Trwa ładowanie...
d1bbyq8
transport
09-03-2009 15:45

PKP Cargo potrzebuje wsparcia państwa

Bez pomocy państwa PKP Cargo nie sprosta
coraz silniejszej konkurencji na kolejowym rynku towarowym -
powiedział PAP dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian
Furgalski. Jego zdaniem, uratowanie państwowego przewoźnika
kosztowało by budżet 1,5 mld zł.

d1bbyq8
d1bbyq8

_ PKP Cargo pilnie potrzebuje pieniędzy na modernizację taboru kolejowego oraz na odprawy _ - powiedział Furgalski.

W roku 2008 PKP Cargo zanotowała stratę na poziomie 176 mln zł. Tylko w styczniu br. straty sięgnęły 103 mln. "Jeżeli dotychczasowy trend się utrzyma - a wszystko na to wskazuje - to w roku 2009 straty mogą sięgnąć nawet miliarda złotych" - uważa Furgalski.

Sytuację spółki ekspert określił jako +przedzawałową+. "Nie będzie pieniędzy ani na inwestycje, ani na bieżące remonty taboru. Spółce zagraża utrata płynności finansowej" - dodał.

Obawy eksperta co do przyszłych losów PKP Cargo podziela szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek. _ Bez natychmiastowej pomocy rządu spółka podzieli los polskich stoczni _ - powiedział PAP.

d1bbyq8

Rzecznik prasowy PKP Cargo Jacek Wnukowski jest zdania, że problemy spółki mają ścisły związek z kryzysem gospodarczym. Spadki zamówień dotykają większości towarowych przewoźników kolejowych w Europie. "W styczniu br. w Niemczech i Francji odnotowano spadek przewozów rządu kilkunastu procent. Na Ukrainie - 60 proc., w Rosji - 20 proc. a na Słowacji 50 proc. - powiedział rzecznik.

PKP Cargo to największy przewoźnik towarowego rynku kolejowego w Polsce. Jeszcze na przełomie lat 2000/2001 udział w rynku wynosił 90 proc. Dziś jest to jedynie 77 proc. W styczniu 2009 w stosunku do stycznia roku 2008 zamówienia w PKP Cargo spadły o 37 proc.

Zdaniem Furgalskiego, nieuchronny jest dalszy spadek udziałów spółki w rynku - w tempie około dwóch, trzech procent rocznie - aż do poziomu około 50 proc.

Problemem spółki jest też brak sprawnych wagonów. Z ponad 85 tys. wagonów, sprawnych jest około 60 tys._ Liczba niesprawnych wagonów będzie się szybko powiększać, bowiem mamy już marzec a PKP Cargo nie naprawiło jeszcze żadnego. By móc konkurować z firmami prywatnymi tylko w tym roku trzeba wyremontować około 12 tys. wagonów _ - ocenia Furgalski.

d1bbyq8

_ Spółka najprawdopodobniej będzie musiała zwolnić około 10 tys. osób. Ta operacja będzie kosztowała ok. 500 mln zł _. - dodał.

Zdaniem dyrektora ZDG TOR jednym z segmentów rynku, o które mogłaby powalczyć +nowa+ PKP Cargo jest rynek przewozów tranzytowych. _ Potencjał rynku jest ogromny. Obecnie jedynie 3 proc. z przewozów realizowanych na terenie Polski to tranzyt - na Słowacji ten udział wynosi 20 proc. Polska ma podobny potencjał _ - dodał.

Wnukowski uważa, że wynika to m.in. z obciążenia misją, jaką pełni PKP Cargo. Jest ona zapisana w Strategii rozwoju transportu kolejowego do 2013 roku. _ Chodzi o zapis przyznający PKP Cargo rolę przewoźnika narodowego. To dla nas znaczne obciążenie _ - powiedział rzecznik.

d1bbyq8

_ Z racji tego zobowiązana musimy świadczyć usługi przewozu przesyłek w systemie rozproszonym _ - wyjaśnił Wnukowski. Według rzecznika przewozy rozproszone (stanowiące ok. 30 proc. przewozów PKP Cargo) są najmniej rentowne, ponieważ generują ogromne koszty, przy stosunkowo małym zysku. _ Firmy prywatne po prostu nie realizują tego typu zleceń - jest to bowiem nieopłacalne _ - dodał.

Prezes PKP Cargo Wojciech Balczun mówił na niedawnym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury, że powinien podjąć decyzję o rezygnacji przewozów rozproszonych i wówczas firma mogłaby efektywnie konkurować na rynku.

Zdaniem Miętka, konkurencyjność spółki dodatkowo obniża zbyt niski poziom dofinansowania przez państwo infrastruktury kolejowej. "Polska ma najbardziej niekorzystny w Europie stosunek dopłat do infrastruktury drogowej w stosunku do kolejowej. Na Zachodzie stosunek ten wynosi około 40 do 60 proc., a w Polsce 90 do 10" - wyliczył.

d1bbyq8

Jego zdaniem w sytuacji, w której dla kolei konkurencyjnych - np. niemieckich i słowackich - budżetowe pieniądze płyną szerokim strumieniem, polski przewoźnik bez wsparcia sobie nie poradzi.

W poniedziałek, podczas posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Białymstoku, wicepremier Waldemar Pawlak powiedział, że kolej powinna mieć większe możliwości przewożenia ładunków niż np. transport samochodowy. Musi być jednak konkurencyjna cenowo i nie może być tak, że przewozy kolejowe są droższe od transportu ciężarówkami - dodał.

Pawlak zaznaczył, że minister infrastruktury Cezary Grabarczyk pracuje nad strategią dla PKP Cargo.

d1bbyq8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1bbyq8