Nowa inwestycja Orlenu. Tak gigant "idzie w zeroemisyjność"

Orlen inwestuje w wodór. Koncern poinformował we wtorek, że zbuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu, Katowicach i Wałbrzychu. Dwie z nich mają być gotowe już w drugiej połowie przyszłego roku, a trzecia - na początku roku 2025. - Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej - deklaruje prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Kierowany przez Daniela Obajtka Orlen podpisał we wtorek umowę na budowę trzech nowych stacji tankowania wodoru
Kierowany przez Daniela Obajtka Orlen podpisał we wtorek umowę na budowę trzech nowych stacji tankowania wodoru
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Szczecinianka00 (CC BY-SA 4.0)
oprac. TOS

25.10.2022 | aktual.: 25.10.2022 21:14

We wtorek Orlen podpisał umowę dotyczącą budowy trzech stacji tankowania wodoru z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak przekonuje koncern we wtorkowym komunikacie, "to kolejny realny krok na drodze do wdrożenia kompleksowej strategii wodorowej koncernu".

Ambitny plan

- Realizacja wodorowej strategii PKN Orlen nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero- i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu - deklaruje prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.

Uruchomienie stacji tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r. Do 2030 r. Orlen na inwestycje w wodór chce przeznaczyć ok. 7,4 mld zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen do 2030 r., w Europie Centralnej powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego - w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26. Dostawy wodoru na stacje będą możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 r. europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór" - wylicza spółka.

We wrześniu koncern dostał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Mają one zostać oddane do użytku w połowie 2025 r.

Jak to działa

Pierwsza stacja tankowania wodoru Orlenu została otwarta pod koniec czerwca tego roku w Krakowie. Daniel Obajtek mówił wówczas, że jego firma "idzie w zeroemisyjność". Z krakowskiej stacji korzystają autobusy wodorowe, wyprodukowane przez firmę Solaris.

Jak działa ta technologia? - Jest to autobus elektryczny, z tą różnicą, że produkuje energię elektryczną na pokładzie pojazdu z wykorzystaniem wodoru - tłumaczył wówczas Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności i analiz rynku w Solarisie. - Podczas jazdy następuje proces odwróconej elektrolizy, w której zamieniamy wodę w energię elektryczną, dzięki czemu mamy jazdę całkowicie bezemisyjną - dodał.

Źródło artykułu:PAP
orleninwestycjesamochody na wodór
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (45)