Polskie LNG ogłosiło przetarg na budowę terminalu
W czwartek spółka Polskie LNG ogłosiła przetarg na generalnego realizatora terminalu LNG w Świnoujściu. Zainteresowane firmy mogą do końca września składać wnioski o udział w przetargu.
06.08.2009 17:56
Terminal ma zostać otwarty 30 czerwca 2014 roku; będzie w stanie odbierać 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie nawet 7,5 mld m sześc.
Inwestycja ma zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju poprzez zapewnienie nowego kierunku dostaw gazu. Obecnie niemal cały gaz importowany do Polski pochodzi z Rosji.
"Terminal zapewni nawet jedną trzecią potrzebnego Polsce gazu" - podało sprawujące nadzór nad inwestycją ministerstwo skarbu.
_ Przetarg jest trzystopniowy; do 30 września mogą zgłaszać się firmy, które chcą wystartować. Potem z tych firm wybierzemy cztery, które zostaną zaproszone do oferty wstępnej, a po negocjacjach i seminariach - do oferty ostatecznej, już z ceną _ - poinformował na konferencji prasowej prezes spółki Polskie LNG Zbigniew Rapciak.
"Aby móc przystąpić do przetargu, należy mieć środki finansowe lub zdolność kredytową na co najmniej 500 mln zł, ubezpieczenie OC co najmniej 10 mln zł, a w każdym z ostatnich trzech lat przychody ze sprzedaży co najmniej 1,5 mld zł" - uzupełnił resort gospodarki w komunikacie.
Termin złożenia ofert wstępnych mija 31 grudnia br. _ Wierzę, że w pierwszej połowie przyszłego roku zostanie podpisana umowa z realizatorem tej inwestycji _ - dodał prezes. Poinformował, że jego spółka posiada wszystkie decyzje środowiskowe oraz pozwolenie na budowę, niezbędne do rozpoczęcia przetargu i budowy.
Polskie LNG jest spółką celową należącego do Skarbu Państwa Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System; spółka w najbliższym czasie będzie przekształcona w spółkę akcyjną. Jej zadaniem jest budowa i eksploatacja terminalu ragazyfikacyjnego skroplonego gazu LNG w Świnoujściu.
Jak powiedział prezes Gaz-Systemu Jan Chadam, inwestycja budowy terminalu pochłonie 600-700 mln euro. _ Ale w naszych projektach inwestycyjnych przewidzieliśmy rozbudowę sieci przesyłowej w całej Polsce, szczególnie w północno-zachodniej części, ale również w centralnej Polsce i na dolnym Śląsku. W konsekwencji zainwestujemy w rozbudowę sieci przesyłowej do 5 mld zł w okresie najbliższych sześciu lat _ - wyliczył. W wyniku rozbudowy sieci ma powstać 987 km nowych gazociągów, m.in. odcinek ze Świnoujścia do Szczecina o długości 86 km. Najdłuższy gazociąg, liczący 273 km, połączy Szczecin z Gdańskiem; zapewni on dopływ gazu do północnej części Polski.
Gaz-System chce w 20-40 proc. finansować projekt LNG. Jak poinformował Chadam, do tej pory Gaz-System zainwestował w Polskie LNG 110 mln zł, a jeszcze w tym roku podniesie kapitał tej spółki ze środków własnych o kolejne 60 mln zł. W pierwszym kwartale przyszłego roku Gaz-System planuje podwyższenie kapitału o 400 mln zł. _ Spowoduje to, że pierwszy wsad finansowy na realizację tego projektu (budowę terminalu LNG - PAP) będzie realizowany w oparciu o kapitał własny spółki Polskie LNG _ - powiedział Chadam.
Pozostałe środki spółka planuje pozyskać z banków, a zabezpieczeniem kredytów będzie długoterminowa umowa regazyfikacyjna z tzw. shiperem, czyli dostawcą, a później odbiorcą gazu na okres 20 lat. Zdaniem Chadama, jest to wystarczający okres, by spółka Polskie LNG spłaciła wszystkie zobowiązania zaciągnięte z tytułu kredytów. Umowa z dostawcą ma być podpisana w połowie stycznia przyszłego roku.
Chadam poinformował, że prowadzone są zaawansowane rozmowy m.in. z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju. Chadam zakłada, że udział tych banków w finansowaniu całego przedsięwzięcia sięgnie 50 proc. Pozostała część będzie finansowana przez banki komercyjne z siedzibą w Polsce.
Do tej pory - poza PGNiG - zgłosiło się do Gaz-Systemu kilka innych firm, także europejskich, zainteresowanych regazyfikacją w przyszłym terminalu. W ciągu dwóch najbliższych miesięcy będą one składały niewiążące oferty, które mają zawierać ilości gazu, jakimi spółki te są zainteresowane.