Trwa ładowanie...

Nieuczciwa sprzedaż w internecie. UOKiK ostrzega i nakłada kary

Ponad 46 tys. zł kary - tyle Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył na sklep internetowy ze sprzętem AGD za złamanie ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z przepisami, klient ma 14 dni na oddanie przedmiotu zakupionego online. Sprzedawca musi później zwrócić pieniądze za towar i pokryć koszt wcześniejszej przesyłki.

Nieuczciwa sprzedaż w internecie. UOKiK ostrzega i nakłada karyŹródło: Fotolia, fot: ldprod
d4f6tjo
d4f6tjo

Ponad 46 tys. zł kary - tyle Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył na sklep internetowy ze sprzętem AGD za złamanie ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, klient ma na zwrot przedmiotu zakupionego online14 dni od daty otrzymania towaru. Sprzedawca musi później zwrócić pieniądze za towar i pokryć koszt wcześniejszej przesyłki.

Przepisów nie przestrzegała firma Emisto, właściciel sklepów emistomarket.pl i dom-lazienka.pl. Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko firmie wszczęto w kwietniu 2015 r. Zarzuty dotyczyły nieprzestrzegania praw klientów indywidualnych w związku z ustawą o prawach konsumenta.

Co wykazało postępowanie Urzędu? Przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Podany w regulaminie sklepu termin na odstąpienie od umowy liczony był od dnia złożenia zamówienia, a nie od momentu odbioru towaru. Czas na oddanie pieniędzy konsumentowi wynosił 14 dni od otrzymania przez sprzedawcę przesyłki z towarem - zamiast od dnia rezygnacji kupującego

Dodatkowo z regulaminu wynikało, że przedsiębiorca zwraca klientom, którzy rezygnują z zakupionych produktów, tylko wartość oddawanego towaru, a nie uwzględnia kosztów dostawy.

d4f6tjo

Potwierdziły się także zarzuty UOKiK dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd w zakresie czasu trwania gwarancji na niektóre produkty oferowane w sklepie. Prezentowana przy nich informacja o pięcioletniej gwarancji była nieprawdziwa - okres gwarancji producenta wynosił 2 lata.

Oprócz nałożenia kary finansowej Urząd nakazał zaprzestania stosowania nieuczciwych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, firma może odwołać się do sądu.

UOKiK przypomina

Zgodnie z przepisami, gdy klient kupuje w sklepie internetowym, ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Wystarczy, przekazać sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu, by w świetle prawa umowa była uznana za niezawartą.

Towar należy wówczas odesłać do przedsiębiorcy, a ten zwraca pieniądze za produkt oraz pokrywa koszt najtańszej dostawy w ofercie sklepu.

14-dniowy termin liczy się od następnego dnia po otrzymaniu towaru. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od rezygnacji.

d4f6tjo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4f6tjo