Trwa ładowanie...
d475jgt

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d475jgt
d475jgt

30.05. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd podjął uchwały:

- w sprawie sprawozdana z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r., - w sprawie zamknięcia rachunków budżetu państwa za rok 2011.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy w sprawie spłaty niezaspokojonych należności przedsiębiorców za niektóre prace, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

d475jgt

Wydano rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych.

Została przyjęła informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (stan na 31 grudnia 2011 roku).

Ministrowie zapoznali się z informacją dotyczącą przebiegu konsultacji społecznych założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o przejęciu przez państwo dóbr martwej ręki, poręczeniu proboszczom posiadania gospodarstw rolnych i utworzeniu Funduszu Kościelnego oraz niektórych innych ustaw.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie sprawozdana z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r., przedłożoną przez ministra finansów.

d475jgt

Sprawozdanie zawiera informacje dotyczące wykonania budżetu państwa za ubiegły rok zamykające się:

dochodami budżetu państwa - 277.557.221 tys. zł; wydatkami budżetu państwa - 302.681.609 tys. zł; deficytem budżetu państwa - 25.124.388 tys. zł; dochodami budżetu środków europejskich - 48.590.638 tys. zł; wydatkami budżetu środków europejskich - 60.829.662 tys. zł; deficytem budżetu środków europejskich - 12.239.024 tys. zł; rozchodami w kwocie 774.887.085 tys. zł, które wynikają z:

- spłat krajowych zobowiązań długoterminowych Skarbu Państwa - 82.239.254 tys. zł,

d475jgt

- wykupu bonów skarbowych - 33.394.950 tys. zł,

- spłat zagranicznych zobowiązań długoterminowych Skarbu Państwa - 6.351.642 tys. zł,

- udzielonych pożyczek krajowych i zagranicznych - 5.160.193 tys. zł,

- zarządzania płynnością sektora publicznego - 579.557.023 tys. zł,

- pozostałych rozchodów - 62.965.121 tys. zł,

- środków przechodzących na rok 2012 - 5.218.906 tys. zł;

przychodami stanowiącymi źródła pokrycia pożyczkowych potrzeb budżetu państwa w kwocie 812.250.497 tys. zł, z tego:

d475jgt

- środki pozostające na rachunku budżetu państwa na 31 grudnia 2010 r. - 9.830.356 tys. zł,

- przychody z tytułu sprzedaży skarbowych papierów wartościowych krajowych i zagranicznych - 142.685.650 tys. zł,

- przychody z prywatyzacji - 13.058.788 tys. zł,

- przychody z tytułu kredytów oraz pożyczek krajowych i zagranicznych - 9.177.447 tys. zł,

- przychody z tytułu zarządzania płynnością sektora publicznego - 604.057.104 tys. zł,

d475jgt

- przychody z innych tytułów - 33.441.152 tys. zł.

Dochody budżetu państwa w 2011 r. były wyższe o 1,6 proc. od prognozowanych w ustawie budżetowej. Relacja dochodów budżetu państwa do PKB zwiększyła się do 18,2 proc., czyli o 0,5 pkt. proc. w porównaniu z 2010 r. W 2011 r. dynamika nominalna dochodów budżetu państwa, zarówno ze źródeł podatkowych jak i niepodatkowych była wyższa niż dynamika nominalna PKB, co spowodowało wzrost relacji dochodów budżetu państwa do PKB. Wynikało to z efektu podwyższenia o 1 pkt. proc. podatku VAT (przy równoczesnym jego zmniejszeniu z 7 do 5 proc. na podstawowe artykuły żywnościowe), wysokich wpływów z podatku CIT (realnie były one wyższe o 9,5 proc., a nominalnie o 14,2 proc. w stosunku do 2010 r.) zrealizowania wyższych dochodów niepodatkowych o 31,7 proc. w stosunku do 2010 r. W 2011 r. dochody z podatku (w porównaniu z 2010 r.) z VAT były wyższe o 12 proc. (120.831.951 tys. zł), z PIT - niższe o 0,3 proc. (38.074.916 tys. zł) w stosunku do prognozy budżetowej. Wpływy z tytułu podatku akcyzowego wyniosły 57.963.709 tys. zł
i stanowiły 98,7 proc. prognozy budżetowej.

Wydatki budżetu państwa były niższe od zaplanowanych o ok. 3,4 proc. Wśród wydatków, które zrealizowano w najniższym stopniu w porównaniu do planu po zmianach, były przede wszystkim środki przeznaczone na: współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, pokrycie kosztów obsługi długu publicznego (krajowego i zagranicznego), wydatki majątkowe i bieżące.

d475jgt

Deficyt budżetu państwa był niższy o 37,5 proc. w stosunku do planowanych w ustawie ok. 40 mld zł. Należy podkreślić, że finansowanie potrzeb pożyczkowych przebiegało w zmiennych i niepewnych warunkach na międzynarodowych rynkach finansowych. Były one kształtowane przez kryzys zadłużeniowy w strefie euro i działania na rzecz jego rozwiązania. Istotny wpływ na sytuację na rynkach miało także obniżenie ratingu USA.

W "Kierunkach prywatyzacji majątku Skarbu Państwa w 2011 r." zaplanowano przychody z prywatyzacji w wysokości 15 mld zł. Ten cel udało się zrealizować w 87,06 proc., czyli przychody wyniosły ok. 13 mld zł.

Pod koniec 2011 r. państwowy dług publiczny (PDP) wyniósł 815.341,5 mln zł, co oznacza zwiększenie o 9,0 proc. w stosunku do 2010 r. W relacji do PKB był to wzrost z 52,8 do 53,5 proc. w 2011 r., to jednak drugi próg ostrożnościowy (55 proc.) nie został przekroczony. W PDP dominującą pozycję stanowi dług Skarbu Państwa - 91,7 proc. Na koniec ub.r. osiągnął on 771.127,5 mln zł, czyli zwiększył się o 9,9 proc., a w relacji do PKB wzrósł z 49,6 do 50,6 proc. Główne czynniki przyrostu długu Skarbu Państwa w 2011 r. stanowiły: finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa (26,7 mld zł) i osłabienie w II połowie roku kursu złotego wobec walut, w których nominowany jest ten dług (wzrost długu o 28,6 mld zł).

Deficyt sektora finansów publicznych, zmniejszył się w stosunku do 2010 r., i spadł z 6 do 3,7 proc. PKB, czyli z 85.105,6 do 55.879,1 mln zł. Największy wpływ na poprawę sytuacji sektora finansów publicznych miały dobre wyniki budżetu państwa.

W 2011 r. - mimo pogarszających się warunków zewnętrznych, chwiejności na rynkach finansowych i zapoczątkowania konsolidacji fiskalnej - wzrost PKB utrzymał się na poziomie 4,3 proc. Tempo wzrostu PKB było wyższe niż prognozowane do ustawy budżetowej na 2011 r. (3,5 proc.). Wartość PKB w cenach bieżących wyniosła 1.524,7 mld zł wobec 1.496,3 mld zł prognozowanego w ustawie.

Według GUS, średnioroczna inflacja w 2011 r. wyniosła 4,3 proc., wobec 2,3 proc. prognozowanych w ustawie. We wszystkich miesiącach roczna dynamika inflacji kształtowała się powyżej celu inflacyjnego, tj. powyżej 2,5 proc.

Rada Ministrów zobowiązana jest przedłożyć Sejmowi sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej w ciągu 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zamknięcia rachunków budżetu państwa za rok 2011, przedłożoną przez ministra finansów.

Rząd zdecydował o zamknięciu rachunków budżetu państwa za 2011 r. Przygotowanie tej uchwały stanowi wykonanie art. 146 ust. 4 pkt 6 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., w myśl którego Rada Ministrów uchwala zamknięcie rachunków państwowych.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy w sprawie spłaty niezaspokojonych należności przedsiębiorców za niektóre prace, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Zaproponowano rozwiązania, które będą zapobiegać negatywnym skutkom finansowym niezrealizowania przez generalnego wykonawcę (dużą firmę) płatności na rzecz podwykonawców (małych i średnich przedsiębiorców). Chodzi o to, aby zabezpieczyć interesy podwykonawców w kontraktach na roboty budowlane realizowane w ramach zamówień publicznych udzielanych przez GDDKiA. Niewywiązywanie się z takich zobowiązań szkodzi nie tylko podwykonawcom, ale także całej gospodarce.

Regulacja ta obejmie wszczęte przez GDDKiA postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz już udzielone zamówienia publiczne na roboty budowlane. Projekt ustawy uwzględnia fakt, że zamawiającego nie łączy z podwykonawcami stosunek prawny, zatem nie ma on możliwości zawierania umowy z podwykonawcą i realizowania wynikających z niej zobowiązań. Ustawa ma dotyczyć m.in. umów na roboty budowlane, dostawy materiałów i usługi.

Nowe rozwiązania będą korzystne dla podwykonawców, których kontrahentami są generalni wykonawcy, najczęściej duże przedsiębiorstwa budowlane. W praktyce okazuje się, że ich sytuacja nie jest tak dobra, jak się spodziewali podwykonawcy, w rezultacie zgłaszane są wnioski o ogłoszenie upadłości (na czym tracą mali i średni) lub powstają zatory płatnicze. Dla podwykonawców, najczęściej polskich firm budowlanych, oznacza to utratę płynności finansowej, a w konsekwencji zwolnienia pracowników i upadłość. Nieregulowanie w terminie płatności na rzecz podwykonawców przyczynia się do opóźnień w realizacji umów zawartych przez GDDKiA, a tym samym powoduje opóźnienia w budowie dróg.

Podstawowe rozwiązanie polega na tym, że GDDKiA - do wysokości posiadanej gwarancji należytego wykonania umowy, złożonej przez wykonawcę - będzie mogła wypłacić niezaspokojone roszczenie finansowe podwykonawców. GDDKiA po uchwaleniu ustawy rozpocznie nabór zgłoszeń do zaspokojenia roszczeń podwykonawców. Po spełnieniu określonych warunków (nieprawomocny sądowy nakaz zapłaty lub sądowy spis wierzytelności wykonawcy, który jest w procesie upadłości) GDDKiA rozpocznie wypłatę 50 proc. zaliczki należności, a pozostałe 50 proc. - wypłaci po uprawomocnieniu się nakazu sądowego, ugody przedsądowej lub zatwierdzeniu spisu wierzytelności przez sędziego-komisarza.

Nowe regulacje zapewnią podwykonawcom, których prace zostały wykonane i odebrane, możliwość uzyskania należności nawet wtedy, gdy wykonawca zostanie postawiony w stan upadłości. Ustanowiono wyłączenie z masy upadłości zabezpieczenia należytego wykonania umowy, jeżeli zostało wniesione w pieniądzu, tak aby można je było przeznaczyć na uregulowanie zaległych należności wobec podwykonawców.

Rząd, z uwagi na konieczność przeprowadzenia konsultacji z samorządami, zdecydował o włączeniu do odrębnej ustawy zagadnień systemowego uregulowania kwestii pomocy dla podwykonawców, pracujących dla wykonawców zamówień udzielonych w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie autostrad płatnych, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Od 1 czerwca br. za przejazd odcinkiem autostrady A-4 między węzłami Kleszczów - Sośnica (autostradowa obwodnica Gliwic licząca ok. 20 km) nie będą pobierane opłaty od kierowców motocykli oraz pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony, poruszających się lokalnie. Szacuje się, że kierowcy zaoszczędzą dzięki temu od 10 do 16 mln zł rocznie (pieniądze te nie zasilą Krajowego Funduszu Drogowego).

Od 1 czerwca br., opłaty za przejazd między węzłami Kleszczów i Sośnica, będą natomiast ponosić kierowcy motocykli i pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony - poruszający się w ruchu tranzytowym oraz rozpoczynający lub kończący podróż na tym odcinku. Opłata nadal będzie dotyczyć wszystkich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów, bez względu na to czy będą poruszać się lokalnie po wskazanym odcinku autostrady, czy nie.

W praktyce oznacza to, że kierowca poruszający się w ruchu lokalnym, po autostradowej obwodnicy Gliwic, będzie musiał pobrać bilet poświadczający wjazd w określonym miejscu. Otrzyma go na tzw. stacjach poboru opłat, np. przy węźle Kleszczów, Ostropa, Bojków. Następnie odda go inkasentowi, który nie naliczy opłaty za przejazd przy zjeździe z autostrady w jednym z tych miejsc. Jednocześnie taki bilet umożliwi prawidłowe naliczenie opłaty za przejazd, gdy użytkownik skorzysta w całości z odcinka płatnego na zachód od węzeł Kleszczów.

System, który opiera się na pobraniu biletu przy wjeździe na autostradę jest z powodzeniem stosowany na dwóch innych autostradach płatnych: A1 Gdańsk-Toruń i A2 Konin-Stryków.

Autostrada A-4 jest jedną z najważniejszych dróg w Polsce. Wchodzi w skład europejskiego korytarza biegnącego od Drezna - przez Wrocław, Katowice, Lwów - do Kijowa.


Rada Ministrów przyjęła Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2011 roku, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Pod koniec 2011 r. inwestorzy działający w strefach zatrudniali 241,6 tys. osób. Nowe miejsca pracy stanowiły 75,7 proc. i utworzono je w wyniku realizacji nowych inwestycji. W 2011 r. liczba miejsc pracy wzrosła o 16,8 tys., tj. o 7,5 proc. w stosunku do 2010 r.

Największy przyrost zatrudnienia odnotowano w strefie słupskiej - 26,4 proc. Był on w dużym stopniu efektem działania spółek: Nordglass II (zwiększenie zatrudnienia o 156 osób), Jeronimo Martins Dystrybucja (o 150) i Paula Trans (o 107). Drugie miejsce zajęła strefa warmińsko-mazurska, w której liczba miejsc pracy, w stosunku do 2010 r., zwiększyła się o 14,9 proc. Taką dynamikę zatrudnienia osiągnięto dzięki działalności m.in.: LG Electronics Mława (wzrost zatrudnienia o 897 osób), Michelin Polska (o 285) i Sweedwood Poland (o 223).

Najwięcej nowych miejsc pracy w 2011 r. stworzyły strefy: starachowicka (wzrost o 39 proc.), słupska (o 32 proc.), warmińsko-mazurska (ponad 29 proc.) i mielecka (o ok. 15 proc.). Spadek zatrudnienia dotyczył jedynie dwóch stref: suwalskiej (o 0,3 proc.) i pomorskiej (o 2,4 proc.)

Od początku funkcjonowania stref przedsiębiorcy zainwestowali w nich 79,7 mld zł. W 2011 r. nakłady inwestycyjne firm wzrosły o ponad 6,45 mld zł, tj. o 8,8 proc. w stosunku do 2010 r.

Zainwestowany w strefach kapitał w 75 proc. pochodził z 6 krajów: Polski, Niemiec, USA, Holandii, Japonii i Włoch. Najwięcej inwestowały firmy branży motoryzacyjnej (25 proc. wydatków inwestycyjnych), a następnie producenci wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych (10 proc.) oraz przedsiębiorstwa wytwarzające wyroby z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych (9,4 proc.).

Największa koncentracja branżowa dotyczyła 3 stref: legnickiej i katowickiej (dominował w nich przemysł motoryzacyjny) oraz warmińsko-mazurskiej (dominowały inwestycje związane z produkcją wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych). Powstałe skupiska firm działających w tych samych, pokrewnych lub komplementarnych sektorach, stanowią bazę do tworzenia i rozwijania klastrów (chodzi o przedsiębiorstwa, które nie tylko konkurują ale także współpracują ze sobą, i w ten sposób osiągają trwałą przewagę konkurencyjną).

Do końca 2011 r. nakłady na budowę infrastruktury w strefach wyniosły 2 516,2 mln zł, czyli wzrosły o 343,4 mln zł w stosunku do 2010 r. Spółki zarządzające zwiększyły nakłady na promocję stref o 22,4 proc. (wzrost z 4,9 do 6 mln zł w 2011 r.).

W 2011 r. łączny obszar specjalnych stref ekonomicznych wzrósł o ok. 939 ha do 15 046 ha. Średni stopień ich zagospodarowania osiągnął 61 proc. Największy stopień zagospodarowania odnotowały strefy: pomorska (74,3 proc.), warmińsko-mazurska (71,8 proc.) i suwalska (71,2 proc.). Z kolei najmniej gruntów wykorzystano w strefach: legnickiej, kamiennogórskiej i katowickiej. Wydano 188 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie sse (najwięcej w strefach: kostrzyńsko-słubickiej i łódzkiej - po 22).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ akuc/

d475jgt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d475jgt