Nowa inwestycja Orlenu. Tak gigant "idzie w zeroemisyjność"
Orlen inwestuje w wodór. Koncern poinformował we wtorek, że zbuduje trzy ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Poznaniu, Katowicach i Wałbrzychu. Dwie z nich mają być gotowe już w drugiej połowie przyszłego roku, a trzecia - na początku roku 2025. - Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej - deklaruje prezes Orlenu Daniel Obajtek.
25.10.2022 | aktual.: 25.10.2022 21:14
We wtorek Orlen podpisał umowę dotyczącą budowy trzech stacji tankowania wodoru z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak przekonuje koncern we wtorkowym komunikacie, "to kolejny realny krok na drodze do wdrożenia kompleksowej strategii wodorowej koncernu".
Ambitny plan
- Realizacja wodorowej strategii PKN Orlen nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero- i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu - deklaruje prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.
Uruchomienie stacji tankowania wodoru w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r. Do 2030 r. Orlen na inwestycje w wodór chce przeznaczyć ok. 7,4 mld zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen do 2030 r., w Europie Centralnej powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego - w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26. Dostawy wodoru na stacje będą możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 r. europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór" - wylicza spółka.
We wrześniu koncern dostał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Mają one zostać oddane do użytku w połowie 2025 r.
Jak to działa
Pierwsza stacja tankowania wodoru Orlenu została otwarta pod koniec czerwca tego roku w Krakowie. Daniel Obajtek mówił wówczas, że jego firma "idzie w zeroemisyjność". Z krakowskiej stacji korzystają autobusy wodorowe, wyprodukowane przez firmę Solaris.
Jak działa ta technologia? - Jest to autobus elektryczny, z tą różnicą, że produkuje energię elektryczną na pokładzie pojazdu z wykorzystaniem wodoru - tłumaczył wówczas Mateusz Figaszewski, dyrektor rozwoju elektromobilności i analiz rynku w Solarisie. - Podczas jazdy następuje proces odwróconej elektrolizy, w której zamieniamy wodę w energię elektryczną, dzięki czemu mamy jazdę całkowicie bezemisyjną - dodał.