Trwa ładowanie...
db3zigq
26-03-2014 19:05

PERN: w czerwcu ruszy budowa zbiorników w Terminalu Naftowym w Gdańsku

W ramach robót przy budowie Terminala Naftowego w Gdańsku na początku czerwca PERN "Przyjaźń" planuje rozpoczęcie wznoszenia konstrukcji 6 stalowych zbiorników na ropę naftową, a następnie budowę rurociągów i pompowni surowca.

db3zigq
db3zigq

W środę z udziałem premiera Donalda Tuska i ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę gdańskiego terminalu PERN, który będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce.

Terminal będzie służył m.in. do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także chemikaliów. Jego pierwsza część ma być gotowa w 2015 r.

Inwestycja, zlokalizowana na terenie gdańskiego portu, rozpoczęła się 21 lutego. "Obecnie trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z 6 zbiorników, oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja" - poinformował PERN. Spółka przewiduje, że z początkiem czerwca rozpocznie się budowa konstrukcji stalowych zbiorników, a w kolejnych miesiącach całej niezbędnej infrastruktury, w tym m.in. dróg dojazdowych, sieci rurociągów, pompowni surowca i oczyszczalni ścieków.

Budowa terminala będzie realizowana przez PERN w dwóch etapach. Pierwszy - właśnie realizowany - obejmuje budowę 6 zbiorników na ropę o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi. "Pozwoli to na przeładunek, magazynowanie i inne usługi" - podała spółka. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. m. sześc. - do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminala zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.

db3zigq

Szef rządu podkreślał w środę, że terminal jest jedną z podstaw systemu, który zapewni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Mówił także, że terminal to kolejny etap dywersyfikacji źródeł energii dla Polski. "Dla nas jest ważne, by infrastruktura, którą przygotowujemy, była dostosowana do potrzeb XXI wieku, w tym do może najważniejszej potrzeby, jaką jest bezpieczeństwo energetyczne" - dodał.

W ocenie ministra skarbu państwa, terminal PERN "oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez gdański Naftoport. (...) Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi. Wykorzystujemy lukę na polskim Wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii" - podkreślił Karpiński.

Prezes PERN Marcin Moskalewicz zaznaczył, że roboty przy budowie terminalu prowadzone są 24 godziny na dobę. "Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu. Zdajemy sobie sprawę, że terminal naftowy (...) otwiera kapitalne możliwości przed naszymi rafineriami" - dodał. Według szefa PERN, terminal "będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego Lotosu".

Pierwszy etap budowy Terminalu Naftowego w Gdańsku realizuje międzynarodowe konsorcjum, z liderem IDS-Bud w systemie "projektuj i buduj". Ta część inwestycji o wartości 415 mln zł ma być oddana "pod klucz" pod koniec 2015 r. Projekt terminala opracowała firma inżynieryjna Gazoprojekt. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Spółka tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 3,2 mln m sześc.

db3zigq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
db3zigq