PKP promuje w Brukseli swój projekt kolei dużych prędkości

Przedstawiciele PKP oraz wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt promowali we wtorek w Brukseli projekt budowy do 2020 r. sieci kolei dużych prędkości w Polsce. Liczą na dofinansowanie z funduszy UE, nie wykluczając także emisji obligacji w tym celu.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

- Nie wołamy w tej chwili o pieniądze. Chcemy teraz stworzyć zrozumienie i przyjazny klimat - powiedział prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zbigniew Szafrański na konferencji prasowej w Parlamencie Europejskim. Po to - tłumaczył - by przygotowywany projekt mógł liczyć na dofinansowanie z funduszy spójności w przyszłych ramach budżetowych UE na lata 2014-2020. Na razie PKP nie szacuje, jaki mógłby być udział środków unijnych w inwestycji rzędu w sumie 28-30 mld złotych.

Engelhardt powiedział, że rząd zakłada finansowanie z różnych źródeł: fundusze unijne, budżet państwa, partnerstwo publiczno-prywatne.

Prezes Grupy PKP Andrzej Wach wyjaśnił, że obligacje "to jedna z opcji". "Jesteśmy na etapie budowy studium wykonalności. Będzie ono też odnosiło się do aspektu finansowego (...). Tak wielkie przedsięwzięcie powinno być z różnych środków finansowane: zarówno środki budżetowe, jak i prywatne. Narzędzia dłużne jak najbardziej będą wchodziły w grę, ale w jakim zakresie, w jakim parytecie - na tak zadane pytanie odpowiedź jest przedwczesna" - powiedział.

Plan szybkich kolei zakłada wybudowanie nowej linii długości ok. 450 km, łączącej Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem (tzw. "Y"), którymi mogłyby jeździć pociągi z prędkością rzędu 300 km/h. W 2008 roku Rada Ministrów przyjęła strategię w tej sprawie, która wyznacza harmonogram budowy linii. Dodatkowo do 2020 r. ma być zmodernizowana do standardów dużych prędkości Centralna Magistrala Kolejowa z Warszawy do Katowic i Krakowa. Dla przykładu, czas przejazdu z Warszawy do Łodzi ma do 2020 r. się skrócić z 1 godz. 22 min. do 30 min., zaś z Łodzi do Poznania - z 4 godz. do 1 godz. Wiceminister Engelhardt podkreślił w Brukseli, że chodzi o "oficjalny program rządowy, który ma najwyższy priorytet w naszym kraju".

Konferencja prasowa w Parlamencie Europejskim została zorganizowana z inicjatywy eurodeputowanych PO Bogdana Marcinkiewicza i Artura Zasady, którzy zasiadają w komisji transportu PE. Przekonywali, że powstanie kolei dużych prędkości w Polsce oznacza prawdziwy "skok cywilizacyjny, który zbliży do siebie największe polskie aglomeracje".

Obecnie w Polsce nie ma żadnego odcinka linii dużej prędkości. Od 25 lat nie wybudowano żadnej nowej linii kolejowej. "Jakość zaledwie 37 proc. linii możemy uznać za dobrą, zaś poruszanie się z prędkością 120-160 km/godz. jest możliwe na mniej niż 20 proc. długości linii" - powiedział Szafrański.

Michał Kot

Źródło artykułu:
To czytają wszyscy
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
FINANSE
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
FINANSE
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
FINANSE
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
FINANSE
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
FINANSE
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
FINANSE
Odkryj
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
Chcą zmian w waloryzacji. Emerytury skoczą w górę
FINANSE
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
FINANSE
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
Zmiany przed igrzyskami. Zimowy raj wprowadza obowiązkowe kaski
FINANSE
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
Zmiany w PSZOK-u. Od 1 grudnia nie oddamy tych odpadów
FINANSE
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
Kiedyś główny nośnik. Teraz zalega w domach. Oto jak pozbyć się płyt
FINANSE
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
FINANSE
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀