Od środy docelowy ruch na węźle "Sośnica" na A4 w Gliwicach
We wtorek i w środę drogowcy wprowadzą etapami ostateczną organizację ruchu na największym w Polsce węźle drogowym "Gliwice - Sośnica", gdzie krzyżują się autostrady A4 i A1.
05.07.2010 | aktual.: 05.07.2010 15:06
Jak poinformowała PAP w poniedziałek Dorota Marzyńska z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oznacza to koniec tymczasowych połączeń na oddanym do użytku pod koniec ub. roku węźle. Od środy kierowcy przejadą płynnie wszystkimi relacjami z właściwym oznakowaniem poziomym i pionowym.
- Docelowa organizacja wprowadzana będzie przez dwa dni krok po kroku - tego nie da się zrobić na raz. Ruch w poszczególnych relacjach będzie przekierowywany etapami po tym, jak docelowe oznakowanie odbierze policja - wyjaśniła rzeczniczka.
Nowy węzeł "Sośnica" - wraz z gotowym 15-kilometrowym odcinkiem autostrady A1 w kierunku miejscowości Bełk w pobliżu Rybnika - otwarto w grudniu ub. roku. Od tego czasu na węźle trwały jeszcze prace wykończeniowe - związane np. z tymczasowym przejazdem innymi niż docelowe łącznicami, często po niewykończonych i tymczasowo oznakowanych jezdniach.
- Teraz np. zjeżdżając od Katowic do Gliwic nie pojedziemy już łącznicami autostrady A1, nie będzie też nawrotki na końcu istniejącego odcinka A1, przejedziemy natomiast płynnie pięknym łukowym obiektem nad tą trasą - wskazała Marzyńska, podkreślając też, że wszystkie łącznice mają już gotowe nawierzchnie.
Rzecznika dodała, że ostatnie prace wykończeniowe na węźle - pierwotnie planowane do końca maja - potrwają jeszcze do 15 lipca. Mają to być już jednak tylko roboty "kosmetyczne", np. nasadzenia roślinności, które nie wpłyną na komfort jazdy kierowców.
Węzeł "Sośnica" to największy węzeł autostradowy w kraju. Przecinają się tam dwie autostrady - istniejąca A4 oraz będąca w woj. śląskim w trakcie budowy A1, a także droga krajowa nr 44.
Przebudowa węzła "Sośnica", wcześniej łączącego tylko A4 z drogą nr 44, trwała od połowy 2008 r. i kosztowała ponad 850 mln zł. Kontrakt z firmą J&P Avax objął m.in. budowę 16 obiektów inżynierskich, 17 łącznic, pięciu dróg dojazdowych, 15 dróg serwisowych oraz sześciu jezdni tzw. zbiorczo-rozprowadzających - o łącznej długości 33 km.
Łącząca północ z południem Polski autostrada A1 w woj. śląskim będzie miała 166,8 km. Odcinki tej trasy w woj. śląskim od granicy z Czechami w Gorzyczkach do lotniska w Pyrzowicach - poza fragmentem Bełk-Sośnica - są w budowie; w ostatnich tygodniach przygotowywany był przetarg na projektowanie A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna.