Optymalizacja konwersji w e‑commerce – dlaczego warto?
Ogromna konkurencja na rynku online (tylko w pierwszym kwartale 2021 roku przybyło w Polsce 2 tys. nowych sklepów internetowych) zmusza przedsiębiorców do nieustannego poszukiwania nowych i skutecznych sposobów komunikacji marketingowej z klientami. Zanim jednak właściciele sklepów zainwestują w drogą reklamę, powinni zrobić wszystko, aby maksymalnie wykorzystać potencjał swojej strony w zakresie zwiększenia sprzedaży. W tym celu warto przeprowadzić optymalizację konwersji, czyli nie tylko usunąć przeszkody, ale także wprowadzić ułatwienia na ścieżce zakupowej, tak, aby jak największa liczba odwiedzających dokonywała zakupu. Zobacz, co to jest optymalizacja konwersji i dlaczego warto ją wykonać.
22.06.2021 14:28
Optymalizacja konwersji – co to jest?
Współczynnik konwersji to najważniejsza, aczkolwiek przez wielu niedoceniana, miara sukcesu w branży e-commerce. Wskaźnik ten pokazuje, jaka część internautów odwiedzających sklep dokonała zakupu. Wielkość ta wyrażana jest w procentach. Na przykład, jeśli nasz sklep odwiedzi 500 osób, z czego 5 dokona zakupu, to współczynnik konwersji będzie miał wartość 1% (5:500x100%=1%). Wystarczy podnieść ten wskaźnik do 2%, aby zyskać 100% wzrostu sprzedaży, dlatego optymalizacja konwersji to chyba najprostszy i najszybszy sposób na zwiększenie sprzedaży. A co najważniejsze, o wiele tańszy od drogich kampanii reklamowych w wyszukiwarce czy social media.
Współczynnik konwersji określa poziom skuteczności sklepu internetowego w zakresie sprzedaży, dlatego warto zrobić wszystko, aby był jak najwyższy. Optymalizacja konwersji w praktyce to zespól działań mających na celu zarówno usunięcie wszelkich przeszkód na drodze zakupowej klienta w sklepie, jak i wprowadzenie pewnych rozwiązań z zakresu UX usprawniających realizację transakcji. Mówiąc w skrócie, optymalizacja konwersji to poprawienie intuicyjności strony i wyeliminowanie trudności, które napotyka klient podczas zakupów. Zestaw działań w zakresie optymalizacji konwersji obejmuje takie czynności jak: skrócenie czasu ładowania strony, przegląd użyteczności elementów, analiza ścieżek konwersji, poprawa bezpieczeństwa strony, zwiększenie wygody obsługi itp.).
Optymalizacja konwersji – korzyści
Większość internetowych przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że czasem jeden irytujący element na stronie może prowadzić do zniechęcenia odwiedzających i opuszczenia przez nich sklepu. Aby zdiagnozować powody rezygnacji, należy poznać potrzeby klientów i ich zachowania w sklepie. Jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w optymalizacji konwersji są testy A/B. Tworzy się kilka wersji strony sklepu i sprawdza, która jest najskuteczniejsza w aspekcie sprzedaży. Poza testami wykorzystuje się testy multiwariacyjne, e-mail marketing, badania jakościowe i ilościowe użytkowników, analizę lejka konwersji, marketing automation czy analizy statystyk i testy scenariuszy „Call to Action”.
Dzięki optymalizacji konwersji możesz zyskać:
- Szybszy wzrost biznesu – możliwość łatwiejszego skalowania biznesu i prognozowania przyszłych dochodów,
- Zwiększenie wartości pojedynczego klienta – optymalizacja konwersji to najefektywniejszy sposób na zwiększenie sprzedaży,
- Oszczędności – taniej jest utrzymać starego klienta, niż pozyskać nowego,
- Większa użyteczność strony,
- Krótsza ścieżka zakupowa.
UX to podstawa w sklepie internetowym
Poprawa użyteczności sklepu internetowego to rzecz bardzo istotna, nie tylko z punktu widzenia współczynnika konwersji, ale także dobrej widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania na frazy związane z asortymentem. Na rok 2021 Google zapowiedziało wprowadzenie nowego zestawu wskaźników oceniających jakość strony internetowej z perspektywy doświadczeń użytkownika (User Experience).
Core Web Vitals to nowy, obok wartościowych treści czy linków zwrotnych, czynnik rankingowy związany z szybkością, responsywnością i stabilnością wizualną strony. Witryny, które będą odbiegać użytecznością od pewnych standardów Google, nie będą mogły liczyć na obecność w TOP3 rankingu wyszukiwania.
Optymalizacja konwersji to kluczowa operacja w zakresie podniesienia efektywności biznesowej. Czasem nie trzeba inwestować ogromnych środków w reklamę, aby zyskać przewagę konkurencyjną, wystarczy uprościć ścieżkę zakupową. Proces optymalizacji konwersji można przeprowadzić samodzielnie. Jeśli nie wiesz jak, to zapisz się na 4-tygodniowy wideo kurs online dla osób początkujących w e-commerce.
Program kursu został tak przygotowany, aby poszczególne wykłady były zrozumiałe dla ludzi nieposiadających specjalistycznej wiedzy informatycznej. Początkujący przedsiębiorcy Internetowi dowiedzą się nie tylko jak zbudować zyskowny sklep internetowy, ale także jak zwiększyć sprzedaż, dzięki kilku prostym operacjom.
Podsumowanie
Nieustanne poszukiwanie sposobów na zwiększenie sprzedaży to clou prowadzenia działalności handlowej. Zanim jednak Internetowi przedsiębiorcy zainwestują w działania promocyjne, mające na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów i zachęcenie ich do zakupu, warto wpierw „wycisnąć” cały potencjał sprzedażowy strony. Dopiero jeśli się upewnimy, że na ścieżce zakupowej nie ma żadnych przeszkód, które by zniechęcały odwiedzających do zakończenia transakcji, warto zainwestować w reklamę. Idealnym rozwiązaniem byłoby równoczesne podnoszenie współczynnika konwersji i prowadzenie działań z zakresu marketingu online (np. SEO czy content marketing).
Artykuł przygotowany we współpracy ze specjalistami od UX z eStrategie.pl