Policja zapowiada kontrole. Możesz dostać do 3 tys. zł mandatu
Od 24 października policja rozpocznie akcję kontrolującą oświetlenie samochodów. Trzeba pamiętać, że nieprawidłowości w tej kwestii mogą skutkować wysokim mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Jak donosi "Dziennik Gazeta Prawna", akcja kontrolna policji potrwa od 24 października do końca 2024 r. Policjanci będą sprawdzać stan techniczny oświetlenia w pojazdach. Mandat za nieprawidłowe oświetlenie samochodu może wynieść nawet 3 tys. zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarobki w pierwszej pracy. Zapytaliśmy ludzi, ile powinny wynosić
W 2024 r. kierowcy mogą spodziewać się następujących mandatów związanych z oświetleniem:
- kierowanie pojazdem niesprawnym technicznie – od 20 zł do 3000 zł,
- niewłączenie świateł mijania w nocy – 300 zł i 6 punktów karnych,
- niewłączenie świateł w ciągu dnia – 100 zł i 2 punkty karne,
- używanie tylnych świateł przeciwmgłowych bez potrzeby –100 zł i 2 punkty karne.
Dziennik przypomina, że montaż tzw. retrofitów, czyli zamienników LED w reflektorach jest w Polsce nielegalny. Te niehomologowane źródła światła mogą powodować niewłaściwy rozkład światła, co zwiększa ryzyko oślepienia innych kierowców.
Z raportu Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że aż 70 proc. kierowców doświadcza oślepienia przez światła innych pojazdów. A 20 proc. reflektorów w autach ma usterki. Nieprawidłowe ustawienie świateł dotyczy zarówno starszych, jak i nowszych pojazdów.
W tych dniach sprawdzisz światła za darmo
Kierowcy mają możliwość darmowego sprawdzenia stanu oświetlenia w wyznaczonych dniach: 24 i 26 października, 16 i 23 listopada oraz 7 grudnia 2024 roku. W tych dniach na stacjach kontroli pojazdów diagności sprawdzą m.in. stan reflektorów i działanie żarówek.
Tak rozłożysz płatność na raty
Od dwóch lat kary za stwarzanie zagrożenia na drodze są surowsze, dlatego jednorazowa zapłata mandatu może być problematyczna. Jak pisaliśmy w WP Finanse, w takich przypadkach można wnioskować o rozłożenie płatności na raty.
Wymaga to wcześniejszego przyjęcia mandatu, a następnie złożenia wniosku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. Można to zrobić osobiście, przez pełnomocnika, listownie lub drogą elektroniczną.
Taki wniosek musi zawierać m.in: dane urzędu oraz osoby składającej wniosek, numer, seria oraz wysokość mandatu, proponowany sposób spłaty, czyli liczba rat, ich wysokość i terminy płatności, uzasadnienie wniosku, podpis osoby wnioskującej.