Polska potęgą motoryzacyjną będzie i basta
Polska jest rajem dla firm motoryzacyjnych. Już niedługo aż 1 miliard złotych nad Wisłą w fabrykę FSO na Żeraniu ma zainwestować kanadyjska firma Magna i produkować samochody marek Mini oraz Infiniti.
Magna nie jest jedyną firmą motoryzacyjną, która postrzega Polskę jako atrakcyjny kraj. Tylko w tym roku zamknięto przy udziale PAIiIZ kilkanaście projektów wartych setki milionów euro. Zobacz największe z nich.
Polska potęgą motoryzacyjną będzie i basta
Polska jest rajem dla firm motoryzacyjnych. Już niedługo aż 1 miliard złotych nad Wisłą w fabrykę FSO na Żeraniu ma zainwestować kanadyjska firma Magna i produkować samochody marek Mini oraz Infiniti.
Magna nie jest jedyną firmą motoryzacyjną, która postrzega Polskę jako atrakcyjny kraj. Tylko w tym roku zamknięto przy udziale PAIiIZ kilkanaście projektów wartych setki milionów euro. Zobacz największe z nich.
Delphi Poland
*Kraj inwestora: *USA
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *41
*Zatrudnienie: *256
*Miejsce inwestycji: *Błonie
Amerykański producent części dla przemysłu samochodowego Delphi obecny jest w Polsce od 1994 roku. Kolejną inwestycją tego giganta z USA jest fabryka w Błoniu.
Podwarszawskie Błonie miały solidną konkurencję. Firma rozważała bowiem również inne lokalizacje, wahając się pomiędzy Polską, Chinami, Brazylią i Indiami. Ostatecznie padło na nasz kraj.
Sumitomo Chemical Co.
*Kraj inwestora: *Japonia
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *48
*Zatrudnienie: *100
*Miejsce inwestycji: *Wałbrzych
Kiedy w 2009 roku Sumitomo Chemical zamknęło fabrykę w Rawiczu, nikt nie przypuszczał, że zaledwie po trzech latach Japończycy po raz kolejny zainwestują w Polsce. Azjaci ruszają z nową inwestycją w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Należąca do grupy Sumitomo Chemical spółka Sumika Ceramics Poland otworzy w Polsce fabrykę filtrów cząstek stałych do silników Diesla. Zakład ma ruszyć w trzecim kwartale 2013 r. i osiągnąć pełne moce na początku 2014 r.
Magna Cosma
*Kraj inwestora: *Kanada
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *60
*Zatrudnienie: *150
*Miejsce inwestycji: *Kędzierzyn-Koźle
Rewitalizacja Żerania będzie z pewnością jednym z kluczowych projektów spółki Magna. Jednak ten kanadyjski gigant, jeden z największych producentów części i komponentów samochodowych na świecie, już jest obecny w Polsce.
Magna przejęła niemiecką firmę BDW Technologies, producenta odlewów aluminiowych dla motoryzacji. BDW był w posiadaniu odlewni w Kędzierzynie-Koźlu, a także dwóch odlewni w Niemczech i jednej na Węgrzech. BDW wśród odbiorców ma Volkswagena, Audi i Porsche.
Ronal
*Kraj inwestora: *Szwajcaria
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *90
*Zatrudnienie: *350
*Miejsce inwestycji: *Wałbrzych
Wałbrzych jest jednym z tych miast, w których inwestorzy z chęcią lokują swoje fabryki. Jednym z nich jest szwajcarski Ronal, który zajmuje się produkcją kół aluminiowych, jak również... kabin prysznicowych.
Ronal swój zakład buduje na ponad 25-hektarowej działce. Hala produkcyjna będzie mieć 4,5 hektara. Do tego dojdą magazyny, lakiernia, biurowiec, parkingi dla samochodów ciężarowych i osobowych. Firma planuje zakończyć inwestycje najpóźniej do końca 2013 roku. Fabryka będzie produkować 2 miliony felg aluminiowych rocznie dla takich firm jak Fiat, Mercedes, BMW czy Opel.
Ronal Polska ma już dwa zakłady na Dolnym Śląsku. Jeden w Wałbrzychu, a drugi w Jelczu – Laskowicach. Oba zakłady zatrudniają prawie 500 osób.
4. Mando
*Kraj inwestora: *Korea Płd.
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *95
*Zatrudnienie: *277
*Miejsce inwestycji: *Wałbrzych
O tym, że Polska to znakomite miejsce dla firm z branży motoryzacyjnej i nie tylko, przekonała się koreańska spółka Mando Corporation. Mando zdecydowała, że to Polska, a konkretnie Wałbrzych, jest najlepszą lokalizacją dla fabryki podzespołów samochodowych, a nie Czechy czy Słowacja.
Zakład zostanie zlokalizowany w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Invest-Park, w sąsiedztwie istniejącej fabryki Toyoty. Polacy będą produkować części dla fabryk samochodów w Polsce (GM, Opel), w Czechach (Hyundai), na Słowacji (Kia), w Niemczech (BMW, Volkswagen, GM) oraz we Francji (Renault, Peugeot, Citroen).
Fabryka Mando Corporation w Wałbrzychu będzie największą fabryką koncernu poza granicami Korei.
3. Bridgestone Stargard Sp. z o.o.
*Kraj inwestora: *Japonia
*Branża: *motoryzacyjna
*Wartość inwestycji w mln euro: *120
*Zatrudnienie: *160
*Miejsce inwestycji: *Stargard Szczeciński
W lipcu 2012 roku firma Bridgestone Corporation ogłosiła, że jej oddział w Polsce, Bridgestone Stargard Sp. z o.o., postanowił zwiększyć moce produkcyjne opon radialnych do ciężarówek i autobusów (TBR).
Planowana rozbudowa zwiększy możliwości produkcyjne zakładu o około 1350 opon dziennie i da łączną wydajność produkcji na poziomie 3750 opon dziennie. Planowane zakończenie rozbudowy będzie miało miejsce w drugiej połowie 2014 roku.
2. Bridgestone
*Kraj inwestora: *Japonia
*Branża: *motoryzacja
*Wartość inwestycji w mln euro: *120
*Zatrudnienie: *205
*Miejsce inwestycji: *Poznań
Bridgestone jest jednym z największych producentów opon na świecie. Kierowcy znają takie marki opon jak Bridgestone, Firestone, Dayton czy First Stop.
Poznański zakład Bridgestone zakończył inwestycję, która zwiększyła moce produkcyjne fabryki do prawie 30 tys. sztuk opon dziennie. W związku z tą inwestycją od połowy 2011 r. do końca 2013 r. pracę w firmie znajdzie dodatkowo 200 osób, z tego większość w 2012.
1. GM Manufacturing Poland Sp. z o.o.
*Kraj inwestora: *USA
*Branża: *motoryzacja
*Wartość inwestycji w mln euro: *120
*Zatrudnienie: *151
*Miejsce inwestycji: *Gliwice
Polska fabryka jednego z największych koncernów motoryzacyjnych świata General Motors, zlokalizowana w Gliwicach, znana jest z produkcji nowoczesnego samochodu rodzinnego Opel Astra IV.
W maju 2012 roku z taśmy montażowej zakładu zjechał pierwszy seryjny Opel Astra w wersji OPC. Obecny plan przewiduje produkcję około 2000 sztuk do końca 2012 roku.
GM zainwestował do tej pory w Gliwicach około 700 mln euro. Gigant rozważa zamknięcie jednej lub więcej fabryk w Europie. Na początku sierpnia dyrektor finansowy przedsiębiorstwa Dan Amman podkreślił, że "w kwestii nadprodukcji, jeśli brać pod uwagę całą branżę, strony trzecie oceniły, iż powinno się zamknąć pięć, siedem lub osiem fabryk montażowych długofalowych, jeśli chcemy pozostać na tym poziomie sprzedaży".
General Motors ma w Europie dziewięć fabryk, produkujących samochody marki Opel, Chevrolet i Vauxhall. Ten w Gliwicach zatrudnia około 2500 osób.