Opole/ GDDKiA podpisała umowę na wykonanie obwodnicy Nysy
Opolski oddział GDDKiA podpisał w środę w Opolu umowę z konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe Kraków i Himmel & Papesch Opole na wykonanie obwodnicy Nysy (Opolskie). Obwodnica ma być gotowa najpóźniej za 32 miesiące, jej koszt to prawie 307,5 mln zł.
06.08.2014 14:15
Inwestycja powstanie w ciągu dróg krajowych numer 46 i 41. Będzie mieć 16,5 km długości. Ma wyprowadzić ruch tranzytowy z Nysy, zmniejszyć korki, skrócić czas przejazdu na trasie Polska - Czechy oraz Opole - Kłodzko i umożliwić dojazd do terenów inwestycyjnych zajmujących 155 hektarów.
Zdaniem Dawida Bajorka z firmy Mota-Engil Central Europe Kraków najtrudniejszym elementem całego przedsięwzięcia będą najprawdopodobniej kwestie dokumentacyjne i uzyskanie pozwolenia na budowę. "Na tym etapie czasem pojawiają się elementy, które mogą nas zaskoczyć. Później natomiast zacznie się standardowy proces budowlany i w tym zakresie nie będzie problemu" - mówił.
Zapewniał też, że jego firma ma doświadczenie w realizacji tego typu zadań. Zakończyła niedawno budowę blisko 33-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S8 Syców - Kępno - Wieruszów, a w połowie maja oddała do użytku trasę S3 w Gorzowie Wielkopolskim.
Przy budowie obwodnicy Nysy pracować ma łącznie ok. 500 osób. Bajorek zapewnił, że same prace nie powinny przysporzyć większych trudności kierowcom, bo obwodnica będzie przebiegać w nowym śladzie. "Poza tymczasową organizacją ruchu na skrzyżowaniach z drogami istniejącymi utrudnień nie przewidujemy" - wyjaśniał Bajorek.
Obecny przy podpisywaniu umowy dotyczącej budowy obwodnicy Nysy przewodniczący sejmiku wojewódzkiego Bogusław Wierdak podkreślał, że jest to kontrakt bardzo oczekiwany przez mieszkańców nie tylko Nysy i okolic. Województwo zabiegało o to kilka lat. Poseł z Nysy Rajmund Miller zaznaczył z kolei, że inwestycja ta ważna jest nie tylko z punktu widzenia kierowców i ruchu drogowego, ale też lokalnej gospodarki i miejsc pracy. Burmistrz Nysy Jolanta Barska podkreśliła, że wybudowanie obwodnicy wyprowadzi ruch z miasta i sprawi, że jego mieszkańcom będzie się żyło lepiej, bezpieczniej, zdrowiej i ciszej. Zaznaczyła, że inwestycja ta jest bardzo ważna dla firm zainteresowanych terenami inwestycyjnymi położonymi na terenie tzw. Regionalnego Parku Przemysłowego, wzdłuż nowej trasy. Podała, że już obecnie jest siedmiu potencjalnych inwestorów.
"Po 18 sierpnia mamy podpisać umowę z włoską firmą produkującą metalowe części do mebli, która jeszcze w tym roku chce zacząć działalność na terenie dawnej fabryki FSO w mieście, a potem wybudować halę o powierzchni 5 tys. metrów kwadratowych właśnie na terenach koło obwodnicy. Na początku firma chce zatrudnić 100 osób, docelowo nawet 500" - podała Barska.
W przetargu na budowę obwodnicy Nysy, ogłoszonym w grudniu ub. roku, wystartowało ośmiu wykonawców. Szacowana jeszcze przed przetargiem wartość projektu - z uwzględnieniem m.in. kosztów prac przygotowawczych czy badań - opiewała na 468 mln zł. Zaproponowane w przetargu przez firmy koszty budowy wahały się od 307,5 mln zł do 492 mln zł.
Przetarg wygrało konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe Kraków i Himmel & Papesch Opole, które zaoferowało najniższą cenę. Przy wyborze uwzględniane były także proponowany termin realizacji całego zadania, który wyniesie ostatecznie 32 miesiące, oraz proponowany okres gwarancji na roboty - wyniesie on 10 lat. Inwestycja realizowana będzie w systemie "Projektuj i Buduj".
W ramach budowy obwodnicy Nysy powstanie też 14 mostów - w tym 383-metrowa przeprawa przez Nysę Kłodzką - oraz dwa mosty kolejowe nad liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i Opola. Zaplanowano też m.in. pięć skrzyżowań, w tym cztery ronda, 10 zbiorników retencyjnych i drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych.
Zgodnie z harmonogramem roboty budowlane mają się zacząć na przełomie I i II kwartału 2015 r., i potrwają do drugiej połowy 2017 r.