Opinie o pracodawcach: Co robić, kiedy plotki szkodzą twojej firmie
Na GoWork.pl codziennie przybywa kilkaset opinii o pracodawcach. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli portalu, jak uniknąć negatywnych skutków tego zjawiska.
30.06.2015 | aktual.: 02.07.2015 16:55
Artykuł sponsorowany
Obecne niemal w każdym biurze i miejscu pracy. Lekceważone, z niewinnych pogawędek mogą przerodzić się w naprawdę duży problem, wykraczający poza mury firmy. Plotki. Na GoWork.pl codziennie przybywa kilkaset opinii o pracodawcach. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli portalu, jak uniknąć negatywnych skutków tego zjawiska. W pracy plotki są czymś normalnym. Ludzie chcą wiedzieć co się dzieje w miejscu, w którym spędzają większość dnia, lubią dzielić się informacjami. Takie zachowania są niegroźne, do momentu w którym zaczynają kolidować z wykonywaniem obowiązków i zakłócać pracę innych. Ingerencja jest konieczna, kiedy zbyt długi język sprawia, że ranione są uczucia innych, niszczone relacje międzyludzkie, a morale zespołu spada. Jeżeli w porę nie zneutralizujemy problemu, sytuacja może wymknąć się spod kontroli. Pracownicy nie wahają się bowiem sięgać po nowoczesne kanały komunikacji, by dzielić się opiniami o pracodawcach – świadczy o tym chociażby 2,5 mln. opinii w serwisie GoWork.pl, z których co miesiąc korzysta niemal 2 mln osób. W zażegnaniu kryzysu pomogą w tym cztery proste kroki.
Reaguj na problem natychmiast – informacje rozprzestrzeniają się bardzo szybko i przybierają coraz ciekawsze formy. Im szybciej zareagujesz, tym więcej szkód możesz uniknąć. Porozmawiaj z osobami, których dana plotka dotyczy i postaraj się ustalić prawdę. Zorganizuj spotkanie, na którym całej załodze przedstawisz zweryfikowane informacje i wyjaśnisz, jaka jest prawda. Nawet jeśli nie możesz zdradzić wszystkich szczegółów – bądź szczery.
Dawaj dobry przykład – kiedy ktoś przychodzi do ciebie z „interesującą” nowiną lub zabawną anegdotką, zawsze odmawiaj angażowania się w takie dyskusje. Jeśli dowiesz się czegoś nie z bezpośredniego źródła, sprawdź informacje bezpośrednio. To pozwala zachować czystą linie komunikacji, bez niejasności.
Szukaj źródła problemu – zastanów się czy spośród krążących informacji można wyłonić poszczególne typy. Ustalenie wzorca prawidłowości pomoże poznać przyczynę i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości, np. jeśli plotki „wydostają się” z konkretnego działu, zastanów się, co mogło spowodować taką sytuację.
Regularnie monitoruj zachowania sprzyjające rozwojowi plotek – zachęcaj swój zespół do robienia tego samego. Jeżeli każdy z nich postara się choć trochę powstrzymać od podobnych zachowań, problem z czasem zaniknie, a z pewnością nie będzie zagrażał wzajemnej koegzystencji.
Ten schemat sprawdza się także w internetowych dyskusjach, w których uczestniczy coraz więcej pracodawców. Firma Tchibo tak np. odpowiada na zarzut byłego współpracownika, który na opinie/gowork.pl publicznie zarzuca jej brak troski o pracowników:
_ Nieustannie rozwijamy program wewnętrznych promocji i zapewniamy możliwość awansu naszym pracownikom. (...) 80 proc. wakatów na stanowiskach kierowniczych obsadzonych zostało w ten sposób. Wszystkie osoby, które chcą rozwijać swoje kompetencje, posiadają indywidualne plany rozwoju i są w ich realizacji aktywnie wspierane. _Takie podejście do sprawy ucina dalsze spekulacje i rzuca zupełnie nowe światło na sytuację.
Pamiętajmy więc, że dobra strategia komunikacyjna nie sprawi, że problem zniknie, pomoże jednak uzyskać stan równowagi i harmonii.