PKP finalizują wybór inwestora dla obszaru katowickiego dworca

Najpóźniej w przyszłym tygodniu znany
będzie inwestor, który zajmie się przebudową i zagospodarowaniem
obszaru katowickiego dworca PKP. Przetarg w tej sprawie
rozstrzygnięty będzie już w piątek.

23.10.2008 | aktual.: 23.10.2008 15:07

Kolej zapewnia, że w nowym obiekcie zachowane będą tzw. kielichy, uznawane przez część środowiska architektów za unikatowe elementy konstrukcji obecnej hali dworca.

O finalizacji procedury wyboru inwestora dla dworca i jego okolic (w sumie 6,5 hektara, z czego ok. 3 hektary do zabudowy) poinformował w czwartek członek zarządu PKP, odpowiedzialny m.in. za kolejowe nieruchomości, Paweł Olczyk.

Zgodnie z podanym wcześniej harmonogramem, kolej zakładała wybór inwestora dla katowickiego dworca do końca tego roku, a podpisanie umowy z nim na początek roku 2009. Do przetargu zgłosiło się 16 oferentów, do dalszych rozmów wybrano 5.

_ Z góry zakładaliśmy, że charakterystyczne dla obecnego dworca kielichy zostaną wkomponowane w nową bryłę dworca (...). Chciałbym zdementować pogłoskę, że zostaną zburzone _ - powiedział w czwartek Olczyk podczas chorzowskiej konferencji "Euromonitor", poświęconej ocenie przygotowań do Euro 2012.

Dodał, że zachowane będą "główne elementy architektoniczne" starego dworca, jednak w jego miejscu powstanie nowy obiekt, łączący funkcje komunikacyjne i komercyjne. Zapewnił, że przed Euro 2012 - do kwietnia 2012 roku - będzie gotowa część odprawy podróżnych oraz część komercyjna. Oprócz nowego obiektu dworcowego powstaną m.in. nowe perony i nowy dach nad nimi, zmodernizowane będą tory.

Sprawa tego, czy i w jakim zakresie wybudowany na początku lat 70. ubiegłego wieku dworzec powinien być wyburzony, budzi kontrowersje. W jego obronie stanęły środowiska architektów, kampanię przeciwko wyburzeniu dworca prowadzi też katowicka redakcja "Gazety Wyborczej".

Najcenniejsze elementy dworca to właśnie sklepiające halę kielichy z surowego betonu ustawione w dwóch rzędach - po osiem. Stykają się ze sobą górnymi częściami, podpierając i jednocześnie współtworząc dach budynku. Oba rzędy kielichów mają różną wysokość, dzięki czemu do wnętrza wpada naturalne światło.

Olczyk przypomniał, że przed Euro 2012 kolej zamierza też zmodernizować i wyremontować dworce w Krakowie (za 90 mln zł), Wrocławiu (100 mln zł) i Gdyni (75 mln zł). Ponadto do końca tego roku wybrani będą również inwestorzy dla obszarów dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, do połowy 2009 dla dworca w Poznaniu. W sumie zmodernizowane i wyremontowane mają być 32 polskie dworce.

Plany PKP zakładają również modernizację ok. 900 km linii kolejowych, aby dostosować je do prędkości co najmniej 160 kilometrów na godzinę. PKP Intercity zamierza kupić m.in. 10 lokomotyw za 44,5 mln euro i 17 nowoczesnych wagonów za 26 mln euro.

Ponadto kolej planuje zakup 20 pociągów zespolonych (przetarg trwa), 55 wagonów piętrowych (przetarg wkrótce) oraz zmodernizować 400 wagonów osobowych. Łączny koszt tych inwestycji to ok. 763 mln euro. Dodatkowo PKP Przewozy Regionalne chcą zainwestować w tabor 573 mln euro.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)