PARP ma 620 mln zł dla firm inwestujących w innowacje
620 mln zł przeznaczy w ramach działania "Badania na rynek" Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na 50 innowacyjnych projektów biznesowych, w które zainwestują małe i średnie przedsiębiorstwa - poinformowała w piątek agencja. Jednorazowa dotacja może wynieść nawet 20 mln zł.
27.01.2017 08:35
PARP współfinansuje projekty, mające na celu wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych przez przedsiębiorcę lub nabytych, prowadzących do uruchomienia produkcji nowych produktów czy usług, z zachowaniem preferencji dla Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Wpisuje się w to 49 projektów spośród 50 rekomendowanych do dofinansowania. Projekty mogą też dotyczyć eksperymentalnych prac rozwojowych oraz doradztwa.
"Badania na rynek" to największe działanie z programu operacyjnego Inteligentny Rozwój z puli, za którą odpowiada PARP. Jego cały budżet wynosi ok. 4,5 mld złotych.
Ze wsparcia mogą skorzystać mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
"Już na początku roku Agencja zasila gospodarkę pokaźną kwotą, którą firmy wydadzą na inwestycje w innowacje. Średnia wartość udzielonego dofinansowania dla firmy wyniesie 12,4 mln zł" - powiedziała prezes PARP Patrycja Klarecka.
"+Badania na rynek+ to instrument inwestycyjny. Zainteresowanie tego typu konkursami jest bardzo duże. Otrzymaliśmy 197 wniosków na łączną kwotę dofinansowania 2,5 mld zł. Do dofinansowania wybraliśmy 50 projektów o największym potencjale biznesowym i finansowym do realizacji projektu" - dodała szefowa agencji.
PARP podzieliła projekty według branż. Jak wskazała, 12 z nich (24 proc.) dotyczy produkcji maszyn, urządzeń i narzędzi, 11 (22 proc.) - budownictwa oraz produkcji materiałów budowlanych, kolejne 11 (22 proc.) - produkcji z papieru, tektury oraz tworzyw sztucznych, pięć (10 proc.) - branży chemicznej, trzy (6 proc.) - elektryki, a dwa (4 proc.) - obróbki szkła.
Pozostałe sześć projektów to inne gałęzie, dotyczące branż: spożywczej, obróbki metalu, AGD, drukowania, produkcji drutu i produkcji wyrobów tartacznych.
8 lutego, również w ramach działania "Badanie na Rynek", PARP uruchomi też pierwszy konkurs dla projektów z obszaru elektromobilności.
"Naszym celem jest, by jak najwięcej komponentów do autobusów i samochodów elektrycznych powstawało w polskich małych i średnich firmach. Pracujemy też nad programem akceleracji dla tej branży. Jest to element większego programu rządowego - Planu Rozwoju Elektromobilności w Polsce" - wskazuje Klarecka.