Trwa ładowanie...
d204z3o

Polacy kochają galerie handlowe. Te mają już ponad 12 mln mkw.

Lawinowo rośnie liczba galerii handlowych w Polsce. W konsekwencji liczba metrów kwadratowych ich powierzchni liczona jest już w milionach i to ponad dwunastu. 2020 rok będzie dla branży sporym wyzwaniem.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
W Polsce przybywa galerii handlowych. Tylko w 2019 r. było to 300 tys. nowych metrów kwadratowych.
W Polsce przybywa galerii handlowych. Tylko w 2019 r. było to 300 tys. nowych metrów kwadratowych. (East News)
d204z3o

W 2019 roku oddano do użytku ok. 300 tys. mkw. powierzchni handlowej, dzięki czemu całkowite zasoby polskich centrów handlowych przekroczyły już granicę 12 mln mkw. Największym projektem zrealizowanym w ubiegłym roku była Galeria Młociny w Warszawie o powierzchni 78 tys. mkw.

Czytaj też: Zakaz handlu. W całym 2020 tylko 7 niedziel handlowych

Jak podkreśla Katarzyna Michnikowska z Colliers International, w minionym roku widoczny był również wzrost aktywność inwestorów i deweloperów w sektorze parków handlowych w średnich oraz małych miastach.

d204z3o

Przykładem może być zakup parku handlowego w Łowiczu. Na rynku pojawił się także nowy gracz - EDS Retail Park, który zapowiada budowę obiektów poniżej 5 tys. mkw. GLA (powierzchni najmu brutto - przyp.) m.in. w Legnicy, Nowym Dworze Mazowieckim, Redzie oraz Lubinie. Z kolei firma Trei Real Estate GmbH otworzyła Vendo Park w Pułtusku oraz zabezpieczyła działki pod kolejne projekty m.in. w Kutnie i Kobyłce.

Obejrzyj: Nie chciała ich żadna galeria, dziś ustawiają się kolejki

W 2019 r. w centrum zainteresowania inwestorów, deweloperów, najemców i klientów znalazły się przede wszystkim inwestycje o funkcjach mieszanych typu "lifestyle", ze znaczącym udziałem handlu, usług i gastronomii. W największych polskich aglomeracjach jest realizowanych i planowanych kilkanaście tego typu projektów, np. Fabryka Norblina w Warszawie czy Fuzja w Łodzi.

d204z3o

Trwa także restrukturyzacja oraz optymalizacja w sektorze spożywczym. SPAR sfinalizował właśnie umowę przejęcia Grupy Piotr i Paweł, co powoduje stopniowy rebranding wszystkich działających sklepów tej sieci. Pierwszy z nich pojawił się na przełomie listopada i grudnia 2019 r. w warszawskim centrum handlowym Blue City. Drugą siecią spożywczą, która znika z polskiego rynku, jest Tesco.

Jak podkreśla Katarzyna Michnikowska, w 2020 roku wprowadzone zostaną nowe regulacje prawno-podatkowe, które mogą wpłynąć na sektor handlowy. Są to m. in.: całkowity zakaz handlu w niedzielę, wzrost płacy minimalnej oraz powrót lub modyfikacja podatku od handlu detalicznego.

Czytaj także: Polacy już nie gotują, wolą jeść na mieście

Z kolei spowolnienie gospodarcze może wpłynąć m. in. na tempo i kierunki ekspansji sieci handlowych obecnych na rynku - głównie szybszy rozwój sieci z segmentu budżetowego i dyskontowego (Dealz, Tedi, Action, KiK, Pepco) oraz ograniczyć nowe wejścia na rynek (wobec 15-17 wejść w roku 2019, prognozowane jest 10-15 wejść w roku 2020).

d204z3o

Nadchodzące spowolnienie gospodarcze będzie miało wpływ na działalność deweloperską w sektorze handlowym (podaż nie przekroczy 300 tys. mkw. rocznie), a równocześnie przyspieszy konsolidacje i zmiany własnościowe – przykładem jest sprzedaż portfolio Tesco.

Wyraźnym znakiem zbliżającego się spowolnienia gospodarczego - zdaniem ekspertki - jest brak projektów pełnowymiarowych centrów handlowo-rozrywkowych na najbliższe 3 lata.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d204z3o

Podziel się opinią

Share
d204z3o
d204z3o