Polityka a media społecznościowe - czy nowe technologie mogą być pomocne?

W świecie polityki z roku na rok coraz większą rolę odgrywa Internet. Przedstawiciele tego świata intensyfikują swoją działalność na najpopularniejszych portalach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter. Łatwy dostęp do nowoczesnych technologii internetowych pozwala im m.in. na prowadzenie akcji społecznych, promowanie partyjnych liderów czy akcji wyborczych.

Polityka a media społecznościowe - czy nowe technologie mogą być pomocne?
Źródło zdjęć: © shutterstock

08.04.2014 | aktual.: 08.04.2014 15:44

W styczniu 2014 r. Fundacja ePaństwo opublikowała raport z badania "Państwo w mediach społecznościowych". Badanie to wykazało, iż do najbardziej obserwowanych, aktywnych, najczęściej wzmiankowanych i wywołujących dyskusje polskich instytucji administracji centralnej należą: Ministerstwo Spraw ZagranicznychSpraw Zagranicznych, Kancelaria Premiera oraz Ministerstwo Obrony Narodowej. Liderzy kluczowych partii politycznych, piastujący jednocześnie najwyższe stanowiska państwowe, dominują zaś w klasyfikacji na najbardziej obserwowane i najczęściej retweetowane twarze polityki. Jak widać, media społecznościowe nie służą obecnie wyłącznie do rozwijania międzyludzkich kontaktów prywatnych. Mają też wpływ na polityczną rzeczywistość.

Cele informacyjne social media

Jakie korzyści odnoszą politycy z komunikowania się za pomocą social media? Przede wszystkim mogą oni, z pominięciem dziennikarzy, reagować na bieżące wydarzenia polityczne. Nie są przy tym narażeni na bezpośrednią krytykę z ich strony i niekorzystne komentarze. Mniej oficjalna, swobodna forma przekazu daje im większe pole do wypowiadania się, bez utraty najważniejszych walorów informacyjnych.

Oferowane przez media społecznościowe rozległe kanały komunikacyjne są przy tym bezkosztowe, a często także bardziej skuteczne niż różnego typu bilbordy, ulotki czy artykuły prasowe. Politycy mają możliwość szybkiego i precyzyjnego odpowiadania na różnego typu zaczepki, zarzuty czy domniemania ze strony swoich przeciwników politycznych. Mogą przy tym pokazać swoją ludzką, mniej formalną, twarz.

Siła mediów społecznościowych w przemianach politycznych

Z dobrodziejstw komunikacji w mediach społecznościowych korzystają nie tylko politycy. Jest to siła w rękach istniejących i dopiero powstających społeczeństw obywatelskich. Jeszcze świeżym przykładem jest użycie social media w ruchach społecznych arabskiej wiosny. Jednostkom i grupom narzędzia te służą nie tylko do kontroli poczynań przywódców politycznych, ale także do kształtowania konkretnych przemian społecznych. Politycy powoli zaczynają doceniać realny potencjał Internetu i wiedzą, że także polityka, najbardziej oporna na zmiany, musi podążać za nowoczesnym światem.

Temat ten poruszać będą goście i paneliści European Executive Forum 2014, kongresu poświęconego tematyce przywództwa. Tegoroczna edycja, zatytułowana „Leadership in new reality” dotykać będzie spraw związanych z zarządzaniem w nowoczesnym świecie. Dwa spośród sześciu paneli poruszą zagadnienia związane m.in. z użyciem nowych technologii i dostosowaniu dotychczasowych modeli przywództwa do realiów zmieniającego się świata.

Prezydent Aleksander Kwaśniewski, współorganizator Forum, niejednokrotnie poświęca swoje wypowiedzi przeobrażeniom, które oddziałują na współczesnych przywódców.

- Świat nigdy nie zmieniał się tak szybko. Nigdy nie miał tylu nowych elementów, które zmieniają zachowania indywidualne, zachowania społeczne, gospodarkę, politykę. Ta szybkość zmian jest problemem, bo nikt nie jest w stanie opanować wszystkich docierających informacji. A to powoduje ogromne napięcie i przekracza nasze możliwości intelektualne, adaptacyjne, emocjonalne. Dotyczy to także przywództwa, tak politycznego, jak i biznesowego. Dlatego jest to temat obecnie jeszcze bardziej aktualny niż kiedyś. - mówi Aleksander Kwaśniewski.

Wydarzenie, które odbędzie się w dniach 10-11 kwietnia 2014 r. w warszawskim Hotelu Sheraton, zorganizują Executive Club oraz Fundacja Aleksandra Kwaśniewskiego „Amicus Europae” przy wparciu think-tanku CEED Institute. Partnerem strategicznym European Executive Forum 2014 jest PKN ORLEN. Więcej informacji na stronie www.executive-club.com.pl

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)