Nowe prawo. Dziecko zarejestrujemy w sieci
W domu, z kanapy i z kubkiem kawy w ręku będzie można załatwić niektóre formalności urzędowe. Dotyczy to m.in. rejestracji nowo narodzonego dziecka oraz zaświadczeń o meldunku.
25.04.2018 06:56
To wszystko za sprawą nowelizacji z 1 marca 2018 r. trzech ustaw: o ewidencji ludności; informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz prawa o aktach stanu cywilnego. Część jej przepisów wejdzie w życie dziś, a część - 1 czerwca.
Dziś, aby zgłosić narodziny dziecka, rodzic udaje się do urzędu osobiście. Wkrótce zrobimy to w ramach zgłoszenia internetowego, w którym będzie trzeba zawrzeć wybrane dla dziecka imię. Po tym, jak kierownik Urzędu Stanu Cywilnego poprawnie zarejestruje fakt urodzenia, do osoby zgłaszającej zostanie odesłana informacja zwrotna zawierająca odpis aktu urodzenia dziecka, a także powiadomienie o nadanym dziecku numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
Dokumenty te mają być wysyłane w formie tradycyjnej (papierowej) lub elektronicznej (poprzez e-mail). Ten zasady wejdą w życie 1 czerwca 2018 r.
Zgłosić dziecko będą mogli jednak tylko rodzice, którzy posiadają profil zaufany lub podpis kwalifikowany – korzystanie z usługi wymaga bowiem urzędowego uwierzytelnienia się.
Ustawa wprowadza także przepisy, zgodnie z którymi w akcie urodzenia dziecka będą umieszczane numery PESEL rodziców. Dzięki temu określone zostaną w sposób jednoznaczny relacje między daną osobą a jej rodzicami wpisanymi w akcie urodzenia, co ułatwi realizację usług elektronicznych, dla których takie dane są wymagane. Te przepisy zaczną obowiązywać od grudnia 2018 r.
Od stycznia 2019 r. będzie można także pobierać online zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy. W tym przypadku także trzeba będzie mieć profil zaufany lub podpis kwalifikowany.