Polak w banku - biedny, ale samowystarczalny

Co trzeci Polak darzy swój bank pełnym zaufaniem i poleciłby go swoim znajomym. To dobry wynik w porównaniu z Europą Zachodnią. Na tle klientów z Zachodu w kontaktach z instytucjami finansowymi jesteśmy też znacznie bardziej samowystarczalni.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | thanatip

Pełne zaufanie do banku, w którym mamy główny rachunek zadeklarowało 33 proc. Polaków, a umiarkowane zaufanie 61 proc. To wynik lepszy niż średnia dla Europy Zachodniej, ale gorszy niż w USA - wynika ze Światowego Badania Klientów Banków Detalicznych przeprowadzonego przez firmę doradczą EY.

Dodatkowo w europie poziom zaufania dla banków wciąż spada, zwłaszcza w takich państwach jak Irlandia, Hiszpania i Włochy, gdzie przeszło połowa respondentów stwierdziła, że ufa bankom w mniejszym stopniu niż rok wcześniej. W Polsce spadek zaufania zadeklarowało 26 proc. klientów.

- Dane dla Polski są bardzo podobne do wskaźników notowanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie klienci powoli zapominają o kryzysie finansowym. Widać również poprawę w porównaniu do poprzedniej edycji badania, która odbyła się w roku 2012. Wtedy aż 39% polskich klientów darzyło banki zaufaniem mniejszym niż 12 miesięcy wcześniej, co było echem kryzysu w strefie euro – komentuje Piotr Popowski, dyrektor w Grupie Rynków Finansowych w EY.

Samodzielny jak Polak

Przy okazji badania analitycy EY podzielili klientów na osiem grup. Okazało się, że w Polsce wyraźnie dominują klienci samowystarczalni (37 proc.) oraz osoby zachowawcze (19 proc.). Jak wynika z badania są to grupy o stosunkowo najniższych aktywach. Światowa mediana wartości aktywów dla samowystarczalnych klientów wyniosła 28,7 tys. dolarów, a dla zachowawczych 31,9 tys. dolarów. Najbogatsza grupa klientów - mobilni pionierzy może pochwalić się medianą na poziomie 250 tys. dolarów, jednak tego typu klientów jest w Polsce zaledwie 3 proc.

- Duży i rosnący udział klientów samowystarczalnych, których cechuje większa samodzielność w podejmowaniu decyzji w zakresie wyboru usług bankowych, nie powinna być zaskoczeniem. Klienci banków w Polsce w coraz większym bowiem stopniu korzystają z nowoczesnych technologii np. porównywarek internetowych przy podejmowaniu decyzji o wyborze oferty raczej niż zdają się na doradców bankowych czy pośredników finansowych. Jednocześnie tacy klienci cenią wygodę i prostotę obsługi swoich produktów bankowych. Lubią i korzystają z bankowości online i chcą mieć szeroki dostęp do sieci bankomatów – mówi Piotr Frankowski, starszy menedżer w Grupie Rynków Finansowych EY.

Wybrane dla Ciebie
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast