Trwa ładowanie...
d3jwft5
rząd
15-09-2009 14:29

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d3jwft5
d3jwft5

15.09. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny, ustawy Przepisy wprowadzające Kodeks karny, ustawy Kodeks postępowania karnego oraz ustawy o Policji;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny;

d3jwft5

- projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Rada Ministrów wydała rozporządzenia:

d3jwft5

- w sprawie maksymalnej stawki płatności związanej dla producentów surowca tytoniowego za 2009 r.,

- w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane za 2009 r.

Podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych w latach 2008-2011".

Zaakceptowała wniosek o wyrażenie zgody, na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, na wniesienie należących do Skarbu Państwa udziałów jednoosobowej spółki Skarbu Państwa Operator Logistyczny Paliw Płynnych Spółka z o.o. z siedzibą w Płocku do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku, na podwyższenie kapitału zakładowego w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym.

d3jwft5

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 2074).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny, ustawy Przepisy wprowadzające Kodeks karny, ustawy Kodeks postępowania karnego oraz ustawy o Policji, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Celem projektu jest wprowadzenie do Kodeksu karnego nowych typów czynów zabronionych, nawiązujących do przepisów Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) z 17 lipca 1998 r., mających charakter zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych. Zdefiniowano także niewolnictwo i handel ludźmi, uwzględniając definicje występujące w aktach prawa międzynarodowego, a wynikające m.in. z ratyfikowanego przez Polskę 18 sierpnia 2003 r. Protokołu o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi (zwanego protokołem z Palermo) oraz Konwencji Rady Europy w sprawie działań przeciwko handlowi ludźmi, sporządzonej w Warszawie 16 maja 2005 r.

d3jwft5

Zgodnie ze Statutem MTK, który przyjął zasadę komplementarności. Oznacza to, że pierwszeństwo w wykonaniu jurysdykcji w odniesieniu do przestępstw ujętych w Statucie będą miały krajowe sądy karne. W przypadku, gdy państwo nie wyraża zgody lub jego wymiar sprawiedliwości nie jest w stanie przeprowadzić postępowania karnego, sprawę może przejąć MTK. Z tego względu proponowane zmiany w Kodeksie karnym możliwie szeroko odzwierciedlają wszystkie rodzaje zbrodni występujących w Statucie, by do minimum ograniczyć możliwość jurysdykcji Trybunału wobec obywateli polskich.

Uwzględniono więc, zgodnie ze Statutem MTK, nowe rodzaje przestępstw nawiązujące do kategorii zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych. Do Kodeksu karnego wprowadzono nowy art. 118 a, w którym przewidziano odpowiedzialność karną osób biorących udział w masowym zamachu skierowanym przeciwko ludności cywilnej, podjętym w celu wykonania lub wsparcia polityki państwa lub organizacji. W artykule tym wyszczególniono rodzaje czynów wobec ludności cywilnej, jakie będą podlegały karze, np. zabójstwo, tortury, niewolnictwo, doprowadzenie do obcowania płciowego, stworzenie ludziom warunków zagrażających ich biologicznej egzystencji, prześladowanie z pobudek politycznych, rasowych, etnicznych itp.

Projektowane przepisy określają także odpowiedzialność karną osób sprawujących kontrolę nad siłami zbrojnymi, np. dowódców lub innych przełożonych. Do Kodeksu wprowadzono również przepisy nakazujące ściganie przestępstw popełnionych przeciwko pracownikom międzynarodowych trybunałów karnych.

d3jwft5

Zgodnie z proponowanymi zmianami, karze pozbawienia wolności od 5 do 25 lat, będzie podlegać atakowanie w czasie działań zbrojnych strefy zdemilitaryzowanej. Zaproponowano ponadto zaostrzenie kar za publiczne pochwalanie zbrodni: ludobójstwa, przeciwko ludzkości i wojennych oraz nawoływanie do ich popełnienia. Celem projektu jest także wprowadzenie do Kodeksu karnego definicji pojęć "handel ludźmi" oraz "niewolnictwo".

Zgodnie z projektem "handlem ludźmi" jest m.in.: werbowanie, transport, przekazywanie, przechowywanie lub przyjmowanie osoby z zastosowaniem przemocy lub groźby bezprawnej, uprowadzenia, podstępu, wprowadzenia w błąd w celu jej wyzyskania, nawet za jej zgodą w szczególności w prostytucji, pornografii lub innych formach seksualnego wykorzystania, w pracy lub usługach o charakterze przymusowym, w żebractwie, w niewolnictwie lub innych formach wykorzystania poniżających godność człowieka lub w celu pozyskania komórek, tkanek lub narządów wbrew przepisom ustawy. Jeżeli zachowanie sprawcy dotyczy osoby małoletniej, stanowić będzie handel ludźmi, nawet gdy nie zostały użyte wymienione wyżej metody lub środki.

"Niewolnictwem" - zgodnie z definicją zawartą w projekcie nowelizacji ustawy - będzie natomiast stan zależności, w którym człowiek jest traktowany jak przedmiot własności.

d3jwft5

Przyjęcie tych definicji ułatwi stosowanie przepisów kryminalizujących handel ludźmi oraz niewolnictwo. Projekt przewiduje ponadto wprowadzenie karalności za przygotowywanie do przestępstwa handlu ludźmi (kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat), które w obecnym stanie prawnym nie jest karalne.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

W projekcie nowelizacji zaproponowano przepisy, które wyeliminują proceder nieterminowego płacenia przez inwestorów i wykonawców generalnych za roboty budowlane wykonane przez podwykonawców, którymi często są małe średnie firmy. Przepisy nowelizacji wypełniają postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z 26 listopada 2006 r. Powinny też usprawnić proces inwestycyjny związany z rozbudową infrastruktury na EURO 2012.

Nowe rozwiązania są konieczne, ponieważ w wielu przypadkach potencjał dużych firm (inwestorów i wykonawców generalnych), podejmujących współpracę z małymi i średnimi przedsiębiorcami (podwykonawcami), okazuje się pozorny. Dość często pojawiają się wnioski o wszczęcie postępowania układowego lub ogłoszenie upadłości, co oznacza także kłopoty dla podwykonawców. Procesy sądowe mające na celu odzyskanie zapłaty są czasochłonne i kosztowne, a w wielu przypadkach wyegzekwowanie zasądzonych należności nie jest możliwe.

Projekt przyznaje uczestnikom inwestycyjnego procesu budowlanego prawo do zgłoszenia żądania udzielenia zabezpieczenia wierzytelności wynikającej z umowy na roboty budowlane. Zabezpieczeniem wierzytelności będzie w szczególności gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa, akredytywa bankowa - formy zabezpieczeń szeroko stosowane w obrocie gospodarczym.

Wprowadzono także zasadę równego ponoszenia kosztów zabezpieczenia przez inwestora i żądającego gwarancji zapłaty. Przewidziano również możliwość żądania gwarancji od inwestora na każdym etapie procesu budowlanego - nie tylko przed przystąpieniem do realizacji kontraktu, ale także w dowolnym czasie. Będzie to miało znaczenie w sytuacji, kiedy pojawią się wątpliwości dotyczące kondycji finansowej inwestora lub jego rzetelności. Przepis ten zabezpieczy interesy żądającego gwarancji zapłaty.

Zgodnie z projektem, będzie też można odstąpić od umowy na roboty budowlane, z winy inwestora, jeśli umowa gwarancji zapłaty nie zostanie podpisana w wyznaczonym terminie. Nie może być on jednak krótszy niż 30 dni. Powinno to pozwolić inwestorowi na załatwienie niezbędnych formalności związanych z udzieleniem gwarancji.

Zgodnie z projektem, umowy gwarancji zapłaty będą mogły zawierać wszystkie podmioty procesu budowlanego. Oznacza to wprowadzenie (kaskadowej) możliwości żądania gwarancji zapłaty przez uczestników procesu budowlanego. Takie zabezpieczenie jest bardzo ważne, bo w większości przypadków w całym cyklu inwestycyjnym uczestniczy wielu podwykonawców.

Nowe przepisy mają obowiązywać 30 dni od daty ich ogłoszenia.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Projekt zakłada, że świadczenie pieniężne przysługujące osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich będzie można wypłacić także osobom, które nie mieszkają w Polsce. Dotychczas organy emerytalno-rentowe odmawiały wypłaty świadczeń lub zawieszały wypłatę osobom przebywającym poza Polską.

Projekt dostosowuje polskie prawo do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z 22 maja 2008 r. Osobom, które złożyły stosowne wnioski o przyznanie świadczeń, a którym zakłady emerytalno rentowe odmówiły ich przyznania, przysługiwać będzie prawo, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, złożenia wniosku o wznowienie postępowania. Zaproponowano, aby nowe przepisy obowiązywały od 1 stycznia 2010 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Przepisy projektowanej ustawy dostosowują polskie prawo do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania nierezydentów podatkowych.

Zgodnie z nowymi zapisami, obywatele państw członkowskich UE oraz państw stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którzy znajdują się w sytuacji porównywalnej do polskich rezydentów, będą mogli dokonywać wpłat na indywidualne konta emerytalne (IKE). Do tej pory nie było to możliwe i prawo do wpłat do IKE miały jedynie osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Komisja Europejska zakwestionowała te rozwiązania, wychodząc z założenia, że dyskryminują one osoby fizyczne zamieszkujące Wspólnotę. Na konta IKE nie mogli wpłacać np. obywatele polscy, którzy wyjechali do pracy w innym kraju.

Ponadto w projekcie ustawy doprecyzowano definicję wpłaty do IKE, określając, że pożytki z papierów wartościowych zgromadzonych w IKE mogą stanowić wpłatę na IKE, ale nie jest to wymóg obligatoryjny. Przyjęto, że środki zgromadzone w IKE mogą być obciążone zastawem, a zaspokojenie wierzytelności zabezpieczonej w ten sposób będzie traktowane jako częściowy zwrot lub zwrot. Taki zapis spowoduje, że konto IKE nie ulegnie likwidacji, a pozostałe środki nie będą przekazane oszczędzającemu w formie zwrotu.

Doprecyzowano również przepisy dotyczące zakresu informacji, które instytucje finansowe dokonujące wpłaty transferowej lub wypłaty, muszą przekazać instytucji prowadzącej IKE, zarządzającemu programem emerytalnym lub do urzędu skarbowego. Zgodnie z nowymi przepisami, oprócz danych o wysokości i datach częściowego zwrotu, będą przekazywane informacje dotyczące nazwy instytucji finansowej dokonującej częściowego zwrotu pieniędzy. Instytucja finansowa będzie również zobowiązana do poinformowania o aktualnej wartości środków pochodzących z wpłat do IKE, co ułatwi ustalenie kwoty, która może zostać częściowo zwrócona.

Ujednolicono ponadto sposób naliczania oprocentowania, przyjmując jedną wspólną zasadę w stosunku do wypłaty transferowej, częściowego zwrotu bądź zwrotu.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Projekt przede wszystkim wdraża przepisy unijne dotyczące zootechniki. Oznacza to, że minister rolnictwa ma przygotowywać w sposób określony przez Komisję Europejską wykaz uznanych związków hodowców lub innych podmiotów prowadzących w Polsce księgi hodowlane dla bydła, świń, owiec, kóz i koniowatych. Ma go też aktualizować i umieszczać na stronie internetowej resortu rolnictwa.

Nowe przepisy nakładają też obowiązek informowania innych państw członkowskich Unii Europejskiej i opinii publicznej o planowanych w danym roku zawodach konnych, których organizator będzie chciał odstąpić od obowiązku równego traktowania koniowatych, wpisanych do ksiąg prowadzonych w Polsce i innym państwie członkowskim. Ponadto w projekcie jednoznacznie wskazano, że w Polsce ma być prowadzona tylko jedna księga dla rodów drobiu, każdego z gatunków zwierząt futerkowych oraz linii hodowlanych pszczół. Prowadzenie księgi tylko przez jeden podmiot sprawi, że na terenie całego kraju realizowany będzie jednolity program hodowlany, a uzyskane wyniki z oceny wartości użytkowej hodowanych zwierząt będą porównywalne.

W projekcie doprecyzowano także listy dokumentów, które powinny być składne przez związki hodowców lub inne podmioty, które ubiegają się o zezwolenie na prowadzenie określonej księgi lub rejestru. Chodzi o potwierdzenie, że organizacje te będą w stanie realizować powierzone im zadania.

Zaproponowano również rozwiązania, które będą miały wpływ na działalność podmiotów wprowadzających do obrotu nasienie buhajów - jeśli nie będzie ono spełniać wymagań ustawowych, to minister rolnictwa będzie mógł cofnąć zezwolenie na prowadzenie takiej działalności. Doprecyzowano także wymagania, jakie powinny spełniać reproduktory koniowatych lub nasienie od nich pochodzące, aby można je wykorzystać w rozrodzie.

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie maksymalnej stawki płatności związanej dla producentów surowca tytoniowego za 2009 r., przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Płatności związane z produkcją, przeznaczone dla producentów surowca tytoniowego, będą realizowane do maksymalnej wysokości. Oznacza to przekazanie 39 702 000 euro producentom tytoniu jasnego odmian typu Virginia i 22 683 000 euro producentom pozostałych odmian tytoniu. W takiej sytuacji budżet państwa zostanie obciążony kwotą 62 385 000 euro.

Środki te będą wypłacane do każdej ilości surowca tytoniowego, wyprodukowanego w ramach umów. Płatności te powinny trafić do ok. 14,5 tys. producentów. Maksymalna stawka płatności związanej wyniesie: 2,98062 euro za 1 kg tytoniu jasnego odmian typu Virginia i 2,38423 euro za 1 kg tytoniu pozostałych odmian.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane za 2009 r., przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Wysokość środków finansowych przeznaczonych na niezwiązaną z produkcją część płatności uzupełniającej za 2009 r. wyniesie: 18 528 000 euro - za tytoń jasny odmian typu Virginia i 10 404 000 euro - za tytoń pozostałych odmian. Oznacza to skutki dla budżetu państwa w wysokości 28 932 000 euro.

Płatności niezwiązane z produkcją będą przyznawane "historycznym" producentom surowca tytoniowego bez względu na to, czy nadal prowadzą uprawę. Według szacunków Agencji Rynku Rolnego do otrzymania tej płatności uprawnionych jest ok. 14,5 tys. producentów rolnych.

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011", przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i rozwoju wsi.

Nowelizacja uchwały, podjętej przez rząd 28 października 2008 r., wynika z konieczności skorelowana wielkości dotacji celowej z budżetu państwa ze zróżnicowanymi potrzebami jednostek samorządu terytorialnego, dotyczącymi inwestycji drogowych.

Zgodnie z nowymi przepisami uchwały, w latach 2010-2011, podział środków na inwestycje drogowe o charakterze lokalnym na poszczególne województwa będzie dokonywany z uwzględnieniem: powierzchni, liczby ludności oraz łącznej długości dróg gminnych i powiatowych o twardej nawierzchni znajdujących się na tym terenie. Uchwała przewiduje, że połowa ogólnej dotacji będzie podlegać równemu podziałowi między województwa, natomiast pozostała kwota zostanie podzielona proporcjonalnie do średniej arytmetycznej wyznaczonych parametrów (ludnościowego, obszarowego i drogowego).

Doprecyzowano zasady podziału środków dotacji przyznanych województwu. Wojewoda będzie miał możliwość zmiany proporcji podziału dotacji przypadającej na ten region, jednak zmiana proporcji podziału kwoty dotacji nie może przekroczyć 5 proc. Zmiana nie będzie możliwa w przypadku, gdy dofinansowanie obejmie wszystkie wnioski dotyczące dróg gminnych i powiatowych, które spełniają wymagania formalne.

Wnioski spełniające wymogi formalne i pozytywnie ocenione przez komisję powołaną przez wojewodę będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronach internetowych urzędu wojewódzkiego.


Rada Ministrów zaakceptowała wniosek o wyrażenie zgody, na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, na wniesienie należących do Skarbu Państwa udziałów jednoosobowej spółki Skarbu Państwa Operator Logistyczny Paliw Płynnych Spółka z o.o. z siedzibą w Płocku do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku, na podwyższenie kapitału zakładowego w zamian za objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym, przedłożony przez ministra skarbu państwa.

Rada Ministrów wyraża zgodę na wniesienie aportem 100 proc. udziałów Skarbu Państwa w spółce Operator Logistyczny Paliw Płynnych Sp. z o.o. (OLPP) do Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" Spółka Akcyjna (PERN). Aport objąłby wszystkie udziały posiadane przez państwo w tej spółce, czyli 345.739 udziałów o wartości 1 tys. zł każdy. Oszacowana wartość spółki OLPP wynosi 696.500.000 zł (stan na 31 grudnia 2008 r.).

W zamian za aport Skarbowi Państwa, w ramach subskrypcji prywatnej dokonanej przez PERN "Przyjaźń", zostanie zaoferowanych 69.500.000 akcji zwykłych imiennych serii B (wartość nominalna jednej akcji 10 zł). Kapitał zakładowy PERN, który ocenia się na 530.00.000 zł, zostanie więc podwyższony o 696.500.000 zł do 1.226.500.000 zł.

Celem tego przedsięwzięcia jest konsolidacja kluczowych przedsiębiorstw w branży paliw płynnych - PERN "Przyjaźń" SA i Operatora Logistycznego Paliw Płynnych Sp. z o.o. (OLPP). Utworzenie silnej grupy kapitałowej zwiększy wiarygodność tych firm na rynku, w tym także kredytową, oraz wpłynie na obniżenie kosztów funkcjonowania spółek. W najbliższej przyszłości podwyższy również zyskowność spółki. Układ: spółka dominująca - spółka zależna, ułatwi ponadto planowane na przyszłość ich połączenie korporacyjne, jako wynik integracyjnej polityki zarządzania i inwestowania oraz wpłynie korzystnie na dalszą redukcję kosztów działalności obu spółek.

Koncentracja polegająca na przejęciu przez PERN kontroli nad spółką OLPP oznaczać będzie utworzenie Grupy Kapitałowej PERN "Przyjaźń" SA, która nie będzie odbiegać poziomem od podobnych grup kapitałowych istniejących w Europie w branży paliw płynnych.

Połączenie w grupie kapitałowej obu przedsiębiorstw jest też korzystne z punktu widzenia interesów państwa, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne kraju i zapewnienie dostaw paliw płynnych na rynek.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 2074), przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Zgodnie z poselskim projektem nowelizacji ustawy, sołtysi powinni otrzymywać miesięczną dietę w wysokości od 100 do 250 zł w zależności od wielkości sołectwa. Wynagrodzenie to miałoby być przyznawane niezależnie od świadczeń określonych przez radę gminy.

W stanowisku rządu podkreśla się, że rozwiązanie może wzbudzać wątpliwości konstytucyjno-ustrojowe, odnoszące się do statusu jednostki pomocniczej gminy. Posłowie dokładnie nie wyjaśniają, czy diety będą przysługiwać wszystkim przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych (osiedla i dzielnice), czy tylko sołtysom. Gmina, tworząc jednostkę pomocniczą, posiada prawo do podejmowania decyzji o wysokości świadczeń przysługujących jej członkom. Z tego względu regulowanie tej sprawy przez władze o zasięgu ogólnokrajowych jest nieuzasadnione.

Powyższe względy przemawiają za odrzuceniem poselskiej propozycji nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d3jwft5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3jwft5