Polacy boją się technologii? Zaskakujące dane

Według Future Mind, świat handlu przechodzi znaczącą transformację, w której granice między rzeczywistością fizyczną, a cyfrową coraz bardziej się zacierają. Mimo to nadal istnieje pewna luka między znajomością tych technologii, a ich faktycznym wykorzystaniem podczas zakupów.

Woman paying utility bill
Hands of senior woman checking utility bill on screen tablet computer and paying with banking application on smartphone
shipping, computer, working, credit card, wireless technology, lifestyles, females, communication, digital tablet, communications, table, desk, technology, banking, sitting, finance, retail, women, device, old, elderly, senior, hands, application, app, utility, bill, paying, online, bookkeeping, accounting, service, screen, female, shipping, computer, working, credit card, wireless technology, lifestyles, females, communication, digital tablet, communications, table, desk, technology, banking, sitting, finance, retail, women, device, old, elderly, senior, hands, application, app, utility, bill, paying, online, bookkeeping, accounting, service, screen, femalePhygital oznacza połączenie dwóch światów w handlu, czyli wirtualnego z rzeczywistym
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  NST

Najnowsze badanie "Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz", firmy Future Mind pokazuje, że ośmiu na dziesięciu badanych potwierdza, że płacenie za pomocą telefonu czy zegarka to duże ułatwienie. Jednocześnie ponad trzy czwarte Polaków uważa możliwość skanowania produktów smartfonem, aby sprawdzić cenę, jakość czy skład za wyjątkowo komfortowe rozwiązanie. Phygital to koncepcja wykorzystania technologii do połączenia świata cyfrowego ze światem fizycznym.

Według ekspertów Future Mind, świat handlu przechodzi znaczącą transformację, oferując konsumentom nie tylko nowe możliwości, ale także znacznie większą wygodę w codziennych zakupach. Jednak sęk w tym, że istnieje szerokie grono osób, które obawiają się cyfrowych rozwiązań.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rektor jednej z najlepszych uczelni biznesowych na świecie - prof.Grzegorz Mazurek :Biznes Klasa #22

Czy chcemy korzystać z dostępnych technologii?

Dodano, że przykładem są tu rozwiązania dostępne z poziomu smartfona. Chociaż niemal każdy z respondentów wie o możliwości płacenia za jego pomocą, to korzysta z tej opcji 45 proc. z nich. Również aplikacje mobilne do skanowania produktów, w celu sprawdzenia informacji – takich jak skład, czy opinie są znane wśród trzech czwartych użytkowników, ale aktywnie sięga po nie 43 proc. ankietowanych.

- Obecnie wykorzystanie smartfonów do różnych celów, w tym do płatności w sklepach przez osoby w każdym wieku, nie jest już zjawiskiem nadzwyczajnym, co potwierdza fakt, że blisko jedna trzecia seniorów korzysta z płatności mobilnych. Niemniej nie możemy ignorować tego, że 22 proc. Polek i Polaków zadeklarowało, że odczuwa zagrożenie związane z tym rozwiązaniem - powiedział cytowany w wynikach badania Łukasz Okoński z Future Mind.

- Priorytetem staje się więc rozwijanie świadomości i edukacja na temat bezpiecznego używania technologii. Równie istotne jest uwzględnienie projektowania interfejsów, które będą przyjazne w użyciu nawet w zatłoczonym sklepie. Z aplikacji często korzystamy już w kolejce do kasy, gdzie liczy się każda sekunda, a co za tym idzie, należy stawiać na maksymalną optymalizację ścieżek oraz prostotę prezentowanej treści – dodał.

Jednocześnie badanie Future Mind wskazało, że blisko 60 proc. ankietowanych jest zaznajomionych z możliwością skanowania produktów smartfonem. Pomimo tego aktywne wykorzystanie tej technologii, póki co deklaruje jedynie jedna piąta respondentów. Równie obiecujące wydaje się być wykorzystanie aplikacji do lokalizowania sklepów i produktów na półkach, które zna 57 proc. użytkowników, lecz korzysta niecałe 40 proc.

Raport "Żyjesz w Phygitalu choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?" powstał na podstawie badania ilościowego CAWI na panelu online. Badanie zostało zrealizowane metodą doboru kwotowego wg wybranych grup pokoleniowych (15-26 lat: 25 proc.; 27-42 lat: 25 proc.; 43-58 lat: 25 proc.; powyżej 58 lat: 25 proc.) przy współpracy Future Mind i SW Research w dniach 24 listopada - 3 grudnia 2023. Zrealizowana próba wyniosła N=1211.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza taka Wigilia. Inspektorzy ruszą w teren? Kary do 100 tys. zł
Pierwsza taka Wigilia. Inspektorzy ruszą w teren? Kary do 100 tys. zł
"Zwiększa koszt ogrzewania nawet o 10 proc.". To powszechny błąd
"Zwiększa koszt ogrzewania nawet o 10 proc.". To powszechny błąd
7 tys. zł emerytury. Ile trzeba zarabiać? Oto szacunki dla 40-latków
7 tys. zł emerytury. Ile trzeba zarabiać? Oto szacunki dla 40-latków
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary
Kupiłeś nowy telewizor? Musisz go zgłosić. Po tym czasie 800 zł kary
Wjechał kombajnem do miasta. Zablokował ulicę w centrum na 2 godziny
Wjechał kombajnem do miasta. Zablokował ulicę w centrum na 2 godziny
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA