Od dziś każda firma musi zatrudniać strażaka
Dziś wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Przewidują one, że w każdej firmie pracodawca będzie musiał wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy i ewakuację w razie pożaru.
18.01.2009 | aktual.: 18.01.2009 14:22
Do końca stycznia jednak inspektorzy pracy nie będą sprawdzać czy firmy zatrudniają inspektorów ochrony przeciwpożarowej.
Jak zaznaczyła rzeczniczka Państwowej Inspekcji Pracy Danuta Rutkowska, pracodawcy mają zbyt mało czasu na wdrożenie nowych przepisów. Są także wątpliwości dotyczące pracodawców zatrudniających na przykład jednego pracownika.
Nie wiadomo jak kontrolować właściciela sklepu, u którego pracuje jedna sprzedawczyni nie posiadającą średniego wykształcenia - podkreśla rzeczniczka PIP. Dodaje, że przepisy nakładają na inspektorów ochrony przeciwpożarowej obowiązek posiadania co najmiej średniego wykształcenia.
Nowe przepisy krytykują też pracodawcy twierdząc, że są one niewykonalne. Zdaniem Zbigniewa Gajewskiego z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan wymagają one jak najszybszej zmiany.
Organizacje przedsiębiorców skierowały do ministerstwa pracy pismo w tej sprawie. Nad poprawą tego przepisu pracuje też sejmowa komisja Przyjazne Państwo.