Oszukujesz? Uważaj, bo zostaniesz opisany na Gowork.pl
Coraz większym problemem pracodawców staje się fala niechlubnych komentarzy na temat sposobów i form rekrutacji albo warunków zatrudnienia. Internetowe opinie wylewają się nie tylko na stronach w mediach społecznościowych. Wiele z niepochlebnych opinii pojawia się także na oficjalnych profilach firm w serwisach rekrutacyjnych takich jak GoWork.pl, który zebrał już 2,5 mln opinii o pracodawcach, które miesięcznie przeszukuje aż 2 mln osób. Jak sobie poradzić z negatywnymi komentarzami? I przede wszystkim - jak im zapobiec?
15.04.2016 | aktual.: 15.04.2016 16:03
W sieci czujemy się anonimowi, więc możemy sobie pozwolić na szczere wyrażanie swoich opinii. Jeśli dodamy do tego emocje – spowodowane na przykład zdenerwowaniem czy frustracją wywołaną utratą pracy, brakiem podwyżki czy nieprzyjemną atmosferą – łatwo wyobrazić sobie jakie soczyste komentarze mogą się pojawić.
Strona internetowa Gowork.pl z opiniami o pracodawcach należy do jednej z najpopularniejszych. Jeżeli więc byli lub obecni pracownicy informują się nawzajem o różnych niedogodnościach lub wręcz nieprawidłowościach, dla naszej organizacji oznacza to wzrost ilości komentarzy.
Wyobraźmy sobie taką sytuację, że przyszły pracownik poszukuje informacji, np. o benefitach oferowanych przez firmę. Wpisując jej nazwę w Gowork.pl, widzi mnóstwo informacji napisanych przez pracowników danego przedsiębiorstwa. Czyta na przykład, że „tutaj nie możecie liczyć na wypłatę w terminie, a szef oszukuje pracowników” albo „zostałam zwolniona bez podania przyczyny” czy „ta firma to kpina, nikomu nie polecam pracy w tak stresującym środowisku”. Automatycznie w jego głowie tworzy się negatywny wizerunek a w głowie zapala się przysłowiowa „czerwona lampka”, czy aby na pewno aplikować na ogłoszenie do tak podejrzanej firmy albo czy kupić produkt bądź usługę tej firmy. Na szczęście można temu zapobiec.
Reprezentuj firmę w sieci
Bardzo istotna jest także systematyczna praca nad wizerunkiem firmy w Internecie. Dziś nie wystarczy tylko posiadać dobry program stażowy czy ciekawe broszury informacyjne w biurze. Nowoczesna firma musi aktualizowaćsrc="https://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png"/> profil w mediach społecznościowych, a jej specjaliści powinni regularnie wypowiadać się w sieci. Do takiego rodzaju reprezentowania instytucji należą, między innymi, wywiady z pracodawcami. Dzięki nim przyszli pracownicy mogą skonfrontować pojawiające się opinie w sieci także ze stroną pracodawcy. Poprzez obszerną rozmowę z reprezentantem przedsiębiorstwa dowiedzą się o możliwych ścieżkach rozwoju, poznają wnętrze placówki czy uzupełnią informacje na temat rekrutacji i dzięki temu lepiej przygotują się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Reaguj – kiedy zauważysz, że coś się dzieje
_ Jeśli zauważysz, że w sieci pojawiają się niepochlebne opinie na temat twojej firmy – nie możesz pozostawić ich bez odpowiedzi. Aby szybko wyłapać takie reakcje w Internecie, warto korzystać z narzędzi monitorujących sieć np. GoogleTrends czy Brand24. Dzięki temu możesz skrócić czas reakcji, który często jest kluczowy, bowiem pierwsza opinia może pociągnąć za sobą następne, które będą napisane w podobnym tonie. Trzeba więc trzymać rękę na pulsie i szybko odpowiadać. Jak to robić? Przy odpisywaniu na zarzut należy unikać stwierdzeń „To nieprawda”, „nie masz racji” itp. Warto przyznać: „Przykro nam, iż taka sytuacja miała miejsce...” a także należy unikać gotowych odpowiedzi a każdy komentarz traktować personalnie. _
_ Każdą odpowiedź należy przeanalizować na spokojnie, nie wolno odpowiadać w przypływie emocji. Warto też brać pod uwagę to, kto będzie odpowiadać w imieniu firmy – w najcięższych przypadkach może warto poprosić o reakcję osobę na wyższym stanowisku, aby to właśnie ona zajęła się wytłumaczeniem sprawy. To wygląda bardzo profesjonalnie. Przy reagowaniu na jakąkolwiek kryzysową sytuację miejmy na uwadze, że bardzo proste sformułowania i miły ton, obfity w słowa „dziękuję” czy „proszę” potrafią uratować wizerunek naszej instytucji. _
Dbaj o relacje – prowadź ankiety, twórz system motywacyjny
Jak wynika z badania „Candidate Experience” przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji - 75% przedstawicieli firm uważa, że dba o relacje z kandydatami do pracy. Ten wynik jednak nie pokrywa się z tym, co myślą pracownicy. Liczba kandydatów, którzy twierdzą, że pracodawcy w ogóle nie dbają o ten obszar swojego biznesu, zwiększyła się z 57% w 2014 r. do 64%. Utrzymywanie dobrych stosunków z osobami aplikującymi do naszej firmy a przede wszystkim – motywowanie i docenianie pracowników – to kolejne składowe, które przyczynią się do tworzenia pozytywnego wizerunku. Jeśli uda nam się zbudować przyjazne środowisko pracy, a także miłą atmosferę wokół rekrutacji (istotne jest na przykład odpowiadanie do kandydatów, których nie przyjęliśmy do pracy) to jesteśmy już bardzo blisko sukcesu.
Pamiętajmy też, że posiadając zgrany zespół warto co jakiś czas sprawdzać samopoczucie pracowników, przeprowadzając na przykład ankiety dotyczące zadowolenia z pracy czy usprawniając system motywacyjny.
Materiał powstał przy współpracy z GoWork.pl