Oto dlaczego inwestycje drogowe się ślimaczą
Inwestycje drogowe w Polsce są spowalniane
m.in. przez brak odpowiednich przepisów dotyczących planowania
przestrzennego, ochrony środowiska, czy procedur przetargowych -
wynika z raportu przygotowanego m.in. przez PwC i FOR.
28.01.2009 | aktual.: 30.01.2009 14:21
Inwestycje drogowe w Polsce są spowalniane m.in. przez brak odpowiednich przepisów dotyczących planowania przestrzennego, ochrony środowiska, czy procedur przetargowych - wynika z raportu przygotowanego m.in. przez PwC, FOR i 4C Future Computing.
Przedstawicie PricewaterhouseCoopers (PwC) i Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) zaprezentowali w środę stan inwestycji drogowych w Polsce.
Według autorów raportu, wybudowanie brakujących odcinków najważniejszych z planowanych autostrad, tj . A1 (ma przebiegać z północy na południe kraju), A2 (ma łączyć wschód kraju z zachodem) i A4 z południowego zachodu na południowy wschód), pozwoliłoby zaoszczędzić w ciągu 25 lat ok. 97 mld zł. Chodzi o mniejsze zużycie paliwa czy niższe koszty eksploatacji pojazdów.
Zdaniem wicedyrektor w zespole ds. transportu, infrastruktury i sektora publicznego PwC Mai Koźmińskiej, trzeba się zastanowić, jak zapewnić współfinansowanie krajowe projektów infrastrukturalnych w obecnej sytuacji gospodarczej.
_ Pewnym rozwiązaniem może być stosowanie różnych form finansowania inwestycji, nie tylko pochodzących ze środków budżetowych _ - podkreśliła. Przykładem takiego finansowania może być połączenie partnerstwa publiczno-prywatnego z unijnymi funduszami.
Jak podają autorzy raportu, pod koniec 2008 r. w Polsce było ok. 750 km autostrad i blisko 450 km dróg ekspresowych. Rządowy program budowy dróg krajowych w latach 2008-2012 przewiduje na ten cel 121 mld zł.