PMR: Polski rynek spożywczy wzrośnie o ok. 20% w ciągu 5 lat
Warszawa, 14.07.2014 (ISBnews) - Wzrost wartości rynku artykułów spożywczych w Polsce sięgnął zaledwie 2% do prawie 234 mld zł w 2013 roku. Kolejne lata mają przynieść lepszą koniunkturę - łącznie w ciągu 5 lat polski rynek spożywczy może urosnąć o 20%, wynika z prognoz PMR.
14.07.2014 10:15
"Po niskiej dynamice wzrostu rynku artykułów spożywczych w Polsce do wartości prawie 234 mld zł w 2013 roku prognozujemy poprawę dynamiki w latach przyszłych. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie ma obecnie przesłanek do tego, aby dynamika rynku znacząco wzrosła (powyżej 5%). Prognoza ta jest skorelowana z prognozą PKB dla Polski. Nasze prognozy pokazują, że rynek wzrośnie o około 20% w ciągu pięciu lat" - poinformował PMR w raporcie.
Według raportu, ub. rok był kolejnym rokiem, który nie przyniósł oczekiwanego polepszenia sytuacji gospodarczej w kraju. Jednak najprawdopodobniej to właśnie w 2013 roku nastąpiło odbicie i począwszy od tego momentu nastąpi powolna poprawa dynamiki wzrostu i całej kondycji gospodarki wraz z dochodami i wydatkami konsumentów. PMR wskazuje także, że rynek spożywczy jest jednym z nielicznych, który nie odnotował spadku od 2008 roku, co świadczy o jego dużej odporności na kryzys.
"Warto podkreślić, że wzrost rynku odbędzie się z jednej strony dzięki inwestycjom w nowe sklepy największych sieci operujących na rynku (większa konkurencja powinna wzmocnić walkę cenami o klienta, a także ekonomia skali powinna wpłynąć na tańsze zakupy sieci od producentów), a z drugiej - powoli poprawiającej się kondycji budżetów domowych polskich gospodarstw" - czytamy dalej.
Mimo to, zdaniem autorów raportu, konsumenci nauczeni wydarzeniami od załamania w 2008 roku wciąż podchodzą do wydawania pieniędzy z dużą ostrożnością. Choć cena jest najważniejszym kryterium wyboru sklepu, to nie jest to cena pojedynczych towarów, ale odczucie, że kupione towary za daną kwotę są dobrym zakupem w dobrej cenie.
"Widać to porównując koszyki zakupowe poszczególnych sklepów oraz ich popularność. Najpopularniejsza Biedronka nie jest najtańszym sklepem wg analiz portalu dlahandlu.pl, ale daje takie poczucie kupującym" ? podkreślono w raporcie.
Według PMR, coraz popularniejsze stają się sklepy blisko domów, co jest z jednej strony spowodowane chęcią oszczędzenia czasu, a z drugiej bliskością wielu dyskontów, supermarketów, sklepów convenience oraz hipermarketów kompaktowych. Konsumenci chętnie spędzają czas w dużych galeriach, gdzie mogą nie tylko dokonać zakupów, ale również zrelaksować się, skorzystać z oferty gastronomicznej, sportowej, czy nawet teatralnej.
PMR podkreśla, że badanie przeprowadzone na potrzeby raportu w porównaniu do badań z lat poprzednich pokazuje, że choć mniejszy odsetek konsumentów deklaruje wzrost wydatków na żywność, to jednak zmienia się ich sposób wyboru zarówno produktów jak i miejsca dokonywania zakupów.
(ISBnews)