WAŻNE
TERAZ

Barcelona rozbiła Olympiakos w Lidze Mistrzów

Polacy odwiedzają sklepy kilka razy dziennie. Najchętniej dyskonty

Polacy zmieniają swoje zwyczaje konsumenckie. Coraz częściej wolimy dokonywać małych i częstych zakupów w sklepach blisko domu zamiast cotygodniowych wypraw do hipermarketów. Statystyczny konsument odwiedza sklep spożywczy nawet kilka razy dziennie.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | Davizro Photography
Izabela Walaszek

Według danych firmy Nielsen statystyczny Polak 14 razy w miesiącu odwiedza piekarnię, sklepy dyskontowe 13 razy, a na zakupy do sklepu osiedlowego wybiera się średnio 12 razy. Kilka razy w miesiącu odwiedza też hipermarkety, drogerie, kioski i warzywniaki.

Członek zarządu jednej z sieci supermarketów w rozmowie z "Rzeczpospolitą" podkreśla, że normą stało się kilka wizyt w sklepach dziennie. Kupujemy coś do jedzenia w drodze do pracy, a czasem w jej trakcie. W drodze do domu odwiedzamy często sklep spożywczy i przynajmniej jeden specjalistyczny.

Andrzej Faliński, ekspert rynku handlowego, podkreśla, że do codziennych zakupów najlepiej przygotowane są sklepy małego formatu. Dla hipermarketów mniejsze zakupy to maksymalnie 10 proc. wszystkich transakcji.

Zobacz też: jedzenie marnują nie tylko restauracje i sklepy:

"Rzeczpospolita" podaje, że rynek spożywczy w Polsce wzrósł w ostatnim roku o 3,8 proc. W przypadku dyskontów tempo wzrostu było ponad dwukrotnie większe.

Według Bartosza Boleckiego z firmy PMR, dyskonty zyskują na zmieniających się zwyczajach zakupowych Polaków oraz na tym, że coraz częściej dokonujemy w nich zakupów kompleksowych - nie tylko spożywczych. Niedawno informowaliśmy o bardzo dobrych wynikach sprzedażowych Biedronki.

- Pierwsze miejsce na liście sklepów, w których badani robią zakupy, zajęły Biedronka i Lidl, regularnie odwiedzane przez odpowiednio 61 proc. i 29 proc. - dodaje w rozmowie z "Rz" ekspert.

Oprócz sklepów spożywczych Polacy masowo odwiedzają również centra handlowe. Według badania ShopperTax Index Polska wzrost w ujęciu rocznym wynosi średnio po kilka procent w ostatnich tygodniach. Centra przyciągają uwagę debiutami kolejnych marek oraz dodatkowymi usługami, m.in. strefami gastronomicznymi.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok