Trwa ładowanie...

Nowa broń oszustów. W ten sposób nie potwierdzaj swojej tożsamości

Potwierdzanie tożsamości konsultanta przez wiadomość push w aplikacji mobilnej staje się coraz częściej używaną formą weryfikacji podczas rozmów telefonicznych. Przestępcy reagują, próbując oszukać ofiary za pomocą SMS-ów, jak ostrzegają eksperci CERT Orange.

Nowy sposób oszustów Nowy sposób oszustów Źródło: Getty Images, fot: © 2023 Yiu Yu Hoi
d4i9k0p
d4i9k0p

Potwierdzanie tożsamości konsultanta przez wiadomości push w aplikacjach mobilnych staje się coraz bardziej powszechne podczas rozmów telefonicznych. Co na to przestępcy? Eksperci CERT Orange ostrzegają przed próbami oszustw za pomocą SMS-ów.

Przykładowy sms: Dzień dobry, nazywam się [imię i nazwisko], zanim przejdziemy do kontynuowania rozmowy, proszę o potwierdzenie w aplikacji mobilnej.

W ten sposób zaczyna się najbezpieczniejsza rozmowa z konsultantem banku. Fakt potwierdzania tożsamości w aplikacji mobilnej daje użytkownikowi pewność, że nie ma do czynienia z oszustem. Najnowsze SMS-y, które docierają do CERT Orange Polska, m.in. za pośrednictwem numeru 508 700 900, wskazują, że oszuści również są tego świadomi i próbują obejść te zabezpieczenia – informuje CERT Orange.

d4i9k0p

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nigdy tak nie rób. Największy błąd podczas spotkania z rekinem

Opłakane konsekwencje

Czym może się skończyć próba przekonania ofiary, że SMS-owe „potwierdzenie tożsamości” jest prawdziwe? Bazując na doświadczeniu oraz modus operandi sprawców, CERT Orange zakłada, że kolejnym krokiem „konsultanta” będzie próba instalacji oprogramowania do zdalnego pulpitu na urządzenie ofiary. To może prowadzić do przejęcia kontroli nad komputerem lub kontem bankowym.

Co należy robić? Przede wszystkim kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Prawo do zastrzegania tzw. nadpisów, czyli nazw nadawcy wyświetlanych zamiast numeru, mają wyłącznie podmioty administracji publicznej. W innych przypadkach każdy może użyć nadpisu charakterystycznego np. dla banku. W rezultacie, jeśli regularnie otrzymujemy SMS-y od banku, możemy odruchowo uznać fałszywą wiadomość za autentyczną. Dodatkowo, oszuści mogą wykazać się kreatywnością w tworzeniu nadpisów, co prowadzi do otrzymywania wiadomości od „Miilennium”, „Satnander” czy „mBnak”.

d4i9k0p

Warto upewnić się, czy bank używa dodatkowych zabezpieczeń przy potwierdzaniu tożsamości konsultanta. Jeśli stosuje komunikaty push w aplikacji mobilnej, nie reaguj na SMS-y sugerujące potwierdzenie tożsamości! Najlepiej zgłoś takie przypadki bezpośrednio do swojego banku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4i9k0p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4i9k0p

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj