Pies w restauracji? W tym wypadku właściciel lokalu nie może odmówić
Główny Inspektorat Sanitarny przypomniał, jak wyglądają zasady dotyczące przychodzenia z czworonogami do sklepów czy lokali gastronomicznych. Choć według przepisów decyzja należy wyłącznie do właściciela danego lokalu, to w tej jednej sytuacji nie może on odmówić wstępu osobie ze zwierzęciem.
Główny Inspektorat Sanitarny wskazuje, że ostateczna decyzja o wpuszczaniu zwierząt do lokali gastronomicznych czy sklepów należy do właściciela danego miejsca, który nie musi uzasadniać swojego wyboru.
Personel lokalu może więc zarówno dać wstęp wolny właścicielom z pupilami, jak i nie dopuszczać ich obecności. Jest jednak wyjątek - gdy gość lub klient jest osobą niepełnosprawną, której towarzyszy pies asystujący.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile zaoszczędzisz w 2025 roku? Sonda o trendzie No Buy
Właściciel lokalu nie może odmówić do niego wstępu psu asystującemu osobie z niepełnosprawnością - podkreśla GIS.
GIS zwraca uwagę, że coraz więcej lokali decyduje się na przyjazną politykę wobec zwierząt i godzi się na ich obecność. Przypomina jednak, że należy dbać, aby zwierzę nie zakłócało pobytu innych gości, nie zanieczyszczało otoczenia i nie przeszkadzało personelowi.
Właściciele lokali muszą zapewnić, że produkowana i oferowana żywność jest bezpieczna, co oznacza m.in. opracowanie procedur zapobiegających zanieczyszczeniu żywności przez zwierzęta.
Jeśli (właściciel - przyp. red.) zdecyduje, że klienci mogą wejść razem ze swoimi pupilami, musi zapewnić takie warunki, aby obecność zwierząt nie powodowała zanieczyszczenia żywności. Z tego też powodu, nawet jeśli lokal jest przyjazny psom, właściciel lokalu nie zezwoli na ich przebywanie na zapleczu czy w miejscach, w których przygotowywane są potrawy - wyjaśnia GIS w komunikacie.
Główny Inspektorat Sanitarny przypomniał, że to organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawdzają, czy restauratorzy i właściciele sklepów przestrzegają wymogów dotyczących bezpieczeństwa żywności.
Podczas takiej kontroli sprawdzane są dokumenty, które potwierdzają, czy w danym miejscu działalności gospodarczej, czyli restauracji lub sklepie, stosowane są odpowiednie procedury, aby zapewnić bezpieczeństwo żywności.