Poczta Polska za 2‑3 lata będzie gotowa do upublicznienia
18.06. Warszawa (PAP) - Poczta Polska w ciągu dwóch-trzech lat będzie gotowa do upublicznienia, ale Skarb Państwa powinien zachować większość akcji - ocenili przedstawiciele...
18.06.2013 | aktual.: 18.06.2013 14:08
18.06. Warszawa (PAP) - Poczta Polska w ciągu dwóch-trzech lat będzie gotowa do upublicznienia, ale Skarb Państwa powinien zachować większość akcji - ocenili przedstawiciele spółki. Ich zdaniem rynek usług KEP będzie rósł w najbliższych latach o 5 proc. rdr pod względem wartości i ok. 10 proc. pod względem wolumenu.
"W ciągu dwóch-trzech lat Poczta Polska z merytorycznego punktu widzenia będzie gotowa do upublicznienia. Potem potrzebna będzie jeszcze decyzja właściciela" - powiedział Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej.
"W rękach Skarbu Państwa na pewno trzeba zachować 51 proc. udziałów Poczty Polskiej" - dodał.
Poczta Polska wypracowała w 2012 roku 114 mln skonsolidowanego zysku netto i 163 mln zł zysku brutto. Przychody na poziomie grupy wyniosły 6,74 mld zł.
W skonsolidowanym wyniku brutto jednostkowy zysk brutto Poczty Polskiej stanowił 56 proc. (wobec 75 proc. w 2011 r.).
Spółka poinformowała, że jej celem jest zwiększanie udziału Banku Pocztowego w skonsolidowanym wyniku brutto.
Poczta Polska spodziewa się, że w segmencie usług KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i dostawy paczek) będzie rosła szybciej od rynku.
"Oceniamy, że wartość rynku usług KEP w Polsce wynosi ok. 4,5 mld zł, a w 2013 r. może się zwiększyć o ok. 5 proc. rdr. Pod względem wolumenu przesyłek wzrost będzie większy, bo ok. 10 proc. Zbliżona dynamika może utrzymać się w okresie obowiązywania naszej strategii, czyli do 2017 roku" - powiedział Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.
"Nasz udział w tym rynku wynosi ok. 20 proc., a w tym roku wolumenowo rośniemy o ok. 15 proc. rdr, czyli szybciej od rynku" - dodał.
Zdaniem Wojtasa w najbliższych latach rynek usług kurierskich będzie się zwiększał o 10 proc. rdr, a dynamika wzrostu wolumenu Poczty Polskiej w tym segmencie wyniesie ok. 60 proc. rdr.
"W segmencie samych usługi kurierskich, Poczta Polska ma obecnie 3 proc. udziału w rynku, jednak spodziewamy się, że dynamika wzrostu przewożonych wolumenów przesyłek będzie utrzymywała się na osiągniętym w 2012 r. poziomie 60 proc." - powiedział Wojtas.
"Rynek usług kurierskich będzie zwiększał w najbliższych latach się o ok. 10 proc. rdr" - dodał.
Poczta Polska pozostaje liderem rynku w segmencie usług listowych.
"Poczta Polska ma ok. 96 proc. udziału w rynku usług listowych i ten udział będzie z czasem malał, ponieważ rynek został zliberalizowany i wzrosła konkurencja. To naturalny proces. Ponadto, można się spodziewać, że regulator będzie podejmował działania mające na celu zwiększenie konkurencji" - powiedział Wojtas.
Zdaniem Wojtasa liberalizacja rynku pocztowego dotychczas nie doprowadziła do spadku udziału Poczty Polskiej w rynku przesyłek listowych, ale spowodowała obniżenie cen tych usług.
"Po pierwszych pięciu miesiącach funkcjonowania zliberalizowanego rynku pocztowego nie zauważamy ubytku zmniejszenia udziału w rynku na rzecz konkurentów, którzy dotychczas funkcjonowali poprzez różne usługi zbliżone, jak np. przesyłki +z blaszką+. Teraz jednak zamawiający mogą rozpisywać przetargi na usługi, które wcześniej były zastrzeżone" - powiedział.
"Skutkiem tego, że zamówienia od klientów biznesowych są pozyskiwane w formie przetargów, obserwujemy spadek cen tych usług, a zatem i rentowności tej części biznesu" - dodał.
Wojtas dodał, że liczba listów nierejestrowanych zmniejszyła się w 2013 r. o 2 proc. rdr, co wynika z wzrostu e-substytucji, czyli wysyłania coraz większej liczby korespondencji przez firmy (faktury, rachunki, powiadomienia) w formie elektronicznej. (PAP)
mj/ asa/