Obniżka VAT nie oznacza automatycznej obniżki cen. Szef Polskiej Izby Handlu rozwiewa złudzenia

Nie należy oczekiwać, że sam fakt obniżenia VAT na produkty żywnościowe automatycznie przełoży się na obniżenie cen o 5 proc. – twierdzi Maciej Ptaszyński, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. Tłumaczy, że proces cenotwórczy zależy od bardzo wielu czynników, a hurtownik czy detalista ma wpływ na nieliczne.

Szef Polskiej Izby Handlu ocenia, że apele o pilnowanie handlowców, czy obniżyli ceny, nie są na miejscu.
Szef Polskiej Izby Handlu ocenia, że apele o pilnowanie handlowców, czy obniżyli ceny, nie są na miejscu.
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK
oprac. MAB

Szef PIH w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl wyjaśniał, że wzrost kosztów dotyczy w tej chwili wszystkich kategorii produktów i usług, co więcej — ma charakter ciągły i dynamiczny.

Pamiętajmy także, że cena na półce nie wynika z arbitralnej decyzji sprzedawcy, a jest wynikiem złożonego i dynamicznego procesu, w którym biorą udział wszystkie ogniwa łańcucha dostaw — mówił Maciej Ptaszyński.

Obniżka VAT na żywność do zera to jeden z pomysłów rządu na walkę z inflacją. Nie obejmie jednak wszystkich produktów spożywczych, a tylko te, które dziś objęte są już najniższą stawką tego podatku, czyli 5-proc. Na to też zwracał uwagę w wywiadzie dla Wiadomości Handlowych szef PIH.

Obniżka VAT obejmie, m.in. mięso, warzywa i owoce, zboża, produkty mleczarskie, tłuszcze i oleje, wody, czy napoje bezalkoholowe o zawartości minimum 20 proc. soku.

Obniżka VAT może być przedłużona? Jasna deklaracja rzecznika rządu

"Handel jak zawsze dostosuje się do obowiązujących przepisów i na pewno ceny tam, gdzie to będzie wymagane, zostaną obniżone o wartość 5 proc. VAT. W tym kontekście apele o pilnowanie handlowców, czy obniżyli ceny, nie wydają się na miejscu, tym bardziej że ustawowa zmiana VAT musi bezwzględnie zostać odnotowana na paragonach oraz danych z kas fiskalnych i nie ma tu miejsca na błąd czy uznaniowość — tłumaczy Ptaszyński.

Kołodziejczak: nie będzie żadnej reakcji cen

O tym, że ceny nie spadną, mówił też niedawno w programie "Newsroom" WP Michał Kołodziejczak, lider AgroUnii. Stwierdził, że obniżka VAT napycha kieszenie korporacjom. "Produkcja żywności spada dramatycznie. Wychodzi premier na konferencję, mówi o obniżce VAT i jeszcze w apelu do sieci kuriozalnie się myli, prosząc, by »obniżyły ceny produktów o 5 zł«. To symbol powrotu do poprzedniego systemu, kiedy władza próbowała regulować ceny" — ocenił Kołodziejczak.

"Nie będzie żadnej reakcji (cen — przyp. red.). Znamy zachowanie korporacji, zachowanie supermarketów. Wrzucą wszystko w swoje kieszenie, a nie dadzą nam, Polakom" — uważa lider AgroUnii.

Źródło artykułu:WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.