Polacy odwiedzają sklepy kilka razy dziennie. Najchętniej dyskonty

Polacy zmieniają swoje zwyczaje konsumenckie. Coraz częściej wolimy dokonywać małych i częstych zakupów w sklepach blisko domu zamiast cotygodniowych wypraw do hipermarketów. Statystyczny konsument odwiedza sklep spożywczy nawet kilka razy dziennie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Davizro Photography
Izabela Walaszek

Według danych firmy Nielsen statystyczny Polak 14 razy w miesiącu odwiedza piekarnię, sklepy dyskontowe 13 razy, a na zakupy do sklepu osiedlowego wybiera się średnio 12 razy. Kilka razy w miesiącu odwiedza też hipermarkety, drogerie, kioski i warzywniaki.

Członek zarządu jednej z sieci supermarketów w rozmowie z "Rzeczpospolitą" podkreśla, że normą stało się kilka wizyt w sklepach dziennie. Kupujemy coś do jedzenia w drodze do pracy, a czasem w jej trakcie. W drodze do domu odwiedzamy często sklep spożywczy i przynajmniej jeden specjalistyczny.

Andrzej Faliński, ekspert rynku handlowego, podkreśla, że do codziennych zakupów najlepiej przygotowane są sklepy małego formatu. Dla hipermarketów mniejsze zakupy to maksymalnie 10 proc. wszystkich transakcji.

Zobacz też: jedzenie marnują nie tylko restauracje i sklepy:

"Rzeczpospolita" podaje, że rynek spożywczy w Polsce wzrósł w ostatnim roku o 3,8 proc. W przypadku dyskontów tempo wzrostu było ponad dwukrotnie większe.

Według Bartosza Boleckiego z firmy PMR, dyskonty zyskują na zmieniających się zwyczajach zakupowych Polaków oraz na tym, że coraz częściej dokonujemy w nich zakupów kompleksowych - nie tylko spożywczych. Niedawno informowaliśmy o bardzo dobrych wynikach sprzedażowych Biedronki.

- Pierwsze miejsce na liście sklepów, w których badani robią zakupy, zajęły Biedronka i Lidl, regularnie odwiedzane przez odpowiednio 61 proc. i 29 proc. - dodaje w rozmowie z "Rz" ekspert.

Oprócz sklepów spożywczych Polacy masowo odwiedzają również centra handlowe. Według badania ShopperTax Index Polska wzrost w ujęciu rocznym wynosi średnio po kilka procent w ostatnich tygodniach. Centra przyciągają uwagę debiutami kolejnych marek oraz dodatkowymi usługami, m.in. strefami gastronomicznymi.

Wybrane dla Ciebie

Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem