Operatorzy komórkowi dostali od nas więcej danych, niż mieli prawo zażądać. To oni najbardziej skorzystali na rejestracji kart SIM

Wprowadzony ustawą antyterrorystyczną obowiązek rejestracji kart SIM miał służyć naszemu bezpieczeństwu, a posłużył głównie operatorom komórkowym, którzy dzięki nowym przepisom zebrali o nas olbrzymią liczbę danych. Co gorsza, często żądali od nas więcej informacji, niż mieli prawo. Dane osobowe to dzisiaj niezwykle cenny towar.

Operatorzy komórkowi dostali od nas więcej danych, niż mieli prawo zażądać. To oni najbardziej skorzystali na rejestracji kart SIM
Źródło zdjęć: © Fotolia | lovegtr35

10.05.2017 | aktual.: 12.05.2017 12:24

Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", z niedoskonałości obowiązujących przepisów zdaje sobie sprawę Ministerstwo Cyfryzacji, które właśnie przedstawiło rządowi projekt rozporządzenia określającego, jakich danych mogą żądać operatorzy przy rejestrowaniu kart prepaid.

O nadużywaniu przez operatorów nowych przepisów alarmował zarówno Generalny Inspektor Danych Osobowych, jak i Urząd Komunikacji Elektronicznej. Resort Anny Streżyńskiej przyznaje, że takie sygnały otrzymywał także z rynku. Najczęściej w tym kontekście w mediach pisano o sieci Plus, ale bez winy nie był żaden operator.

Jak się bowiem okazuje, operatorzy komórkowi działali według zasady "daj palec, a weźmie całą rękę". Na czym to konkretnie polegało? Otóż zgodnie z przepisami, przy rejestracji karty prepaid trzeba podać operatorowi imię, nazwisko i PESEL, a jeśli numer jest na firmę, to także jej nazwę oraz REGON lub NIP. Operatorzy jednak żądali także adresów domowych i email.

Operatorzy wykorzystali w tym celu przepis nakładający na nich obowiązek dostarczania abonentom zmian w umowach na adres domowy lub elektroniczny. Dlatego w przypadku podpisywania umowy abonamentowej, żąda się od nas podania tych danych. Jednak operatorzy postanowili żądać tych danych także w przypadku kart prepaid, choć nie mieli do tego prawa.

W ten sposób operatorzy zbudowali bogate bazy danych klientów, które mogą wykorzystać do celów biznesowych. Anonimowi dotąd użytkownicy stali się łatwym celem ich kampanii marketingowych, a ich dane kontaktowe mogą służyć do przesyłania korespondencji. Według cytowanych przez "DGP" ekspertów, na całej operacji rejestracji kart SIM najbardziej skorzystali właśnie operatorzy.

oprac. Jacek Bereźnicki

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)