To się teraz pije
Potwierdzeniem jego słów jest najnowszy ranking najlepiej sprzedających się wódek świata co roku publikowany przez branżowy magazyn"Drinks International".
Co prawda czołówka zestawienia od lat praktycznie się nie zmienia. Najpopularniejsza wciąż jest rosyjska marka wódki, choć produkowana obecnie przez brytyjskiego giganta rynku alkoholowego, koncern Diageo. Jednak polskie wódki rosną w siłę i awansują w gronie dziesięciu najpopularniejszych marek na świecie. Wszystko oczywiście przez rosnącą sprzedaż.
*Zobaczcie, co się teraz pije. *
Grey Goose
To marki, których roczna sprzedaż wynosi powyżej 1 mln skrzynek 9-litrowych (to najczęściej stosowana miara w branży alkoholowej).
W zestawieniu Top 10 znalazła się tylko jedna wódka z segmentu premium - Szara gęś, czyli produkowana przez Bacardi Grey Goose.
Jej sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o 1 proc. w stosunku do 2015 r. i sięgnęła 4 mln 9-litrowych skrzynek. Tym samym ten ekskluzywny trunek otwiera zestawienie dziesięciu najlepiej sprzedającą się marek wódki na świecie.
Skyy
Jej receptura została opracowana w latach 90. ubiegłego wieku przez amerykańskiego biznesmena Maurice'a Kanbara. Obecnie produkowana jest przez Gruppo Campari.
W ubiegłym roku sprzedaż Skyy wzrosła o 1 proc. do 4 mln 9-litrowych skrzynek, co daje jej miejsce ex aequo w zestawieniu najlepiej sprzedających się wódek - obok Grey Goose.
Piat Ozer
Po kilku latach sporych spadków sprzedaży, rosyjska wódka ubiegły rok zamknęła takim samym wynikiem, jak w 2015 r. Na całym świecie sprzedało się 4,2 mln skrzynek, co czyni Piat Ozer ósmą, najpopularniejszą wódką świata.
Krupnik
W ubiegłym roku sprzedaż tej jednej z najpopularniejszych na krajowym rynku wódek sięgnęła 4,4 mln 9-litrowych skrzynek. To o 10 proc. więcej niż w 2015 r.
Warto zaznaczyć, że Krupnik dystrybuowany jest głównie w Polsce, dlatego wynik sprzedaży jest szczególnie imponujący.
Krupnik zajął szóstą pozycję w rankingu top wódek ex aequo z marką Svedka.
Svedka
Obecnie marka należy do amerykańskiego koncernu Constellation Brands, a Svedka jest drugą najpopularniejszą importowaną marką wódki w USA.
Hlebniy Dar
Po kilku latach spadków, w ubiegłym roku znów Hlebniy Dar zanotował wzrost sprzedaży i to o 9 proc. do 6,9 mln 9-litrowych skrzynek.
Taki wynik pozwolił ukraińskiej wódce zająć piąte miejsce w zestawieniu 10. najlepiej sprzedających się mocnych trunków.
Żubrówka
Żubrówka jest jedną z najlepiej rozpoznawanych polskich marek na świecie, trafiła do konsumentów w ponad 70 krajach – m.in. do USA, Japonii, Australii, Francji, Wielkiej Brytanii, czy Niemiec.
Należąca do rosyjskiego koncernu Roust polska marka wódki zaliczyła w ubiegłym roku imponujący, bo 15 proc. wzrost sprzedaży do 7,1 mln skrzynek.
Chortyca
W ubiegłym roku sprzedało się aż 7,5 mln 9-litrowych skrzynek wódki tej marki, która obecnie kontrolowana jest przez Global Spirit, jeden z największych alkoholowych holdingów w Europie Wschodniej. To o 3 proc. więcej niż w 2015 r.
Absolut
Marka należy do francuskiego koncernu Pernord Richard, który w portfolio ma m.in. Seagram's, Ballantine's, Becherovkę czy Luksusową.
Sprzedaż Absoluta w ubiegłym roku sięgnęła 11 mln skrzynek. To dokładnie tyle samo, co w 2015 r.
Smirnoff
To produkowany przez Diageo Smirnoff, który w 2016 r. osiągnął wynik 25,5 mln sprzedanych skrzynek.
Warto pamiętać, że Smirnoff choć należy do brytyjskiego Diageo, to w znacznej mierze powstaje w Polsce. Jeden z głównych zakładów produkcyjnych znajduje się w podwarszawskim Błoniu.
Polskie wódki rosną w siłę
Należąca do holdingu Roust Soplica odnotowała w 2016 r. aż 23-proc. wzrost. Sprzedaż tej marki sięgnęła 7,1 mln skrzynek.
Sprzedaż Wyborowej z kolei wzrosła o 6 proc. do 1,7 mln skrzynek.
Sobieski i Gorzka Żołądkowa de Lux tracą zwolenników
Sobieski należący do Belvedere zanotował 5-proc. spadek, a jego sprzedaż wyniosła 1,9 mln skrzynek.
Jeszcze gorzej wypadła Żołądkowa Gorzka de Lux, której sprzedaż spadła aż o 26 proc. do 2,6 mln skrzynek. Dla porównania w 2015 r. sprzedało się 3,5 mln 9-litrowych skrzynek tej marki.
Najwyraźniej polscy konsumenci, bo wódka ta trafia głównie na polski rynek, przestali lubić czystą odmianę legendarnej Żołądkowej.