ycipk-1zw1bb

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Ważny wyrok TSUE

Unijny trybunał sprawiedliwości wydał ważny wyrok, który reguluje kwestie odszkodowania za opóźniony lot z przesiadką. Pasażerom będzie dzięki temu łatwiej uzyskać pieniądze od przewoźnika.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Ważny wyrok TSUE
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot. Ważny wyrok TSUE (Pixabay.com)
ycipk-1zw1bb

Jak pisze czwartkowa "Rzeczpospolita", chodzi o sytuację, gdy europejscy pasażerowie wybierają z przesiadkami.

Wątpliwości dotyczyły przypadków, gdy opóźnione były na przykład loty w Azji. W myśl wyroku wydanego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej pasażerowie mogą ubiegać się o pieniądze nawet jeśli zawini azjatycka linia.

Najważniejsze będzie to, kto sprzedał nam bilet, a nie to, kto zawini przy opóźnieniu.

ycipk-1zw1bb

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Weźmy pod uwagę hipotetyczną sytuację. - Jeśli bilet na całą podróż sprzedał LOT i obejmuje on przesiadkę na podróż np. linia azjatycką, to za opóźnienia odpowie polski przewoźnik. Nawet jeśli zawiodły linie azjatyckie - mówi "Rz" adwokat Eryk Bogdas.

Do tej pory w takim przypadku odszkodowanie nie przysługiwało, bo lot odbywał się poza Unią Europejską. A chodzi o niemałe pieniądze, bo w zależności od sytuacji jest to nawet 400-600 euro od osoby.

ycipk-1zw1bb

Odszkodowanie za opóźniony lot - kiedy przysługuje?

Przypomnijmy, że o odszkodowanie za opóźniony lot możemy ubiegać się także w sytuacjach, gdy:

  • w wyniku opóźnienia wynoszącego minimum 3 godziny spóźniliśmy się na kolejny lot;
  • za bilet (np. w ramach podróży służbowej) zapłacił pracodawca – w takim przypadku to pasażer może domagać się odszkodowania;
  • opóźnienie dotyczy lotu czarterowego w ramach wczasów organizowanych przez biuro podróży. Jeżeli to właśnie biuro podróży było pośrednikiem podczas transakcji zakupu biletu od linii lotniczych, to również ono powinno pośredniczyć w procedurze prowadzącej do uzyskania odszkodowania przez pasażera.
ycipk-1zw1bb

W przypadku opóźnienia lotu pasażer może zażądać zwrotu kosztów biletu lub znalezienia alternatywnego połączenia.

Ma on również prawo oczekiwać od przewoźnika opieki, a więc posiłków, napojów, możliwości wykonania telefonu, a w przypadku długiego opóźnienia lotu również noclegu oraz transportu do hotelu i na lotnisko.

Podstawą do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot jest zaistnienie sytuacji, w której odlot samolotu został opóźniony o minimum 3 godziny w stosunku do planowanego startu.

ycipk-1zw1bb

Podróżny musi jednak mieć potwierdzoną rezerwację na dany lot i stawić się na odprawę nie później niż na 45 minut przed godziną odlotu lub zgodnie z innymi wymogami określonymi przez przewoźnika bądź organizatora wycieczki.

Odszkodowanie może nie przysługiwać, jeśli opóźnienie zaistniało nie z winy przewoźnika, ale w wyniku okoliczności nadzwyczajnych. Na przykład warunków pogodowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

ycipk-1zw1bb
Polub WP Finanse
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.

ycipk-1zw1bb

ycipk-1zw1bb
ycipk-1zw1bb