PMR: Wartość rynku hurtowych usług telekomunikacyjnych spadła o 7,1% w 2014 r.
Warszawa, 26.01.2015 (ISBnews) - Wartość rynku hurtowych usług telekomunikacyjnych w Polsce spadła o 7,1% r/r do 5,00 mld zł w 2014 r. po spadku o 27,9% rok wcześniej, szacuje firma analityczna PMR.
26.01.2015 | aktual.: 26.01.2015 10:38
"Według raportu PMR 'Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce 2014. Prognozy rozwoju na lata 2015-2018' wartość rynku hurtowego w Polsce w 2014 r. wyniosła 5 mld zł. Oznacza to, że w ostatnich dwóch latach rynek hurtowy w Polsce stracił prawie 2,5 mld zł. Taki spadek nie mógł pozostać bez wpływu na ogólną kondycję rynku usług telekomunikacyjnych" - czytamy w komunikacie.
PMR szacuje, że cały rynek telekomunikacyjny spadł w ujęciu wartościowym o 0,7% w ub.r. po spadku o 3,8% w 2013 r.
"Głównie w 2013 r. oraz w mniejszym stopniu w 2014 r. polski rynek telekomunikacyjny głęboko dotknęły zmiany w zakresie sfery regulacyjnej. Ich wpływ zaznaczył się przede wszystkim na rynku telefonii komórkowej, choć spadek przychodów nastąpił również na rynku telefonii stacjonarnej oraz hurtowej dzierżawy łączy. W konsekwencji rynek hurtowy ogółem w Polsce stracił w 2013 r. ponad jedną czwartą swojej wartości - dynamika spadkowa wynosiła aż 28%" - czytamy dalej.
W wyniku obniżek stawek MTR największy spadek zanotował rynek telefonii komórkowej. Rynek zakańczania połączeń w telefonii komórkowej stracił w 2013 r. połowę swojej wartości w stosunku do stanu rok wcześniej, przypomina firma. Rynek telefonii stacjonarnej w tym samym czasie zanotował 9% spadek wartości, podczas gdy przychody operatorów z hurtowej dzierżawy łączy były o 3% niższe niż przed rokiem.
"W 2014 r. na rynku hurtowym nadal panował trend negatywny, choć skala spadku była jednocyfrowa. Za dalszy spadek będzie odpowiedzialna wciąż odczuwalna obniżka stawek MTR w pierwszej połowie roku. W ujęciu wartościowym segment komórkowy decyduje o kondycji rynku hurtowego. Z powodu spadków w ostatnich kilku latach znaczenie tego segmentu w całości rynku hurtowego sukcesywnie malało. Segment ten stanowi jednak około połowę wartości rynku hurtowego" - podano także w materiale.
(ISBnews)