Oświadczenie CBA (komunikat)
...
22.10. Warszawa - Wydział Komunikacji Społecznej CBA informuje:
Pan Mariusz Kamiński w dniu 13 października 2009 r. decyzją Prezesa Rady Ministrów, Pana Donalda Tuska, został odwołany z funkcji Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Jako Szef CBA posiadał jednocześnie status funkcjonariusza Biura, dlatego też odwołanie ze stanowiska Szefa CBA nie stanowiło zwolnienia go z pełnionej służby.
Z uwagi na zarzuty karne postawione Panu Mariuszowi Kamińskiemu przez Prokuraturę Okręgową w Rzeszowie, tj.:
- nadużycie uprawnień (art. 231 par. 1 kk),
- kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej osobom powołującym się na wpływy w Ministerstwie Rolnictwa (art. 18 par. 1 kk w zw. z art. 230 par. 1 kk),
- kierowanie niezgodnymi z prawem czynnościami operacyjnymi dotyczącymi wręczenia korzyści majątkowej funkcjonariuszom publicznym (art. 18 par. 1 kk w zw. z art. 229 par. 1 kk),
- kierowanie podrabianiem dokumentów oraz wyłudzeniem poświadczenia nieprawdy w oparciu o te dokumenty (art. 18 par. 1 kk w zw. z art. 270 par. 1 kk i art. 272 kk
na mocy art. 62 ustawy o CBA, p.o. Szefa CBA Paweł Wojtunik w dniu 14 października zawiesił go w czynnościach służbowych na trzy miesiące. Zastosowana procedura zawieszenia w czynnościach służbowych jest więc jedynie wynikającą z ustawy o CBA konsekwencją wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego.
Odwołani Zastępcy Szefa CBA są również funkcjonariuszami Biura, aktualnie pozostającymi w dyspozycji Szefa CBA, czego nie kwestionowano.
Analogiczne rozwiązania występują w ramach innych służb, gdzie powoływanie na stanowisko i odwoływanie z niego nie są w pragmatyce służbowej aktami zwolnienia ze służby. Zwolnienie funkcjonariusza CBA jest możliwe tylko w przypadkach określonych w art. 64 ustawy o CBA, tj.:
1) orzeczenie trwałej niezdolności do służby przez komisję lekarską;
2) nieprzydatność do służby, stwierdzonej w opinii służbowej w okresie służby przygotowawczej;
3) wymierzenie kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby;
4) utrata obywatelstwa polskiego lub nabycia obywatelstwa innego państwa;
5) podanie nieprawdy w oświadczeniu składanym na podstawie art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, stwierdzonego w drodze postępowania dyscyplinarnego;
6) skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za popełnione umyślnie przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
7) objęcie kierowniczego stanowiska państwowego albo objęcia funkcji z wyboru w organach samorządu terytorialnego.
Ponadto funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku:
1) niewywiązywania się z obowiązków służbowych w okresie odbywania służby stałej, stwierdzonego w dwóch kolejnych opiniach;
2) tymczasowego aresztowania;
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo inne niż określone w ust. 1 pkt 6;
4) nabycia prawa do emerytury w pełnym wymiarze, określonego w przepisach odrębnych;
5) wniesienia aktu oskarżenia w przypadku umyślnego przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego;
6) niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 10 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
7) odmowy poddania się badaniu, o którym mowa w art. 63 ust. 2;
8) popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, w sytuacji gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości.
Funkcjonariusza zwalnia się ze służby w terminie do 3 miesięcy od dnia pisemnego zgłoszenia przez niego wystąpienia ze służby.
Konsekwencją pozostawania w zawieszeniu jest odsunięcie funkcjonariusza CBA od wykonywania obowiązków służbowych.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja