O tym rachunku nie zapominaj. Mogą odłączyć ci prąd

Każdemu może zdarzyć się opóźnienie w opłaceniu rachunków, w tym również za energię elektryczną. Warto wiedzieć, w jakich sytuacjach dostawca energii ma prawo odłączyć prąd. Otrzymanie pisma z informacją o planowanym odcięciu to sygnał do działania.

Sprawdź, kiedy mogą odłączyć prąd
Sprawdź, kiedy mogą odłączyć prąd
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ARVD73

Urząd Regulacji Energetyki (URE) wskazuje, że istnieje kilka sytuacji, w których dostawca energii elektrycznej może wstrzymać dostawy prądu. Jak podaje serwis biznesinteria.pl, jednym z głównych powodów jest zaleganie z płatnościami przez co najmniej 30 dni po terminie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Arabowie już zmienili Zakopane. Prowadzi biznes specjalnie pod nich

Kiedy mogą odciąć prąd?

URE podkreśla, że prąd może zostać odcięty także w przypadku, gdy odbiorca nie ma tytułu prawnego do zajmowanego lokalu lub gdy uniemożliwia cykliczne sprawdzenie stanu układu pomiarowego. Warto również pamiętać, że brak zgody na instalację licznika przedpłatowego może skutkować przerwaniem dostaw energii.

Dostawca energii ma również prawo wstrzymać dostawy w przypadku stwierdzenia, że instalacja u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska, a także w razie wykrycia nielegalnego poboru energii podczas kontroli.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dostawca prądu jest zobowiązany do wysłania dłużnikowi pisma z informacją o zamiarze wstrzymania dostaw energii. W powiadomieniu powinien znaleźć się dodatkowy termin wyznaczony na spłatę zaległości. Jest to 14 dni.

Wznowienie dostaw jest możliwe po uregulowaniu należności, ale wiąże się z dodatkową opłatą. URE zaleca kontakt z dostawcą w przypadku problemów z terminowym opłacaniem rachunków.

Wysoki rachunek za prąd?

Od lipca 2024 r. ceny prądu wzrosły, co wpłynęło na wyższe rachunki dla wielu rodzin. Jeśli jednak kwota do zapłaty wydaje się zbyt wysoka, warto sprawdzić, czy licznik energii elektrycznej działa poprawnie. Jak pisaliśmy w WP Finanse, licznik może się popsuć i wskazywać błędne wartości, co wpływa na wysokość rachunków.

Aby upewnić się, że licznik działa prawidłowo, należy przeprowadzić prosty test. Wyłącz wszystkie urządzenia w domu i sprawdź, czy licznik nadal pokazuje zużycie energii. Jeśli tak, może to oznaczać problem. Warto również zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia licznika, które mogą wpływać na jego działanie.

W przypadku podejrzeń o nieprawidłowe działanie urządzenia, należy zgłosić to dostawcy energii. Może on przeprowadzić kontrolny odczyt i w razie potrzeby skorygować rachunek.

prądrachunkipieniądze

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)