Nissan budzi się ze sprzedażowego letargu
Nowy szef polskiego przedstawicielstwa zawiesił sobie wysoko poprzeczkę. W jej pokonaniu ma mu pomóc Qashqai.
Znamy już najnowsze plany Nissana dotyczące polskiego rynku. Japońska firma chce w przyszłym roku sprzedać nad Wisłą aż 16 tys. samochodów i zwiększyć udział z 3 do 4,5 proc. Aż 12 tys. będą stanowić samochody osobowe. Tu królem sprzedaży ma być model Qashqai, kompaktowe auto terenowe. W ofercie Nissana znajduje się od lutego. Sprzedaż nie szła jednak zgodnie z oczekiwaniami. Ale nie dlatego, że nie było popytu. Polska nie dostawała od centrali tylu aut, ile chciała.
_ Mamy zapewnienie, że w tym roku nie będzie żadnych problemów z dostawami. Dlatego chcemy podwoić sprzedaż z 2 do 4 tys. sztuk _- mówi Maciej Klenkiewicz, od listopada nowy szef polskiego przedstawicielstwa Nissana.
Jeden to za mało
Czy budowa pozycji opartej na tym modelu ma sens? Analitycy twierdzą, że tak.
_ To ciekawy produkt, a małe auta terenowe, czyli SUV, stają się w Polsce coraz popularniejsze _ - twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes firmy Samar monitorującej polski rynek.
Ma jednak pewne zastrzeżenia do planów Japończyków.
_ By naprawdę myśleć o dużej sprzedaży, nie wystarczy jeden, choćby bardzo dobry, samochód. A w segmentach, które pozwalają myśleć o dużej sprzedaży, Nissan nie jest najmocniejszy. Wiadomo skądinąd, że trwają prace nad uzupełnieniem oferty. To zaś może ułatwić Nissanowi zbliżenie się do pierwszej dziesiątki, a może nawet wejście do niej _- dodaje szef Samaru.
Tym bardziej że Nissan położy nacisk na sprzedaż flotową, która nie była jego mocną stroną.
Restrukturyzacja sieci
Na razie Nissan przez wiele miesięcy, jako jedna z niewielu firm, notował spadki sprzedaży. Wziął się jednak do roboty i już na koniec listopada ma 3,69 proc. wzrostu w segmencie aut osobowych. Sama spółka ma jeszcze jedno wytłumaczenie niepowodzeń.
_ To wynik restrukturyzacji sieci dilerskiej. Na początku 2006 r. mieliśmy 35 dilerów. Po roku ich liczba została zredukowana do 22. Pozostali ci najsilniejsi _ - tłumaczy Maciej Klenkiewicz.
Ale to oznacza, że dilerom zwiększono obszary, za które są odpowiedzialni. To na początku odbiło się na wynikach sprzedaży.
Paweł Janas
Puls Biznesu
Polecamy:
» Leasing przez Internet!