówienia wynikają ze zbyt dużego spoufalania się ze sobą w firmie lub odwrotnie - z zachowywania zbyt dużego dystansu? Na te pytania odpowiada Patrycja Plaskiewicz z zespołu Architekci Kariery.

- Można zdefiniować idealnego współpracownika?

- Z całą pewnością, jeżeli ktoś by zadał pytanie 100 pracownikom danego przedsiębiorstwa, jaki ich zdaniem powinien być idealny współpracownik, uzyskałby 100 zupełnie różnych odpowiedzi. Jedni by woleli koleżeńskiego, towarzyskiego kolegę z którym zawsze można pogadać, inni takiego co pracuje cicho i w skupieniu, nie przeszkadzając innym, a jeszcze inni woleliby, żeby posiadał inicjatywę i naturalne zdolności przywódcze.

- Nie ma cech wspólnych?

- Bardzo istotna w tej kwestii jest rola w grupie każdego z członków zespołu. Firmy coraz częściej do realizacji projektów tworzą zespoły interdyscyplinarne, w których każdy członek specjalizuje się w innej dziedzinie. Idealny zespół składa się z naturalnego lidera, kompetentnego specjalisty, osoby kreatywnej z tysiącem pomysłów, trzeźwo myślącego, itd. Ważne jest również zróżnicowanie charakterów i typów osobowości. Jeżeli zespół składa się wyłącznie z energicznych, pozytywnie nastawionych i kreatywnych członków, którzy nie przykładają zbyt wielkiej wagi do szczegółów, to realizacja projektu może okazać się porażką. Podobnie jak w przypadku, gdy razem pracują wyłącznie osoby trzeźwo myślące, pracujące w określonych ramach i według sztywnych zasad.

- Czyli dobry zespół to zróżnicowany zespół?

- „Człowiek nie jest idealny ale zespół może taki być” – oczywiście, tylko jeżeli łączy w sobie zróżnicowane, wzajemnie uzupełniające się talenty. Dlatego tak ważne z punktu widzenia menedżera jest dobranie zgranego zespołu, który będzie przynosił dobra efekty swojej pracy. Są jednak pewne cechy współpracownika, które z pewnością każdy ceni:

1. Zachowuje zasady równowagi praca-życie. Czyli nie opowiada całymi godzinami o szczegółach swojego życia prywatnego, nie załatwia ciągle swoich spraw w pracy. Z drugiej strony nie przesiaduje codziennie kilku dodatkowych godzin za biurkiem i nie wymaga od kolegów, że będą robić to samo.

2. Nie przeszkadza innym w pracy. Nie prosi bez przerwy o pomoc, sam szuka rozwiązań problemu, nie zadaje często pytań nie związanych z pracą, potrafi sam pracować w skupieniu.

3. Potrafi być asertywny. Czyli szanować prawa innych uwzględniając też swoje, nawet jeżeli czasem oznacza to odmówienie pomocy w danym momencie. Przecież nikt nie lubi jak kolega obiecuje coś zrobić, a potem nie jest w stanie się z tego wywiązać.

4. Potrafi się skutecznie komunikować. Komunikacja w pracy jest niezwykle ważna. Od tego, czy jasno zakomunikujemy dany problem i upewnimy się, czy druga osoba go w taki sam sposób zrozumiała, może zależeć przyszłe uniknięcie konfliktów. Jak wynika z badań, najczęstszym powodem złej atmosfery w pracy jest właśnie nieefektywna komunikacja lub jej brak w ogóle.

5. Nie podlizuje się szefowi. Nikt nie lubi osób, które przez ciągłe przysługi i nieraz sztuczną życzliwość ukierunkowaną jedynie w stronę przełożonego próbują uzyskać podwyżkę lub awans.

6. Jest koleżeński. Co to właściwie znaczy? Oznacza to to, że taka osoba pomoże koledze w potrzebie nawet wtedy, gdy ta pomoc przekracza jego obowiązki bez oczekiwania czegoś w zamian. Oczywiście nie można takiej postawy wykorzystywać i wypada odwdzięczyć się tym samym, przy kolejnej okazji.

7. Dba o porządek. Nie tylko ten na biurku i w kuchni ale również w swojej pracy. Bardzo ważna jest tutaj zdolność planowania i zarządzania swoim czasem.

- Nie zawsze jednak łatwo jest stosować się do zasad aby uniknąć konfliktów.

- Z pewnością można wymienić jeszcze kilka atutów dobrego współpracownika, jednak te powyższe są najważniejsze. Dobre relacje z kolegami i dbanie o dobrą atmosferę w pracy (nawet, gdy terminy są napięte) to podstawa do odczuwania satysfakcji w naszym życiu zawodowym. Tam, gdzie jest dużo różnych osobowości, konflikty zawsze się zdarzają, jednak jeżeli w zespole występuje otwartość w komunikacji, można je rozwiązać w sposób pozytywny.

ml,MA,WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek