PASE apeluje do MEN o utworzenie Narodowego Programu Nauczania Języków Obcych
Warszawa, 16.05.2016 (ISBnews) - Środowisko nauczania języków obcych, zgromadzone w weekend na II Europejskim Kongresie Języków Obcych PASE zwróciło się z apelem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o utworzenie Narodowego Programu Nauczania Języków Obcych.
16.05.2016 | aktual.: 16.05.2016 11:08
"Proponujemy MEN utworzenie Narodowego Programu Nauczania Języków Obcych i jednocześnie deklarujemy wszelką pomoc w opracowaniu strategii, wdrożeń i realizacji programu. Badanie ponad 4 tys. rodziców i 3 tys. nauczycieli języka angielskiego i niemieckiego potwierdziło oczekiwania dotyczące dobrej zmiany w nauczaniu języków" - powiedział prezes PASE Jacek Członkowski, cytowany w komunikacie.
"Jak pokazują liczby, zmian oczekuje ponad 97% nauczycieli języków obcych. Jednym z najważniejszych postulatów jest zwiększenie liczby godzin języka obcego w szkołach. Na ten problem wskazało ponad 77% badanych nauczycieli. 86% z nich podkreśla potrzebę zmniejszenia liczby uczniów w grupach językowych, a 79% oczekuje możliwości dzielenia uczniów na grupy wg poziomu zaawansowania znajomości języka" - dodał.
Według uczestników kongresu, konieczne jest skoordynowanie wszystkich działań w zakresie nauczania języków obcych w jednym, narodowym programie. Jego celem miałoby być niwelowanie różnic w edukacji językowej na wsiach i w miastach oraz podniesienie poziomu nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
"Skalę problemu najlepiej obrazują wyniki zdawalności egzaminów gimnazjalnych z języków obcych. Dzieci z większych ośrodków miejskich zdają te egzaminy znacznie lepiej niż ich rówieśnicy ze wsi, choć wszyscy uczniowie mają zapewnione nauczanie języków obcych w szkołach publicznych na tym samym poziomie. Oznacza to, że lepsza zdawalność dzieci miejskich ma swoje źródło w możliwości uczestnictwa w dodatkowych zajęciach z języków obcych. Dzieci wiejskie są tej możliwości pozbawione" - czytamy dalej w komunikacie.
Praktycy z branży zwracali uwagę na ograniczenia finansowe w systemie. Obowiązujący obecnie model dofinansowania do podręczników szkolnych pozwala na zakup tylko jednego, do tego wieloletniego podręcznika językowego.
"Pieniędzy nie starcza już na dodatkowe pomoce naukowe, takie jak słowniki, multimedia, systemy on-line, które są niezbędne do skutecznego kształcenia językowego. Dlatego 97% nauczycieli oczekuje zapewnienia szkołom funduszy na zakup dodatkowych materiałów dydaktycznych, a 91% z nich chciałoby wydzielenia kwoty dotacji na podręczniki i ćwiczenia do języków z ogólnej kwoty dotacji MEN. Co trzeci nauczyciel nie miał możliwości rzeczywistego wyboru podręczników, choć obecnie obowiązujące przepisy mu to gwarantują" - wskazywała Anna Abramczyk, germanistka i metodyk z Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Niskim poziomem nauczania języków zaniepokojeni są również rodzice. Dla 80% z przebadanych, znajomość języka obcego przez ich dzieci jest jednym z priorytetów, jeśli chodzi o ich oczekiwania wobec systemu edukacji. Natomiast 51% rodziców ma zastrzeżenia do poziomu nauczania języków w szkołach publicznych. Dlatego 56% z nich posyła swoje dzieci na dodatkowe zajęcia z języka obcego, podało także PASE.
Jak podkreślają organizatorzy kongresu, ponad milion dzieci i młodzieży oraz ponad 300 tys. dorosłych dodatkowo uczy się języków obcych w ponad 7 tys. szkół prywatnych. Pogłębiająca się luka edukacyjna wynika z braku efektywności obecnego systemu nauki języków obcych w szkołach publicznych. Dlatego należałoby zmienić również zasady egzaminowania poprzez położenie większego nacisku na sprawdzenie rzeczywistych umiejętności komunikacji ucznia w danym języku. Celem organizatorów kongresu jest również nakłonienie MEN do uznania nauki języków obcych za priorytetowe i wydzielenie osobnej dotacji na podręczniki oraz dodatkowe materiały edukacyjne, bez których nauka języka staje się nieefektywna.
PASE to organizacja pozarządowa wspierającą podnoszenie poziomu nauczania języków obcych. Tegoroczny kongres zgromadził ponad 1000 nauczycieli, metodyków, wydawców edukacyjnych oraz właścicieli i lektorów prywatnych szkół językowych.
(ISBnews)